ادعای آمریکا که تحریم ها شامل غذا و دارو نمی شوند نادرست است

به گزارش مجله پارمیسفان، معاون مالی رئیس جمهور گفت: ادعای آمریکا که تحریم ها شامل غذا و دارو نمی شوند ادعای نادرستی است.

ادعای آمریکا که تحریم ها شامل غذا و دارو نمی شوند نادرست است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری خبرنگاران، از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور دوشنبه شب در گفتگوی ویدئویی با کریستین امانپور، مجری شبکه سی ان ان، گفت: هیچ کشوری در صندوق بین المللی پول حق وتو ندارد، و سیاست صندوق بین المللی پول این است که در ارزیابی و تأیید درخواست های وام، منصفانه عمل کند.

وی اضافه کرد: ایران در درخواست خود از صندوق بین المللی پول خواهان تأمین اقتصادی فوری شده که یک ابزار اتوماتیک است که حق دولت ها و کشورهاست که در هنگام احتیاج اقتصادی، می توانند از آن استفاده نمایند. ایران از اعضای مؤسس صندوق بین المللی پول است و عملکرد اقتصادی خوبی دارد و این نهاد بین المللی باید کاری را انجام دهد که از آن انتظار می رود.

معاون رئیس جمهور در ادامه با تکذیب شایعات مبنی بر رد درخواست وام ایران خاطرنشان کرد درخواست ایران به جریان افتاده و مراحل خود را می گذراند و بسیاری از کشورها از آن حمایت نموده اند.

نهاوندیان توضیح داد: هنگامی که با شیوع یک بیماری در سطح دنیا روبه رو هستیم، مهم است که درک کنیم اگر بیماری در یک نقطه از دنیا مهار نگردد، در واقع به گسترش آن در دیگر نقاط دنیا یاری نموده ایم؛ بنابراین این یک مسئله داخلی نیست، بلکه یک مسئله دنیای است.

وی اضافه کرد: واقعیت آن است که اکنون شاهد جنبه تاریک دنیای شدن هستیم. با یک مشکل دنیای روبه رو هستیم، اما راهکار دنیای برای آن نداریم. اکنون زمان همکاری است نه اینکه دعواهای جدید شروع کنیم و مانع از دستیابی یک کشور به اقلام پزشکی شویم. ما همه در یک قایق نشسته ایم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران و تأثیرات منفی آن در مبارزه جمهوری اسلامی ایران با کرونا گفت: در ایران مشکلاتی که در مبارزه با ویروس کرونا وجود دارد دوچندان است و دلیل آن هم تحمیل هزینه اضافی معاملاتی است. ادعای آمریکا که تحریم ها شامل غذا و دارو نمی شوند ادعای نادرستی است. همان طور که می دانید تجارت دوطرفه است، اگر بخواهید پول کالاهای وارداتی را بپردازید، باید به وسیله مؤسسات اقتصادی اقدام کنید و این در حالی است که تمام بانک ها و مؤسسات اقتصادی در معرض تهدید و فشار دولت آمریکا هستند؛ بنابراین، در واقعیت عملی، تهیه اقلام درمانی، بسیار مشکل و پرهزینه است.

وی در واکنش به پیشنهاد یاری امریکا به ایران و رد این پیشنهاد از سوی مقامات جمهوری اسلامی، گفت: حرف و عمل آمریکا باید با هم مطابقت داشته باشد. نمی گردد دودوزه بازی کرد. نمی توانید مانع از دستیابی کشوری به اقلام پزشکی و دارو و غذا بشوید و هم زمان اعلام کنید که آماده یاری هستید. آن ها قبل از اینکه یاری نمایند باید تمام موانعی را که بر سر راه تجارت عادی قرار داده اند بردارند، چه در مورد غذا و اقلام پزشکی و چه برای تجارت در هر زمینه دیگری؛ بنابراین به اعتقاد من اولین گام، ارسال بسته های کوچک دارو نیست، بلکه گام نخست، باید لغو واقعی تحریم ها باشد.

نهاوندیان در پاسخ به سؤالی در مورد تردیدهایی که در مورد آمارهای ارائه شده از سوی دولت در مورد تلفات کرونا مطرح می گردد، گفت: به نظر من اگر شما به فضای مجازی و دنیای مجازی مراجعه کنید، همه چیز مورد تردید قرار گرفته است، حتی آمارهای ارائه شده توسط آمریکا هم مورد تردید قرار می گیرند. آنچه که وزارت بهداشت ما در طول تمام این 45 روز انجام داده است، آن ها را بر اساس موارد قطعی تأییدشده، اطلاع رسانی نموده است، و همین طور که توانایی های انجام آزمایش رشد یافته است، دقت آمارها نیز افزایش پیدا نموده است.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت یکی از دلایل افزایش آمار مبتلایان در کشور ما افزایش موارد آزمایش گیری است. چه اینکه در ابتدا به دلیل دشواری در دسترسی به کیت های آزمایش، ما قادر نبودیم تمامی موارد ابتلا را تأیید کنیم ولی در حال حاضر ما اطلاعات بیشتری در دست داریم و به لطف تیم های غربالگری که وزارت بهداشت ما راه اندازی نموده است و مورد تحسین سازمان بهداشت دنیای نیز واقع شده، اکنون بیش از 60 میلیون نفر در کشور تحت غربالگری قرار گرفته اند. بدین ترتیب اطلاعات ما در سراسر کشور در حال افزایش است.

وی فرایند کنترل بیماری در کشور را امیدوارنماینده خواند و گفت: داده ها حاکی از آن است که برخی از استان ها از نقطه اوج ابتلاء به بیماری عبور نموده اند و هم اکنون در ناحیه افول در منحنی شیوع بیماری قرار گرفته اند. ما امیدواریم که با ادامه همکاری از سوی مردم، که در فاز نخست شاهد آن بودیم، قادر به کنترل بیماری بشویم، و عملکرد درمانی در ایران ثابت کرد که امکانات فراهم شده، تا به امروز، برای پاسخگویی به تمامی موارد مراجعه کفایت نموده است. ما در ایران، موردی را نداشتیم که بیماری به بیمارستان آمده و نتواند در آنجا تحت درمان قرار گیرد.

وی با اشاره به کاهش تدریجی محدودیت ها و شروع فعالیت کسب وکارها در مرحله فاصله گذاری هوشمند گفت: در واقع، این سومین مرحله از سیاست فاصله گذاری اجتماعی در ایران است. همان طور که می دانید، تعطیلات نوروزی برای ایرانیان ایام سفر و گشت وگذار است. هنگامی که دولت شروع به اطلاع رسانی به مردم کرد و از آن ها خواست به مسافرت نفرایند، برای ایرانی ها سخت بود که به سفر نفرایند؛ اما آمار نشان می دهد که بیش از 70 درصد مردم به طور داوطلبانه تصمیم گرفتند که به سفر نفرایند؛ بنابراین، با کسب این رأی حمایت و پشتیبانی از مردم، در مرحله دوم مقابله با کرونا، مقررات سفت و سخت تر شد و محدودیت های سخت گیرانه تری اعمال شد و مقرر شد مردم از استان های خود خارج نشوند. اکنون اگر به آمار امروز و دیروز که توسط وزارت بهداشت ایران ارائه شده نگاهی بیندازید، می بینید که فرایند ابتلا در برخی از استان های کشور رو به کاهش است. مرحله سوم را مرحله فاصله گذاری اجتماعی هوشمند نام گذاری نموده اند که بر اساس آن برخی ادارات و کسب وکارهای ضروری، کار خود را از سر می گیرند؛ اما شعار در خانه بمانید همچنان پابرجاست. در این مرحله، یک سوم کارمندان دولت در خانه خواهند ماند و مشاغل غیرضروری و اجتماعات، همچنان بسته می مانند.

نهاوندیان بر شفافیت کامل دولت در مسئله کرونا تأکید کرد و گفت: من می توانم به شما اطمینان دهم که سیاست دولت رئیس جمهور روحانی، شفافیت کامل درباره این موضوع است. ما بر سر جان مردم معامله نمی کنیم، و سیاست ما بیانگر این است که جان مردم به اندازه حیات اقتصادی آن ها برای ما اهمیت دارد. بسته حمایتی که برای این امر طراحی و تصویب شده است، بودجه وزارت بهداشت را تقویت کرد، به همین دلیل است که اکنون ما در مقایسه با برخی از دیگر کشورها، حتی در اروپا، حتی ایالات متحده، در شرایط قابل قبولی به سر می بریم. ما متأسفیم که برخی از اخباری که از آنجا می شنویم بسیار ناراحت نماینده هستند. در حال حاضر در ایران، ما در حال حرکت به سمت کنترل گسترش بیماری هستیم. تعداد مبتلایان و بیماران، فرایند رو به رشد را پشت سر گذاشته است، درعین حال باید بسیار باتدبیر عمل کنیم. محدودیت ها همچنان اعمال می شوند. ما امیدواریم همان طوری که مهار در استان هایی که بیماری از آنجا شروع شد انجام گرفته است، چنانچه بیماری را در استان های جدید مهار کنیم، ما از این مرحله عبور خواهیم کرد.

انتهای پیغام/4127/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 963

به "ادعای آمریکا که تحریم ها شامل غذا و دارو نمی شوند نادرست است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادعای آمریکا که تحریم ها شامل غذا و دارو نمی شوند نادرست است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید