مصرف غذاهای متنوع برای حفظ سلامت کودکمواد شیمیایی سمی که در غذای بچه ها وجود دارد

به گزارش مجله پارمیسفان، یک گزارش جدید نشان می دهد که سموم زیادی در غذای بچه ها وجود دارد. آزمایش های اجرا شده بر روی غذاهای کودک فروخته شده در آمریکا نشان داد 95 درصد آن ها حاوی یک یا چند ماده شیمیایی سمی مانند سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم هستند.

مصرف غذاهای متنوع برای حفظ سلامت کودکمواد شیمیایی سمی که در غذای بچه ها وجود دارد
بر اساس یک گزارش جدید در آمریکا و با آنالیز های اجرا شده بر روی 168 غذای کودک مشاهده شد که از هر 4 مورد، 1 مورد حاوی فلزات سنگین است.

مقادیر سموم یافت شده در غذاهای کودک اندک است؛ اما متخصصین خاطرنشان کردند آرسنیک، سرب و سایر فلزات سنگین، علل آسیب های عصبی تکاملی هستند. قرار دریافت مداوم در معرض این مقادیر هر چند کم و مواجهه با این مواد خطرناک به ویژه در اوایل دوران کودکی خطرناک است. اثر تجمعی قرارگیری در معرض مواد سمی چیزی است که باعث افزایش اهمیت این نگرانی و احتیاج به اقدامات لازم می گردد.

در بعضی موارد، سموم منشأ طبیعی دارند. به عنوان مثال، 4 مورد از 7 مورد غلات برنج بچه ها، حاوی مقدار آرسنیک معدنی بالاتر از حد استاندارد (100 قسمت بر هر یک میلیارد) تعیین شده توسط سازمان غذا و دارو است.

از آنجا که این موضوع شناخته شده است که برنج به راحتی آرسنیک موجود در خاک را جذب می نماید، کارشناسان سلامت به والدین توصیه می کنند، غذای جایگزینی برای کودک پیدا کنند. مانند جو دوسر به جای غلات برنج. انتخاب چنین جایگزینی می تواند میزان قرارگیری در معرض سم را تا 80 درصد کاهش دهد.

از جمله مواد غذایی پرخطر برای اطفال می توان به میان وعده ها و وعده های حاوی برنج (مانند غلات برنج بچه ها، بیسکوییت دندانی و برنجک)، هویج و سیب زمینی شیرین و آبمیوه ها اشاره نمود.

چه غذاهایی برای کودک مناسب است؟

از جمله گزینه های مطمئن برای بچه ها خردسال، میان وعده های بدون برنج، غلات بدون برنج (مانند غلات چندگانه و جو دوسر) و غذاهای بدون برنجی که درد درآمدن دندان را تسکین می دهد (مانند موز یخ زده یا خیار سرد) است.

از والدین خواسته می گردد انواع سبزیجاتی که حاوی مواد مغذی هستند را برای کودک انتخاب کنند و بیش از حد به مواد غذایی که ممکن است حاوی مقادیر بالای سموم باشند، متکی نباشند.

باید مطمئن شوید که کودکتان رژیم غذایی متنوعی دارد. متنوع بودن رژیم غذایی اطفال می تواند این اطمینان را حاصل کند که مواد مغذی مصرف شده می توانند به عنوان یک حائل در جذب فلزات سنگین عمل کنند و یا به بدن در از بین بردن آن ها یاری کنند.

چندین مطالعه در خصوص سطوح متفاوت آرسنیک در برنج بحث نموده اند و سال هاست که به والدین گفته می گردد از غلات برنج آماده برای بچه ها دوری کنند. همچنین بر اساس آنچه محققان درباره سطوح بالای مواد سمی موجود در سبزیجات ریشه ای نشان داده اند، پیشنهاد می گردد مصرف این نوع سبزیجات در بچه ها را به حداقل برسانید.

همچنین هیچ گاه دلیل سالمی برای دادن آبمیوه های آماده و صنعتی به بچه ها وجود نداشته است، بنابراین از والدین خواسته شده است که از این گزینه نیز صرف نظر کنند. می توان به جای این موارد، میوه ها و سبزیجات بخارپز شده و پوره شده را جایگزین کرد.

یکی از نکات مهمی که والدین باید به خاطر بسپارند این است که، شاید آن ها، خواسته یا ناخواسته، با وجود خواندن برچسب روی محصولات، همه این عناصر را نشناسند و غذاها و آبمیوه های موجود در بازار را برای کودک خود تهیه کنند. اما این محصولات می توانند مقادیر زیادی سدیم، مواد نگهدارنده، رنگ های مصنوعی، سموم دفع آفات و سایر مواد آلاینده یا مواد افزودنی داشته باشند.

حتی مواد ارگانیک هم می توانند آلوده شوند

با این حال، حتی غذاهای ارگانیک تهیه شده بدون سموم دفع آفات شیمیایی نیز از آلودگی سمی خاک و آب در امان نیستند. استاندارهای ارگانیک به این موارد نمی پردازند و غذاهای بچه ها نیز به همان اندازه غذاهای دیگر، تحت تأثیر قرار می گیرند. از آنجا که فلزات سنگین در زنجیره غذایی قرار دارند، فراوری غذاهای کودک بدون عارضه سمی احتیاج به منابع آزمایشات بسیار دقیق دارد. به عنوان مثال، سبزیجات ارگانیک که در کنار بزرگراه های قدیمی رشد می کنند، ممکن است به علت عبور اتومبیل ها با دود ناشی از سوخت بنزین در طی سال ها، در خاک آلوده رشد کنند. بنابراین بهتر است از محصولات مناطق با خاک غیرآلوده استفاده گردد.

فرآیند فراوری

فرآیند فراوری همچنین ممکن است آلودگی ناشی از فلزات را به مواد غذایی وارد کند. برای جلوگیری از این مشکل، بعضی شرکت ها به تجهیزات فولاد ضد زنگ روی آورده اند.

گاهی در تأسیسات صنعتی، مواد با دست ساخته شده و به جای پاستوریزه شدن با گرما، تحت فشار آب سرد پالایش می شوند.

از آنجا که شرکت های مواد غذایی کودک داوطلبانه آزمایشاتی را انجام می دهند، ممکن است که غذاهای آن ها دارای سموم کمتری نسبت به کالاهایی باشد که در فروشگاه مواد غذایی می بینید.

وقتی سازمان غذا و دارو با جدیت برخورد می نماید، شرکت های فراوریکننده سریع تر و مؤثرتر عمل می کنند تا میزان سموم موجود در محصولات خود را کاهش دهند.

منبع: مقالات تبیان
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 785

به "مصرف غذاهای متنوع برای حفظ سلامت کودکمواد شیمیایی سمی که در غذای بچه ها وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف غذاهای متنوع برای حفظ سلامت کودکمواد شیمیایی سمی که در غذای بچه ها وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید