تحصیل در کانادا ، راهنمای جامع مهاجرت و هزینه تحصیل در کانادا

به گزارش مجله پارمیسفان، برای اینکه با کشور کانادا و یا راهنمای تحصیل در کانادا بیشتر آشنا شوید ابتدا به معرفیِ موقعیت جغرافیایی آن خواهیم پرداخت.کشور در قاره آمریکای شمالی واقع شده است. این کشور پهناور ازنظر تقسیم بندی به ده استان و سه ناحیه تفکیک می گردد. پهناور این کشور را با توجه به امتداد آن از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام و همچنین از شمال تا اقیانوس منجمد شمالی بیان می گردد.رتبه این کشور ازنظر مساحت با متراژی بالغ بر 9.98 میلیون کیلومترمربع دومین کشور جهان است. این کشور از خشکی و دریا تشکیل شده است ازنظر زمین های واقع در خشکی نیز کانادا رتبه چهارم رادار است.ازنظر داشتن مرز زمینی کشورها ،کانادا با آمریکا طویل ترین مرزها را در جهان دارد .همان طور که گفته شد این کشور پهناور تا قطب شمال نیز کشیده شده است، در زمین هایی که در نزدیکی قطب شمال هستند مردمی اسکان ندارند چراکه این نواحی به شدت سرد است.در متن زیر ما به چگونگی شرایط تحصیل در کانادا و راهنمای تحصیل در کانادا و یا هزینه تحصیل در کانادا این کشور زیبا در کنار اخذ ویزای کانادا اشاره می کنیم.

تحصیل در کانادا ، راهنمای جامع مهاجرت و هزینه تحصیل در کانادا

برای دریافت خدمات ویزای کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیلات پیش دانشگاهی:اگر در کشور کانادا ساکن هستید و یا علاقه مندید از قوانین تحصیلی پیش از دانشگاه در این کشور مطلع شوید با این مقاله برای اطلاع از هزینه تحصیل در کانادا همراه شوید. در اکثر کشورها بچه ها پیش از ورود به دوره ابتدایی تحصیل خود تحت آموزش مهارت هایی قرار می گیرند، سیستم آموزشی کانادا نیز از این قاعده مستثنا نیست. بچه ها در سنین 3-6 سال برای آموزش به مهدکودک ها و آمادگی های برده می شوند تا تحت تدریس و آموزش قرار بگیرند. اگر شما در کانادا ساکنید و فرزند شما 6 سال دارد، باید بدانید که هم اکنون زمان شروع دوره ابتدایی اوست که به آن elementary school گفته می شود.همان طور که ذکر کردیم در کانادا ایالات مختلفی وجود دارد. ط.ل دوران ابتدایی در این ایالات متفاوت در نظر گرفته می شود به طوری که در ایالت کبک از کلاس اول تا کلاس ششم را مقطع ابتدایی می دانند ولی در استان ها و نواحی دیگر از کلاس اول تا کلاس هفتم. بعد از دوران ابتدایی بچه ها وارد دوران دبیرستان یا secondary school می شوند . این قسمت از تحصیل در کانادا و یا هزینه تحصیل در کانادا و یا راهنمای تحصیل در کانادا آن ها شامل مقاطع هشتم تا دوازدهم است یا به عبارتی دیگر در چهار سال دبیرستان را به انتها می برند. وقتی که دانش آموزان در کانادا دوازده سال تحصیلی خود را به انتها رساندند نوبت به دانشگاه می رسد ولی پیش از باید وارد نظام آموزشی پیش از دانشگاه یا همان پیش دانشگاهی خود شوند. دریکی دیگر از ایالات کانادا بانام اونتاریو این زمان اماده سازی برای دانشگاه متفاوت است و هر دانش آموز باید 13 سال برای رسیدن به مقطع پیش دانشگاهی تحصیل نماید. در این منطقه دانش آموختگان برای زمان شش سال درس به اسم ،درس های عمومی اونتاریو یا ontario academic credits را در سال سیزدهم تحصیل خود سپری می کنند.

تحصیلات دانشگاهی: در مجموعه نکات راهنمای تحصیل در کانادا در کانادا اگر دانشجویی تمام وقت هستید، بین شما و یک دانش آموز نیمه وقت ازنظر مواردی که برای پذیرش به دانشگاه لحاظ می کنند، تفاوتی وجود نخواهد داشت. از شروط ورود شما دانشگاه های کشور کانادا معدلی است که در سال آخر دبیرستان خود کسب می کنید درواقع دانشگاه های این کشور دارای اختیار کامل در پذیرش یا عدم پذیرش شما خواهند بود.مراکز آموزش عالی در کانادا به عنوان یک نهاد مستقل شناخته می شود که تمامی مدارک دانشگاهی خود را صادر می نماید و ازنظر صدور آن ها وابسته به قسمت دیگری نخواهد بود. اگر به دانش آموختگی در مقاطع بالاتر از کارشناسی علاقه مند هستید باید بدانید که هرکدام از دانشگاه های موردعلاقه شما بر اساس قوانین خود اقدام به این کار بکنند و قانون خاص و کلی برای همه به طور یکسان حکم فرما نیست. اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید کانادا مکان مناسبی برای شما خواهد بود چراکه اکثریت دانشگاه های کانادا انگلیسی را به عنوان زبان اصلی خود پذیرفته اند ولی بعضی از دانشگاه ها که تعداد آن ها به هفت دانشگاه می رسد، زبان انتخابی خود را فرانسه قرار داده اند و حتی دو دانشگاه هم هستند که به صورت هم زمان از هر دو زبان استفاده می کنند.

دوره های تحصیلی

دوره های هنری و حرفه ای برای مدارک Certificate و Diplomaاین دوره ها در کالج ها سپری می شود و چون برای ورود از این رشته ها به داخل دانشگاه و پذیرش احتیاج به شروط معدل نیست بعد از گذراندن یک سال تا سه سال درس خواندن با شرایط آسان تری به دانشگاه ورود می کنند.

bachelorاین دوره تحصیلی برای تحصیل در کانادا و اطلاع از راهنمای تحصیل در کانادا مستلزم تحصیل به مدت چهار سال و به صورت تمام وقت می باشد که این مدت زمان برای رشته هایی خاص مانند رشته معماری طولانی تر خواهد بود و به پنج سال هم خواهد رسید. بازهم ایالت اونتاریو ازجمله ایالت هایی است که در این مورد قوانین متفاوتی را دارد. درواقع چون دوره های دبیرستان در آنجا به جای دوازده سال سیزده سال است در بعضی از مواقع می توان دوره ای سه ساله برای تحصیل نیز یافت.

master:اگر خواستار درس خواندن در این دوره هستید باید بدانید که از لازمه های درس خواندن در این مقطع داشتن مدرک bachelor و گذراندن دروس آن می باشد و نکته بعدی این است که حتماً باید این دوره برای تحصیل در کانادا را با کف معدل b گذرانده باشید تا به شما اجازه ورود به دوره مستر را بدهند. اگر رشته ای که هم اکنون می خواهید در آن ادامه تحصیل دهید با رشته قبلی تان متفاوت است حتماً باید چند درس اضافه تر را به گذارانید.به همین دلیل اگر درباره طول این دوره خواسته باشید بدانید باید بگوییم که طول ثابتی ندارد و چیزی در حدود یک و نیم سال تا سه سال می تواند به طول بینجامد. در طول دوره تحصیل در این مقطع تحصیلی شما آپشن های متفاوتی را پیش روی خوددارید، اولین مورد انتخاب این است که در کنار درس خود پژوهش نیز انجام دهید(dissertation) و آن را محور خود قرار دهید و انتخاب بعدی شما انتخاب درس به تنهایی است که درنهایت بعد از اتمام دوره خود تنها یک یا دو کار علمی کم حجم تر داشته باشید.

ph.d : در مجموعه نکات تحصیل در کانادا و اطلاع از هزنه تحصیل در کانادابرای ورود به دوره دکترا احتیاج است که دوره قلب از آن یعنی مستر را گذرانده باشید و این مهم است که با معدل بالایی گذرانده باشید چیزی در حد b+ تا برای تحصیل در این مقطع شمارا پذیرش کنند. در دوره تنها معدل شما کافی نخواهد بود بلکه احتیاج است که یکی از اساتید شما ،شمارا برای این مقطع مناسب ببیند و برای تحصیلش ما را پیشنهاد کند. استاد شما با دادن یک توصیه نامه کتبی توانایی شما برای تحقیق و انجام درست کار در این مقطع تضمین می نماید. مراحلی که برای کسب مدرک ph.d احتیاج است تا شما طی کنید عبارت اند از، تحصیل تمام وقت در سال های معین شده، پاس کردن دروس مخصوص رشته ،گذشتن . آوردن نمره قبولی از امتحان جامع که می توان به صورت کتبی و یا شفاهی انجام شود و یا اینکه هردوی آن را شمال شود و در آخر نوشتن یک انتها نامه و تز خوب که بتواند به صورت شفاهی به درستی از آن دفاع نماید. در بعضی شرایط خاص بدون داشتن مدرک master و تنها با داشتن مدرک bachelor و با گذشتن از مستر می توان در مقطع ph.d تحصیل نمود

نحوه ارزیابی مدرک های تحصیلی

1.در هزینه تحصیل در کانادا بدانید که همه مدارک دانشگاهی (آکادمیک) که دو تا سه سال تحصیل در آن اجرا شده باشد و یا مدرک certificate و diplpma می توان با 60 واحد معادل سازی شود ولی این کار به شرطی امکان پذیر است که تحصیلات پیوسته و پشت هم اجرا شده باشد که بازهم منجر به دریافت مدرک bechelor نمی شود و بعد از اخذ دیپلمی که در مقطع دبیرستان کسب شده است ،این مدرک کاردانی شناخته خواهد شد.

2.مدارک bachelor که شما بعد از دبیرستان و دریافت دیپلم آن اخذ کرده اید معادل کارشناسی شناخته خواهد شد.

3.اگر شما مقطع کارشناسی خود را گذرانده اید . همچنین مدرک masteرا دارا هستید این مدرک شما معادل سازی می شود با مدرک کارشناسی ارشد.

4.برای راهنمای تحصیل در کانادا بدانید که اگر شما از گذراندن دوره دکترا فارغ شده اید و مدرک phd خود را پس از مدرک کارشناسی ارشد خود کسب کرده اید، مدرک شما معادل دکترا خواهد بود.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

اگر می خواهید در کشور کانادا به تحصیل مشغول باشید باید زبان انگلیسی خود را قوی کنید چراکه زبان اصلی اکثریت دانشگاه های این کشور انگلیسی است مگرِ اینکه شما دانشگاهی را انتخاب نمایید که در ایلت کبک کانادا باشد. در این صورت شما باید مسلط به زبان فرانسوی شوید.

میانگین هزینه تحصیلات در مقطع های متفاوت تحصیلی

در مجموعه نکات تحصیل در کانادا بدانید که این هزینه تماماً به این مسئله بستگی دارد که شما کدام دانشگاه و کدام رشته و در کدام شهر را انتخاب می کنید. مبلغ حدودی از 5500 الی 17000 دلار برای تحصیل در مقطع کارشناسی و یا 1900 تا 33000 دلار برای ادامه درس دوره های کارشناسی ارشد و دکترا ،به عنوان پیش بینی برای تحصیل خود در نظر بگیرید.

میانگین هزینه ای که صرف زندگی شما در سال می شود

برای پیش بینی این هزینه تحصیل در کانادا ابتدا باید معین کنیم که چه هزینه هایی را شامل می شود، هزینه های مثل اجاره خوابگاه، هزینه غذا، هزینه رفت و آمد و... ازجمله این هزینه هاست که مبلغی بین 1000 تا1200 دلار در مجموعه هزیه تحصیل در کانادا را در ماه را می تواند شامل شود.

تعطیلات انتها سال

اگر از الآن به دنبال یافتن زمان تعطیلات آخر سال هستید باید بدانید که این تعطیلات از اواسط اردیبهشت تا اواسط شهریورماه را شامل می شود یعنی ماه می تا ماه آگوست.

آیا در تعطیلات آخر سال تحصیلی، دانشگاه محل اقامت در اختیار دانشجو قرار می دهد؟

جواب این سؤال مثبت خواهد بود. در زمان هایی که دانشگاه بازنیست و تعطیل می باشد،دانشجویان مجاز هستند از خوابگاه خود استفاده کنند.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجویان در کانادا

اگر در کانادا بیمار شوید و یا به هر دلیل احتیاجمند استفاده از سیستم درمانی شوید باید بدانید که متحمل هزینه های سنگینی خواهید شد،پس تمامی دانشجویانی که در این کشور تحصیل می کنند و هزینه تحصیل در کانادا را پرداخت میکنند احتیاج است که برای داشتن بیمه درمانی اقدام کنند. که البته این بیمه نیز مبلغ کمی به حساب نمی آید. بهینه ترین این بیمه چیزی در حدود 450 دلار هزینه در هرسال به دوش شما می گذارد. باید به این مسئله دقت کرد که بعضی از یاری هزینه های که برای تحصیل به دانشجویان پرداخت می شود به هزینه پرداخت این بیمه درمانی هم یاری می نماید.

دریافت ویزا برای والدین دانشجوها

این کار بستگی به عواملی چون شرایط سفارت و یا نظر شخصی که پرونده شمارا بستگی می نماید دارد.

شرایط کار کردن دانشجو در زمان تعطیلات دانشگاه ها

برای این کار منعی وجود ندارد و تمامی دانشجویان در صورت علاقه می توانند این کار را انجام دهند.

مدت و هزینه دوره های آموزش زبان در کانادا

در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که با توجه به اینکه دریافت ویزا خود شرایط سختی را دارد، اینکه شما بتوانید تنها برای آموختن زبان پیروز به دریافت این ویزا شوید اندکی پایین است ولی اگر توانستید باید بدانید که این دوره ها مدتی در حدود 2 ماه تا 1 سال را شامل می شوند و هزینه ای که شما برای این تحصیل باید بپردازید چیزی در حدود 1500 دلار برای هر ترم است.

آب وهوای کانادا

نمی توان یک الگوی خاص را برای کانادا و یا هزینه تحصیل در کانادا در نظر گرفت، این کشور به نوعی یک کشور چهارفصل است که همه فصول را در خود دارد، بهار تابستان پاییز و زمستان. به همین دلیل آب وهوا در گوشه گوشه این کشور پهناور متفاوت می باشد.

محدودیت سنی برای تحصیل

اگر شما قصد تحصیل در مقطع کارشناسی رادارید باید بدانید که برای این کار کف سن شما باید 22 و سقف آن 29 سال باشد،شرایط برای کارشناسی ارشد نیز به همین منوال است. ولی اگر طالب ادامه تحصیل در دوره دکترا هستید باید توجه کنید که سن شما از 38 سال بالاتر نباشد.

عزیمت دانشجوی متأهل به همراه همسرش

شما برای آنکه بتوانید ویزا را دریافت کنید ابتدا باید این موضوع را روشن کنید که حتماً بعدازاینکه درس خود را به اتمام رساندید به کشور خود بازمیگردیدبر همین اساس اگر قصد شما همراهی همسر است، اثبات این ادعا و دریافت ویزا اندکی سخت خواهد بود.ولی نگران نباشید این موضوع نمی تواند مانعی برای خروج شما از کشور و یا ادامه تحصیل شما شود،در هرسال تعداد بسیار زیادی از دانشجویان عزیز با همراهی همسر خود به این کشور زیبا رفته و به زندگی و تحصیل می پردازند.

منبع: همگردی
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 243

به "تحصیل در کانادا ، راهنمای جامع مهاجرت و هزینه تحصیل در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحصیل در کانادا ، راهنمای جامع مهاجرت و هزینه تحصیل در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید