مصائب تعویق یک ساله المپیک، از بلاتکلیفی حقوق تا خانه نشینی ادامه دار

به گزارش مجله پارمیسفان، اگرچه تعویق یک ساله المپیک برای بعضی رشته های ورزشی و ورزشکارانی که پیروز به کسب سهمیه المپیک نشدند یک فرصت دوباره است اما متولیان ورزش را به چالش کشانده است.

مصائب تعویق یک ساله المپیک، از بلاتکلیفی حقوق تا خانه نشینی ادامه دار

جهت دریافت خدمات طراحی حیاط ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری خبرنگاران، شیوع بحران کرونا و مسائلی که برای ورزش دنیا به وجود آورد تمامی ندارد؛ اردوی ملی پوشان المپیکی لغو شده است و هنوز ستاد مبارزه با کرونا اجازه هیچ گونه فعالیت ورزشی را نمی دهند؛ ورزشکاران مجبورند در خانه تمرینات را در حد آمادگی جسمانی پیگیری نمایند که البته به گفته آن ها کیفیت لازم را ندارد و فعلاً مجبور هستند با همین شرایط سپری نمایند تا بحران کرونا دست از سر دنیا بردارد. بدون شک خبر تعویق یک ساله المپیک در شرایط فعلی بهترین اتفاق برای ورزش دنیا بود. اگرچه خیلی از ورزشکاران سراسر دنیا و از جمله ایران سهمیه های المپیک را از آن خود کردند و در چند ماه باقی مانده تا برگزاری المپیک به اوج آمادگی می رسیدند اما با توجه به شرایط فعلی و شیوع کرونا ویروس بهترین تصمیم تعویق المپیک بود که از سوی کمیته بین المللی المپیک گرفته شد.

بدون شک پس از تعویق المپیک مهم ترین سؤالی که برای همه اهالی ورزش پیش آمد بحث حقوق ورزشکاران المپیکی و مربیان بود. طبق توافق وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک قرار بود ورزشکارانی که پیروز به کسب سهمیه المپیک می شوند یک سال حقوق دریافت نمایند. ورزشکاران المپیکی ماهیانه 5 میلیون و در طی یک سال 60 میلیون حقوق دریافت می نمایند.

با همکاری وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک حقوق ورزشکاران المپیکی که معادل 30 میلیون برای 6 ماه بود پیش از تعطیلات عید نوروز 99 به حساب آن ها واریز شد و حقوق 6 ماهه دوم سال که بر عهده کمیته ملی المپیک است هنوز زمان واریز آن تعیین نیست؛ طبق گفته رئیس کمیته ملی المپیک یکی از تصمیمات ستاد عالی بازی ها بر سر این موضوع است که چه زمانی این 30 میلیون باقی مانده واریز گردد.

در حال حاضر تعیین نیست این حقوق باقی مانده با آغاز اردوها به حساب ورزشکاران واریز می گردد یا اینکه قرار است در ابتدای سال 1400 که 5 ماه مانده به المپیک توکیو این پول واریز گردد. به هرحال هنوز در خصوص این موضوع تصمیم گیر نشده است اما یکی از چالش های مهم یک سال وقفه المپیک است. ضمن اینکه با توجه به تعویق یک ساله المپیک آیا ورزشکاران بابت آن حقوق دریافت می نمایند یا خیر؛ که البته رئیس کمیته ملی المپیک روز گذشته مطرح نمود تعهد آن ها تنها پرداخت یک سال حقوق است و بیشتر از آن را نمی توانند قبول نمایند.

مربیان هم برای پرداخت حقوق خود باید به وزارت ورزش و جوانان مراجعه نمایند و از معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت ورزش و جوانان پیگیر حقوق خود باشند.

بودجه فدراسیون ها در بحران کرونا گم می گردد؟!

موضوعی چالشی که با تعویق یک ساله المپیک و شیوع ویروس کرونا به وجود آمد بحث پرداخت بودجه از سوی کمیته ملی المپیک به فدراسیون های ورزشی است؛ البته کمیته ملی المپیک در سال گذشته تمام تعهدات خود را به فدراسیون ها پرداخت نموده است اما موضوعی که این روزها در خصوص آن صحبت می گردد بودجه ای کمیته ملی المپیک است که باید از سوی خزانه دولت به حساب آن ها واریز گردد تا کمیته بتواند طبق تعهداتی که به فدراسیون های ورزشی داده به حساب آن ها پول واریز کند؛ اما با توجه به شرایط فعلی کشور بحران کرونا شاید خزانه دولت فعلاً بودجه را واریز نکند. در چنین شرایطی ممکن است فدراسیون های ورزشی خردادماه بودجه کمیته ملی المپیک را دریافت نمایند.

پیش ازاین قرار بود نیمه دوم اردیبهشت ماه بودجه پرداخت گردد اما با توجه به شرایط فعلی و بحران کرونا ممکن است این فرایند کمی تغییر کند.

شرایط اردو برای ورزشکاران قرنطینه

آن طور که به نظر می رسد بحران کرونا به این زودی از بین نمی رود و فعلاً این ویروس قرار است مدت ها در کنار ما باشد و به همزیستی مسالمت آمیز با آن عادت کنیم به همین منظور قرار است برای خانه نشینی ورزشکاران تدابیری اندیشیده گردد. یکی از پیشنهاد ها کمیته ملی المپیک به ورزشکاران خانه نشین و ادامه تمریناتشان در خانه، ارسال تجهیزات برای آن هاست. موضوعی که شاید برای بعضی رشته ها پاسخگو باشد اما برای بعضی رشته های ورزشی کارساز نیست. بنابراین هنوز در مرحله سنجش است و به اجرا درنیامده است. هرچند که این پیشنهاد هم نواقصی دارد که یکی از آن نبود مربی در کنار ورزشکار است؛ البته با ارتباط آنلاین قرار است این نقص رفع گردد اما یکی از چالش های پیش رو است.

دومین پیشنهاد هم برگزاری اردو در شرایط قرنطینه کامل است؛ اگر ستاد مبارزه با کرونا این مجوز را بدهد قرار است اردو با رعایت کامل پروتکل بهداشتی برگزار گردد اما ورزشکاران دو ماه نباید از اردو خارج شوند که این موضوع یکی از نقص های این پیشنهاد است.

به هرحال یکی از چالش های این روزهای ورزش ایران بحث اردوی ملی پوشان در روزهای قرنطینه و خانه نشینی است و کمیته ملی المپیک درصدد است تا برنامه ای برای ورزشکاران در نظر بگیرد اما شرایط فعلی باید اجازه چنین کاری را به آن ها بدهد.

شیوع ویروس کرونا شرایط سختی برای ورزش ایران و دنیا به وجود آورده است؛ اگرچه تعویق المپیک نقطه مثبت این اتفاق بود و از آن می توان به عنوان یک فرصت دوباره یاد کرد اما مسائل تعویق المپیک از جمله تأمین بودجه و حقوق ورزشکاران و اردوی آن ها متولیان ورزش را به چالش کشانده است.

4057/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 931

به "مصائب تعویق یک ساله المپیک، از بلاتکلیفی حقوق تا خانه نشینی ادامه دار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصائب تعویق یک ساله المپیک، از بلاتکلیفی حقوق تا خانه نشینی ادامه دار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید