پارک قیطریه از بهترین بوستان های شمالی پایتخت

به گزارش مجله پارمیسفان، به نظر پارکی جوان می رسد اما قدیمی ها و مو سفید هایی که در این پارک می بینیم و وقتی با آن ها هم کلام می شویم، متوجه می شویم که این پارک از سال های دور، میعادگاه بسیاری از تهرانی های این منطقه بوده است که برای تفرج گذراندن اوقات فراغت یا تنهایی و یا به همراه خانواده شان به این پارک می آمده اند و می آیند. البته، درختان سر به فلک کشیده پارک قیطریه نیز گواهی بر اصالت و قدیمی بودن آن است. نمی توان این واقعیت را انکار کرد که این پارک از محبوب ترین پارک ها و عظیم ترین پارک های تهران است و گوشه و کنارش پر است از فعالیت های فرهنگی و تفریحی و ورزشی. با هم روی سنگفرش های این پارک قدم می زنیم.

پارک قیطریه از بهترین بوستان های شمالی پایتخت

تهران و پارک هایش

زمانی که می خواهیم در خصوص آن چه که به عنوان تفریح و سرگرمی در شهرهای عظیمی مانند تهران مطرح می شود حرف بزنیم، نمی توانیم وجود پارک های این شهر را انکار کنیم. در واقع، باید گفت که پارک ها در کلانشهرهایی مانند تهران، جزایر امنی هستند که در میان آن همه شلوغی شهری، می تواند مابنی برای آرامش و جدا شدن از سرعت سرسام آور زندگی شهری باشد. متاسفانه بسیاری از شهفرایندان شهرهای عظیم فکر می نمایند که برای داشتن تفریح و اوقات فراغت حتما باید خود را به زحمت انداخت و ساعت ها کوله بار سفر بست و میزان قابل توجه ای هزینه کرد تا بتوان در شهری دیگر به دنبال آرامش و تفریح بود. در این که سفر یکی از شاخصه های جدا نشدنی از ذات بشر است بحثی نیست اما بد نیست گاهی نگاهی به اطراف محل زندگی خود بیاندازیم تا ببینیم که شهر خودمان چه میزان پتانسیل را در خود جا داده است و چه قدر فضاهای تفریحی آن مثل همین پارک قیطریه خودمان در تهران می تواند سرمان را گرم کند و ما را از هیاهوی شهر و کار دور کند.

پارکی پر از خاطره

کافی است زیر چانه عظیم ترها در این پارک بنشینید تا خاطرات بسیاری که شاهدهای آن درختان و سنگفرش ها و مو سفید های حاضر در پارک هستند را در دفترچه خاطرات تجربه نشده ذهن مان جا دهیم. در یکی از پیاده روهای پارک قیطریه، پیر مردی از اهالی قدیمی قیطریه، زمانی را تعریف می کرد که این پارک یک باغ عظیم بوده و تعدادی از دست فروشان به بهانه حضور بچه ها در این پارک، بساط بستنی یخی فروشی خود را رونق داده بودند. پیرمرد از زمین خوردن هایش در این پارک تعریف می کرد و حتی زمانی را به خاطر داشت که همسرش را برای بار اول، زمانی که این باغ عظیم تبدیل به پارک عظیم و زیبایی شده بود، دیده بود و عاشقش شده بود. روح آدمی با فضایی که در آن تجربه زیستی دارد گره می خورد و حتی اگر فرسنگ ها از آن فاصله بگیرد، باز هم مانند همین موسفید که سالیان سال در آمستردام زندگی می نموده و مدام دلش هوای پارک قیطریه را می نموده باز به موطن خود برمی شود تا دوباره خاطراتش را با تماشای بچه های که در این پارک به تماشای تئاتر کودک می فرایند زنده کند. راستی، حرف از فعالیت های فرهنگی در این پارک عظیم شد. از میان بوستان ها و پارک های شهر تهران، هستند تعدادی از پارک ها که نه تنها به توسعه فضای سبز تهران یاری می نمایند بلکه فضاهای خالی خود را سخاوتمندانه در اختیار گروه های فرهنگی می گذارند تا هم مردم را برای ساعاتی سرگرم نمایند و آموزش دهند و هم فضای پارک را با انرژی و با طراوت نمایند.

فعالیت های فرهنگی در پارک

پارک قیطریه از دسته پارک هایی است که برای هر سن و سالی فضای مناسب دارد؛ از بچه های که برای تفریح و بازی و تماشای تئاتر می آیند تا نوجوانان پرشوری که برای انجام ورزش پارکور و بازی های دیگر به این پارک می آیند و یا زوج هایی که برای قدم زدن و گپ و گفت آن را انتخاب می نمایند و سالمندانی که فضای پارک را برای تازه کردن نفس شان، فضایی آرام می دانند. در حال حاضر، بسیاری از اساتید برجسته ورزش یوگا و تای چی این پارک را یکی از بهترین اماکن در تهران برای برگزاری کلاس های شان می دانند و درست چند قدمی آن طرف تر از این گروه های ورزشکار، سالن هایی را می بینید که مخصوص اجرای تئاتر بچه ها است و گهگاهی غرفه صنایع دستی نیز در آن راه اندازی می شود. آشنایی با شاخصه های فرهنگی ایران و اقوام مختلف آن نیز صندلی ویژه ای در اتاق های سالن مرکزی پارک قیطریه دارند و خلاصه هر اتفاق فرهنگی می تواند در این پارک بیافتد و قیطریه نیز با آغوش باز پذیرای تمام این اتفاقات خوب است. البته ناگفته نماند که همه چیز به سالن مرکزی پارک معطوف نمی شود و این پارک از چنان پتانسیل بالایی برخوردار است که بسیاری از گروها های نمایش خیابانی برای اجرای کارهای خود به یکی از میادین این پارک می آیند. البته برای داشتن هیجان نیز در پارک قیطریه سینمای شش بعدی و هفت بعدی هم تعبیه شده است که تجربه تماشای این دسته فیلم ها نیز خالی از لطف نیست. اگر در تهران هستید یا می خواهید به تهران سفر کنید، حتما برنامه گشت و گذار در این پارک را در برنامه های خود جا دهید.

طراوت پارک از کجاست؟

قبل از این که به معرفی فعالیت های فرهنگی این پارک بپردازیم، بهتر است نگاهی به دلیل اصلی با طراوت بودن این پارک بیاندازیم. منطقه قیطریه تا همین چند سال پیش تنها تعدادی خانه ساده و محلی بود و باقی هر آن چه که دیده می شد باغ بود و درختان میوه و حصارهای کاهگلی که همین حالا هم اگر در کوچه هایش قدم بزنید می توانید نمونه های به جا مانده را از آن دوران ببینید. در حال حاضر، پارک قیطریه یکی از معدود بوستان های به جا مانده از آن دوران است که با این که طرحی مدرن به خود گرفته و حضور انسان را پذیرفته، توانسته اصالت خود را به عنوان یکی از ریه های تنفسی منطقه 1 تهران باقی بماند. از درختان کاج و صنوبر تا درختان میوه و بوته های کوهپایه ای و گل هایی که به دست کارگران شهرداری در این پارک کاشته می شوند همگی باعث شده اند که این پارک همچنان یکی از با طراوت ترین فضاهای سبز شهر تهران به حساب بیاید. با یاد داشته باشیم که یک پارک هر چه قدر هم که امکانات داشته باشد، بدون وجود درختان هیچ چیز برای عرضه ندارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1122

به "پارک قیطریه از بهترین بوستان های شمالی پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک قیطریه از بهترین بوستان های شمالی پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید