چه کسی اولین هلیکوپتر را ساخت؟

به گزارش مجله پارمیسفان، از حدود سال 400 قبل از میلاد مسیح، وقتی بچه ها چینی با اسباب بازی های پرنده ساخته شده از چوب بامبو با شباهت بسیار به هلیکوپتر های مدرن بازی می کردند، مردم علاقه زیادی به این ماشین پرنده داشته اند. البته، تا اوایل دهه 1480 نبود که طرحی از هلیکوپتر ساخته شد و تنها در سال 1861 بود که واژه هلیکوپتر برای اولین بار مورد استفاده نهاده شد.

چه کسی اولین هلیکوپتر را ساخت؟

بسیاری از افراد عاشق هلیکوپتر هستند و کمتر کسی نسبت به این علاقه احساس تعجب می نماید. این پرنده های آهنین در بیشتر مسیر ها پرواز می نمایند، در هوا پرسه می زنند و حتی اگر لازم باشد، روی آب نیز فرود می آیند. این موضوع باعث شده که هلیکوپتر ها اختراعاتی منحصربفرد باشند و اگر به تاریخ هلیکوپتر ها علاقه دارید، بهتر است ادامه مطلب را بخوانید.

از حدود سال 400 قبل از میلاد مسیح، وقتی بچه ها چینی با اسباب بازی های پرنده ساخته شده از چوب بامبو با شباهت بسیار به هلیکوپتر های مدرن بازی می کردند، مردم علاقه زیادی به این ماشین پرنده داشته اند. البته، تا اوایل دهه 1480 نبود که طرحی از هلیکوپتر ساخته شد و تنها در سال 1861 بود که واژه هلیکوپتر برای اولین بار مورد استفاده نهاده شد.

پل کورنو و هلیکوپترش

پل کورنو (Paul Cornu) یک دوچرخه ساز فرانسوی بود که اختراع هلیکوپتر در سال 1907 به نام او ثبت شده است. اختراع او اولین چیزی است که امروزه با نام هلیکوپتر می شناسیم و توانست برای مدت 20 ثانیه به ارتفاع 30 سانتیمتر از روی زمین بلند گردد.

اتین اومیشن و هلیکوپتر No. 2. در 4 می 1924 این اولین هلیکوپتری بود که به طول یک کیلومتر پرواز کرد

یک مخترع فرانسوی دیگر به نام اتین اومیشن (Etienne Oehmichen) نیز به عنوان اولین کسی که یک هلیکوپتر با قابلیت حمل دو نفر را ساخت شناخته می گردد. او این کار را مدت کوتاهی بعد از بردن یک جایزه 90،000 فرانکی برای پرواز با هلیکوپترش در یک مدار مثلثی به طول 1 کیلومتر انجام داد.

تاریخ اولیه هلیکوپتر ها

در سال 1870، هلیکوپتر های اسباب بازی ساخته شده و در آن ها از نوار های لاستیکی استفاده شد، به طوری که شاید بعضی از خوانندگان این مطلب نیز آن ها را به یاد بیاورند. 9 سال قبل تر، یک هلیکوپتر کوچک بخار اختراع شد، اما از فلزی تازه و آلومینیوم ساخته شده بود و هرگز از روی زمین بلند نشد.

در سال 1878، یک خودرو بدون سرنشین بخار توانست 39 فوت (12 متر) از روی زمین بلند شده و برای چند ثانیه در هوا پرسه بزند و حتی درست مثل هلیکوپتر های امروزی از هوا بلند می شد. در سال 1887، مخترعی در پاریس یک نسخه الکتریکی از یک هلیکوپتر را ساخته و با موفقیت به پرواز درآورد.

Kaman K-225 اولین هلیکوپتر دنیا با موتور توربینی

در جولای 1901 در آلمان، اولین سفر یک هلیکوپتر صورت گرفت و توانست انسان ها را از نقطه ای به نقطه دیگر ببرد. این رخداد بعد ها در فیلمی به تصویر کشیده شد که متاسفانه اکنون موجود نیست. این هلیکوپتر یک ماشین پرنده موتوری بود، درست شبیه هلیکوپتر های امروزی.

حتی توماس ادیسون نیز به هلیکوپتر ها علاقه داشت. در اواخر دهه 1880، او مقداری پول برای آزمایش با هلیکوپتر هزینه کرد، اما پرنده فلزی که او اختراع نموده بود منفجر شده و باعث سوختگی های جدی در کارگران شد. بعدها، یک مخترع اهل اسلواکی از یافته ها و طرح های ادیسون استفاده نموده و یک هلیکوپتر دیگر ساخت. هلیکوپتر وی در سال 1901 توانست حدود 50 سانتیمتر از زمین بلند شده و در سال 1905 همین هلیکوپتر توانست به ارتفاع 4 متر از زمین بلند شده و مسافتی به طول 4،900 فوت (1،493.5 متر) را طی کند. ادیسون در سال 1908 کوشش کرد که هلیکوپتر خود را بهبود بخشد، اما هلیکوپتری که او ساخت هیچگاه به پرواز در نیامد.

اختراع هلیکوپتر های مدرن

همانطور که می بینید، تاریخ هلیکوپتر شامل افراد مختلفی است، اما اولین پرواز های واقعی با هلیکوپتر را به گروهی از مخترعان فرانسوی نسبت می دهند. در نتیجه، اولین هلیکوپتر به نام Gyroplane No. 1 در سال 1907 به مدت یک دقیقه توانست خلبانش را به هوا ببرد. اما این هلیکوپتر چنان بی ثبات بود که تعدادی از افراد مجبور بودند دست هایشان را به بدنه اش بگیرند تا تعادل آن را نگه دارند.

بر اساس بسیاری از روایت ها، این پرواز اولین پرواز واقعی سرنشین دار هلیکوپتری است، اما نه اولین پرواز بدون ابزاری برای نگه داشتن آن در هوا. این افتخار به هلیکوپتر ساخته شده به وسیله پل کورنو می رسد که یک هلیکوپتز واقعی دارای خلبانی بود و به مدت 20 ثانیه به ارتفاع 30 سانتیمتر از زمین بلند شد.

هلیکوپتر پل کورنو

در سال 1912، هلیکوپتر Ellehammer ساخته شد و تا سال 1916 تست های آن ادامه داشت، زمانی که روتورهایش به علت واژگون شدنش از بین رفتند. هلیکوپتر در دوران جنگ دنیای اول به وسیله مخترعانی اتریشی-مجاری پیشرفته و دو نسخه جداگانه از آن ساخته شد.

بسیاری از مخترعان و مهندسان از سراسر دنیا، نمونه های اولیه هلیکوپتر را پس از سال 1912 ساختند که بسیاری از آن ها در جنگ های دنیای اول و دوم به کار گرفته شدند، اما در ایالات متحده، این ایگور سیکورسکی بود که اولین هلیکوپتر فراوری انبوه شده را در تاریخ پرواز ساخت.

هلیکوپتر Sikorsky R-4B Hoverfly

ایگور سیکورسکی

ایگور سیکورسکی (Igor Sikorsky) یک شهروند آمریکایی متولد شده در روسیه بود که اولین هلیکوپتر فراوری انبوه شده را ساخت که با نام R-4 شناخته می شد. در واقع، در کل 100 فروند از این هلیکوپتر ساخته شد که نقش مهمی در جنگ دنیای دوم داشتند.

در واقع، در سرانجام جنگ دنیای دوم، سیکورسکی بیش از 400 هلیکوپتر فراوری نموده بود که علاوه بر نسخه R-4 شامل نسخه های R-5 و R-6 نیز می شد. سیکورسکی عمدتاً هلیکوپترهایش را برای ارتش ایالات متحده می ساخت و بیشتراً برای عملیات های جستجو و نجات به کار گرفته می شدند. امروزه، سیکورسکی یکی از اصلی ترین و مشهورترین توسعه دهندگان هلیکوپترهاست و با توجه به نقش سیکورسکی در فراوری اولین هلیکوپترها، چنین اهمیت و اعتباری مایه تعجب نیست.

دیگر افرادی که در ساخت هلیکوپتر نقش داشتند

تاریخچه ساخت هلیکوپتر بدون اشاره به دیگر مشارکت نمایندگان عمده در ساخت و توسعه این ماشین پرنده کامل نخواهد بود. یکی از این افراد آرتور یانگ بود که هلیکوپتر مدل 30 او نسخه اولیه هلیکوپتر Bell 47 بود، اولین هلیکوپتری که استفاده آن برای غیرنظامیان در ایالات متحده تایید شد. چارلز کامن (Charles Kaman) نیز هلیکوپتر K-225 را اختراع کرد که اولین هلیکوپتر دنیا بود که دارای دو موتور توربینی بود، در حالی که Sud Aviation Alouette II اولین هلیکوپتری بود که از موتور توربینی استاندارد استفاده می کرد. همانطور که می توانید ببینید، هلیکوپتر ها یک شبه به پیشرفتگی امروز خود نرسیده اند.

هلیکوپتر Bell 30

در واقع، حوادث و اتفاقات بسیاری باعث توسعه هلیکوپتر ها به شکل امروزی شد. حتی امروز نیز انواع و طرح های مختلفی از هلیکوپتر ها وجود دارد که می توان از آن ها برای امور نظامی و غیرنظامی متعدد استفاده کرد. بسیار هیجان انگیز است وقتی که می بینیم هلیکوپتر ها در همین مدت نسبتاً کوتاه توسعه، چنین راه درازی را آمده اند. هلیکوپتر های مدرن می توانند مسافت هایی به طول حدود 2،000 کیلومتر را طی نمایند، به سرعت 500 کیلومتر در ساعت برسند و تا 56 تن وزن را از زمین بلند نمایند.

اولین سازندگان هلیکوپتر مانند پل کورنو، اتین اومیشن و توماس ادیسون باید به خاطر پیشرفتی که در صنعت فراوری هلیکوپتر باعث شدند به خود افتخار نمایند.

منبع: روزیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 25 اسفند 1401 بروزرسانی: 25 اسفند 1401 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2248

به "چه کسی اولین هلیکوپتر را ساخت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی اولین هلیکوپتر را ساخت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید