چرا ایده های بزرگ زیر دوش به فکر می رسند؟

به گزارش مجله پارمیسفان، دیجیاتو نوشت: افراد به احتمال زیاد زمانی به ایده های نبوغ آمیز می رسند که در حال اجرا کارهای روزمره با کمترین احتیاج به فکر هستند.

چرا ایده های بزرگ زیر دوش به فکر می رسند؟

اگر تا به حال پس از حمام به ایده یا راه حلی هوشمندانه برای یکی از مسائل خود رسیده اید، پژوهش های علمی ادعا می نمایند که این اتفاق احتمالا تصادفی نبوده است.

پژوهش های 15 سال اخیر نشان می دهند که به جای سر و کله زدن مداوم با یک مشکل یا عاجزانه در پی جرقه بودن، افراد به احتمال زیاد زمانی به ایده های نبوغ آمیز می رسند که در حال اجرا کارهای روزمره با کمترین احتیاج به فکر هستند - فعالیت هایی که اساسا به صورت اتوماتیک انجام می دهید. این باعث می شود فکر شما به یک آگاهی خودبخودی یا تفکری به نام جریان آگاهی مشغول شود؛ چیزی که به عقیدهٔ متخصصان خاطراتی نامعمول را بازیابی یا ایده هایی نو را فراوری می نماید.

کالینا کریستوف (Kalina Christoff)، دانشمند علوم اعصاب شناختی در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور، می گوید مردم همواره وقتی می فهمند در زمان های غیر منتظره به ایده های جالب و نو رسیده اند، غافلگیر می شوند، زیرا گفتمان فرهنگی به ما می گوید چنین اتفاقی باید به وسیله سخت کوشی بیفتد. این یک تجربهٔ کاملا متداول انسانی در کل دنیا است.

پژوهشگران نشان داده اند که شبکهٔ حالت پیش فرض (DMN) - که ده ها ناحیهٔ مغز را به هم متصل می نماید - در طول سرگردانی مغز یا وظایف منفعل نسبت به زمانی که فعالیت شما احتیاج به تمرکز دارد، فعال تر می شود. طبق شرح سادهٔ راجر بیتی (Roger Beaty)، دانشمند علوم اعصاب شناختی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، DMN حالتی است که وقتی فعالانه مشغول نیستید، مغز به آن باز می شود. برعکس، وقتی درگیر کاری سخت هستید، سیستم های کنترلی اضافی در مغز تفکر شما را متمرکز، تحلیلی و منطقی نگه می دارند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 13 مهر 1401 بروزرسانی: 13 مهر 1401 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2174

به "چرا ایده های بزرگ زیر دوش به فکر می رسند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ایده های بزرگ زیر دوش به فکر می رسند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید