کشورهای عضو اکو باید در راستا تقویت و ترویج سفرهای زمینی مقرون به صرفه گام بردارند

به گزارش مجله پارمیسفان، ایرنا/ براساس سخنان وزیر میراث فرهنگی کشور، کشورهای عضو اکو باید در جهت تقویت و ترویج سفرهای زمینی مقرون به صرفه گام بردارند.

کشورهای عضو اکو باید در راستا تقویت و ترویج سفرهای زمینی مقرون به صرفه گام بردارند

عزت الله ضرغامی در مراسم افتتاحیه رویداد بین المللی ساری2022 که با حضور مدیران اتحادیه اکو، سفرای کشورهای عضو و مسئولان ملی و استانی در هتل بادله برگزار گردید، اظهار کرد: سازمان همکاری های مالی که با فلسفه روشنی حدود 6 دهه پیش با عضویت سه کشور آغاز بکار کرد و اکنون 10 عضو دارد باید در فعالیت های مالی امروز جهان هوشمندانه عمل کند. گردشگری امروز یک انتخاب نیست، ضرورت است و رکن مهم مالی جهان محسوب می گردد.

وی اضافه نمود: اگر کشور قطر در این منطقه برای فوتبال دویست میلیارد دلار هزینه می نماید نشان دهنده ارزیابی مالی از گردشگری است.

این مسئول توضیح داد: سهم گردشگری از فراوری ناخالص جهانی 10 درصد است، اما کشورهای عضو اکو که برترین مزیت های گردشگری را دارند فقط 7 درصد از این سهم را در اختبار گرفته اند. ما باید سهم بیشتری داشته باشیم. اگر این جامعه 450 میلیون نفری درست مدیریت گردد این هدف محقق می گردد.

وزیر میراث فرهنگی اضافه نمود: باید با هماهنگی بین کشورها و دفاتر خدمات مسافرتی برنامه ریزی جامعی گردد تا در کنار افزایش زیرساخت های مختلف و خطوط هوایی، گردشگری زمینی بین کشورهای عضو را به عنوان گردشگری مقرون به صرفه راه اندازی نمایند. ما همسایه هستیم و راه های زمینی باز است. بعضی مسائل موجود هم قابل حل هستند.

ضرغامی اعلام نمود: با هماهنگی دبیرخانه اکو امیدواریم در این حوزه برنامه ریزی روشنی داشته باشیم تا در حوزه گردشگری به اهداف مد نظر برسیم، زیرا بشر گردشگری را به عنوان یکی از مهمترین سبک های زندگی حفظ می نماید و افزایش می دهد.

مازندران نماد ایران بزرگ

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به ظرفیت های مازندران برای گردشگری بین المللی گفت: انتخاب مازندران و ساری به عنوان مرکز گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب دقیق و خوبی بود، چون مازندران یک الگوی کامل از ایران است.

ضرغامی گفت: ایران 26 اثر ثبت شده جهانی دارد که سه اثر متعلق به مازندران است. کمتر استانی چنین ویژگی برجسته ای دارد. جنگلهای هیرکانی، باغ عباس آباد و جهت ریلی در این استان جاذبه جهانی است. حق همه ملت های جهانست که از این جاذبه های جهانی بهره ببرند.

وی توضیح داد: در جایگاه تاریخی و بناهای باستانی هم مازندران نمونه است. دلیل انتخاب مازندران به عنوان مرکز گردشگری اکو این بود که تمام ویژگی های ایران بزرگ در مازندران وجود دارد. بخش زیادی از فرهنگ و میراث ناملموس ایران در مازندران واقع شده است.

این مسئول اعلام نمود: اگر گردشگری زیارتی یکی از مزیت های مهم ایران و کشورهای اکو است، مازندران در راس این منطقه وجود دارد. بسیاری از افراد و علمای دینی که در تاریخ تشیع اثرگذار بودند به این استان پناه آوردند و زندگی کردند و اکنون مقبره های آنان از اماکن و جاذبه های مذهبی محسوب می گردد.

وزیر گردشگری گفت: اکوتوریسم مازندران فوق العاده است و پایان ندارد. هر گوشه ای از مازندران بروید منظره ها اعجاب انگیز از طبیعت می بینید.

ضرغامی با بیان اینکه مازندرانی ها در بومگردی قوی هستند، اظهار کرد: معتقدیم در سیاست های اکو برای گردشگری باید سهمی در حمایت از مراکز اقامتی مردمی در نظر بگیریم. یکی از سیاست های ما تقویت بومگردی هاست. البته بومگردی فقط بحث اقامت نیست. بلکه تبادل فرهنگی در بومگردی ها صورت میگیرد. از تبصره 18 برای تسهیلات و وامهای مقرون به صرفه قیمت ویژه فعالان گردشگری رقم چند هزار میلیاردی در نظر گرفته شد که ادامه این فرایند گام بزرگی برای رونق گردشگری است.

وی اضافه نمود: یکی از افتخارات کشور ما صنایع دستی مازندران است. در بعضی رشته های صنایع دستی مازندران منحصر بفرد است. همه این ظرفیت ها از مازندران یک مقصد مجذوب کننده بین المللی سفر ساخته است که باید در ساری2022 به کشورهای منطقه معرفی گردد.

ضرغامی گفت: در جهت به شمال چند توقف و بازدید سرزده داشتم. برای صبحانه یک دکه کنار جاده را انتخاب کردم که عکسی به یادگار هم با صاحب دکه در صفحه ام منتشر کردم. این فرد تمام امکانات را به صورت بومی و فردی فراهم نموده بود و حتی انواع محصولات فرهنگی محلی را عرضه میکرد. تشویقش کردم و گفتم این کار را توسعه دهد. این ظرفیت در همه جای مازندران وجود دارد.

وی اعلام نمود: امروز که جهان در تب و تاب جنگ و خشونت می سوزد یکی از راههایی که می تواند صلح را به ارمغان بیاورد حوزه گردشگری است. وقتی گردشگری فعال گردد، مردم می خواهند در کنار هم زندگی کنتد و از زیبایی ها بهره بگیرند و آن موقع کسی حق ندارد این امکان را از مردم بگیرد.

این مسئول توضیح داد: هر چقدر در زمینه ارتباط اقوام و گردشگری بین کشورها فعالیت کنیم پیامش صلح جهانی است که به آرامش و رفاه مردم کشورها یاری می نماید.

منبع: همگردی
انتشار: 9 تیر 1401 بروزرسانی: 9 تیر 1401 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2106

به "کشورهای عضو اکو باید در راستا تقویت و ترویج سفرهای زمینی مقرون به صرفه گام بردارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورهای عضو اکو باید در راستا تقویت و ترویج سفرهای زمینی مقرون به صرفه گام بردارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید