استفاده از موتور EF4 ، همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا، SUV شهری ایران خودرو

به گزارش مجله پارمیسفان، مدیر عامل ایپکو با اعلام قدرت مورد نیاز SUV شهری ایران خودرو ، به مذاکرات ایران خودرو و سایپا اشاره کرد و از همکاری این دو شرکت در زمینه موتور خبر داد و گفت که استفاده از موتور EF4 در خودروها یکی از گزینه های همکاری این دو شرکت خواهد بود.

استفاده از موتور EF4 ، همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا، SUV شهری ایران خودرو

خبرنگاران - با وجود مزیت های موتور EF4 نسبت به سایر موتورها، اما هنوز در هیچ یک از محصولات ایران خودرو از این موتور استفاده نمی شود.

در این باره مهدی رجبعلی، مدیرعامل ایپکو به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

خبرنگاران: چرا نسخه توربو شده و یا نسخه تنفس طبیعی موتور EF4 روی هیچ خودرویی استفاده نمی شود؟

رجبعلی: البته چندی پیش از نسخه طبیعی موتور EF4 در رانا استفاده شد. ولی در آن زمان ایران خودرو ترجیح داد که از موتور TU5 و بعد هم نسل ارتقا یافته آن در رانا استفاده کند.

واقعیت این است که در هدف اولیه طراحی خانواده EF، قرار بود طراحی به گونه ای باشد که دو موتور 1700 سی سی برای ایران خودرو و دو موتور برای سایپا باشد.

در آن زمان ایران خودرو، محصولاتی بزرگتر از لحاظ ابعادی و سایپا خودروهای کوچک تولید می کرد.علاوه براین نسخه تنفس طبیعی و هم نسخه توربو شارژ این موتور 1400 سی سی ابتدا برای سایپا در نظر گرفته شده بود که کارهای توسعه نسخه تنفس طبیعی آن جلو رفت ولی نسخه توربو شارژ آن به دلیل تعیین نشدن خودروی هدف متوقف شد.

پس از مدتی ما برای پلتفرم کلاس B ایران خودرو این کار را جلو بردیم، ولی متاسفانه آن هم به نتیجه نرسید.

آیا موتور EF4 ، استفاده می شود؟
خبرنگاران: در حال حاضر حرکت ایران خودرو به سمت استفاده از موتورهای سه سیلندر است. تکلیف موتور EF4 چه خواهد شد؟

رجبعلی: این موتور GDI نیست ولی با توجه به پتانسیلی که دارد کاهش حجم برای آن بهتر اتفاق می افتاد و می توانست به یک موتور GDI تبدیل شود که این اتفاق نیفتاد. با توجه به اینکه اکنون به سمت موتور سه استوانه ای رفته ایم تقریبا موتور EF4 در شرایط بازنشستگی قرار گرفته است.

استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران خودرو

آیا ایران خودرو و سایپا روی بخش موتور به تفاهم می رسند؟
خبرنگاران: در حال حاضر این موتور 129 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن بر متر گشتاور دارد که بر همین اساس موتور بسیار بهتری نسبت به موتور فعلی شاهین است. چرا سایپا از این موتور روی شاهین استفاده نمی کند؟

رجبعلی: ما در حد فنی روی این موتور مذاکراتی نیز با سایپا داشته ایم. چرا که اقتصاد این اقدام نیز برای آنها مطرح بود و حتی یک ارزیابی اولیه از این موتور روی خودروهای شان انجام دادند که نتایج آن مثبت بود. ولی در ادامه این مذاکرات اقتصادی با ایران خودرو ادامه پیدا نکرد.

در حال حاضر ما باز هم امیدواریم که مذاکرات در این زمینه آغاز شود. با توجه به تفاهم هر دو شرکت، اعلام شده که می خواهند در زمینه موتور همکاری داشته باشند که اگر این اتفاق بیفتد به طور قطع موتور EF4 یکی از گزینه های مورد استفاده در این همکاری مشترک خواهد بود.

البته معلوم نیست که این اقدام به هدف تولید می رسد یا خیر. چرا که مباحث اقتصادی در این زمینه بسیار اهمیت دارند.

عکس: موتور +TU5

برتری موتور EF4 بر موتور TU5 پلاس
خبرنگاران: موتور EF4 از جهت توان گشتاور و مصرف سوخت از موتور TU5 پلاس، موتور بسیار بهتری است. چرا ایران خودرو از این موتور در تارا و 207 استفاده نکرد و چرا سایپا قصد استفاده از موتور TU5 را دارد؟ در حالیکه می تواند با استفاده از موتور EF4 محصول متفاوت و بهتری را در اختیار مصرف کننده قرار دهد؟

رجبعلی: در این زمینه یک بحث، تعداد تامین تولید بود. چرا که ما پلتفرم های متفاوتی در ایران خودرو داشته و خودروهایی در کلاس B و C تولید می کنیم که اگر می خواستیم همه را به خانواده EF اختصاص دهیم، منطقی نبود.

عکس: موتور سه سیلندر ایران خودرو

موتورهای سه استوانه ای جایگزین موتورهای قبلی می شوند؟
خبرنگاران: در حال حاضر می توان از موتور تاریخ گذشته ی XUT در TU و از موتورهای EF در خودروهای گران قیمت تر استفاده کرد. چرا این اقدام صورت نمی گیرد؟

رجبعلی: بازنشسته کردن یک موتور در این حد ساده نیست! البته در حال حاضر ایکس یو با ایکس یو پلاس جایگزین شده است و ما به سمت نسل تازه موتورهای سه استوانه ای در حرکت هستیم و جایگزین کردن موتور EF7 با موتورهای دیگر در تعارض با موتور سه استوانه ای قرار می گیرد. البته این موتور از جهت اهداف گشتاوری شانه به شانه موتور میانی سه استوانه ای است.

خبرنگاران: اگر در این موتور تزریق مستقیم داشته باشید، از نسخه سه استوانه ای یا سه سیلندر قوی تر و بهینه تر خواهد بود. چرا اینکار را نمی کنید؟

رجبعلی: به دلیل اینکه پلتفرم هایی که اکنون تعریف می کنیم محدود به گشتاور 240 نیوتن بر متر هستند، که اگر به این موتور تزریق مستقیم صورت گیرد، گشتاور آن به 280 تا 290 نیوتن بر متر می رسد.

در این صورت تصور می شود ما به مشتری هزینه خودروی با گشتاور موتوری 290 نیوتن متر را تحمیل کرده ایم، ولی در عمل خودرویی با گشتاور موتور 240 نیوتن بر متر خواهد داشت.

خبرنگاران: چرا این محدودیت گشتاور در محصولات شما وجود دارد؟

رجبعلی: جعبه دنده های این خودروها با این سیستم انتقال قدرت طراحی شده است.

استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران خودرو

خودروهای اقتصادی محدود به گشتاور 240 نیوتن بر متر
خبرنگاران: آیا می توانید برای نسخه های اسپرت، این گشتاور موتور را توسعه دهید تا گشتاور بیشتری را تحمل کند؟

رجبعلی: همه خودروهای اقتصادی کلاس B و C به گشتاور 240 نیوتن بر متر محدود هستند، که در این زمینه باید پلتفرم آن در ایران خودرو تغییر کند.

خبرنگاران: در حال حاضر روی موتور EF7 توربو سیستم تزریق مستقیم سوخت قرار داده اید که گشتاور آن 310 نیوتن متر است. قرار است چه اتفاقی برای آن موتور بیفتد؟

رجبعلی: هنوز معین تکلیف آن در مجموعه ایران خودرو صورت نگرفته است، ولی در راهبرد ایران خودرو و مطالعات بازار، دوستان ما به یک SUV شهری فکر می کنند که برای آن یک موتور 200 نیوتن متری ضعیف است و روی SUV معمولا گشتاور بالای 260 تا 270 نیوتن متر حداقل است.

استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران خودرو

خبرنگاران: آیا می شود با این پلتفرم ها موتوری بالای 300 نیوتن متر داشته باشیم؟

رجبعلی: واقعیت این است که موتور تزریق مستقیم EF7 هنوز تست کامل نشده است. البته شبیه سازی های آن کامل شده است.

هدف ما این بوده که به ایران خودرو بگوییم اگر روزی خواستند SUV داشته باشند، ما می توانیم از این خانواده ، موتوری به آن بدهیم تا بتواند 300 نیوتن متر مورد نظر را دریافت کند.

گفت و گو: امین آزاد

تنظیم: فاطمه باجلانی

منبع: بیت ران
انتشار: 25 شهریور 1401 بروزرسانی: 25 شهریور 1401 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2164

به "استفاده از موتور EF4 ، همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا، SUV شهری ایران خودرو" امتیاز دهید

3 کاربر به "استفاده از موتور EF4 ، همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا، SUV شهری ایران خودرو" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از موتور EF4 ، همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا، SUV شهری ایران خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید