ماجراجویی در دره راگه کرمان، یکی از مجذوب کننده ترین منطقه ها کویری ایران

به گزارش مجله پارمیسفان، ایران کشوری چهار فصل بوده و طبیعت بسیار زیبایی دارد. تمامی افراد با هر سلیقه ای می توانند یک منطقه خوش آب و هوا با طبیعتی زیبا در ایران پیدا نموده و به طبیعت گردی بروند. دره راگه هم یکی از هزاران مکان دیدنی در ایران است که مسافران می توانند برای سفر به آن جا بروند. طبیعت منحصر به فرد و حیاط وحش این دره از جمله دلایلی است که مردم علاقه زیادی به سفر به این مکان دیدنی دارند. اگر شما هم می خواهید تا در سفر بعدی خود به دره راگه رفته و از شگفتی ها، صخره ها، منطقه ها کویری و شب های پرستاره دره راگه رفسنجان لذت ببرید، ادامه این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید. در ادامه این مطلب تمامی نکات مهم درباره موقعیت مکانی، تفریحات و راه های سفر به دره راگه برای شما شرح داده شده است.

ماجراجویی در دره راگه کرمان، یکی از مجذوب کننده ترین منطقه ها کویری ایران

معرفی دره راگه رفسنجان

موقعیت مکانی دره راگه رفسنجان در بین شهر کرمان و رفسنجان است. این دره دقیقا در جنوب شرقی رفسنجان و در جنوب غربی کرمان واقع شده است. با وجود این که دره راگه در بین دو شهر قرار گرفته است، اما بیشتر با نام دره راگه در رفسنجان شناخته می گردد. این دره یا تنگه زیبا در طی سالیان سال و در اثر فرسایش سنگ ها به خاطر بارش باران و سیل پدید آمده است. سنگ های دیواره این سخره به شکل مخروط هایی خوش تراش هستند.

طول تنگه راگه رفسنجان 20 متر، عرض آن 180 متر و عمق آن 70 متر است. در میان دره راگه رفسنجان رودی به نام رود گیودری جاری است. به گفته بسیاری از کارشناسان، جاری بودن دائمی این رودخانه در دره راگه باعث شده تا فرسایش های آبی دره همچنان ادامه داشته باشد و شکل سنگ های این منطقه را از گذشته هم بیشتر تغییر بدهد. در این منطقه گونه های جانوری وحشی و کمیابی مانند عقاب، دراج، کبک و آهو نیز دیده می گردد.

بسیاری از افراد این دره زیبا و حیرت انگیز را از نظر درجه زیبایی با کلوت شهداد یکسان می دانند. اما متاسفانه تنگه راگه به این مقدار شناخته شده نیست و گردشگری در این منطقه خیلی رواج ندارد. همین امر خود باعث شده تا طبیعت و حیات وحش بکر منطقه حفظ گردد. اگر به طبیعت گردی در منطقه ها بکر علاقه داشته باشید، دره راگه می تواند یک گزینه عالی برای شما باشد. طرح ژئوپارک و بازدید از دره راگه به مسافران توصیه می نماید که برای تماشا سازه های طبیعی و طبیعت بکر به این دره بیایند.

راه های سفر به دره راگه

برای سفر به دره راگه رفسنجان، باید ابتدا به شهرهای کرمان یا رفسنجان بروید. امکان سفر به کرمان و رفسنجان با استفاده از اتوبوس، قطار و خودروی شخصی امکان پذیر است. اگر بخواهید از مقصد تهران به شهر رفسنجان بروید، حدود 900 کیلومتر مسیر را می توانید با سرعت مجاز در طی 10 ساعت طی کنید. در راه می توانید برای استراحت از شهرهای قم، کاشان، میبد و یزد هم تماشا کنید. پس از رسیدن به رفسنجان، می توانید به سمت جاده رفسنجان - کرمان بروید. پس از عبور از روستای ناصریه، یک جاده فرعی قابل مشاهده خواهد بود. سپس بعد از عبور از 10 کیلومتر از این جاده، تنگه راگه رفسنجان قابل مشاهده خواهد بود. این دره یک منطقه طبیعی و آزاد بوده و برای بازدید از آن احتیاجی به پرداخت هزینه ورودی نخواهید داشت.

برترین زمان سفر به دره راگه

دره راگه در یک مکان کویری با آب و هوای گرم و خشک واقع شده است. به همین علت اگر در فصل تابستان از این مکان تماشا کنید، به احتمال زیاد گرمای هوا شما را آزار خواهد داد. بنابراین سفر در فصل تابستان به این منطقه خیلی پیشنهاد نمی گردد. از سمت دیگر هم بارش سنگین برف در فصل زمستان می تواند سرما و یخبندان طاقت فرسایی در این منطقه به وجود بیاورد. سفر در فصل زمستان به دره راگه رفسنجان می تواند تا حدودی به ویژه برای افراد مبتدی خطرناک باشد. برترین فصل سفر به دره راگه، فصل هایی با آب و هوای معتدل تر مانند فصل بهار و پاییز است. بیشتر تورهای طبیعت گردی و گردشگری به مقصد دره راگه هم در فصل های بهار و پاییز برگزار می شوند.

تفریحات دره راگه رفسنجان

برترین و تعیین ترین تفریحی که افراد در دره راگه رفسنجان می توانند داشته باشند، دره نوردی است. این دره منظره بسیار زیبا و وسعت زیادی دارد. برای همین بسیاری از مسافران که به صورت حرفه ای به دره نوردی مشغول هستند، تنگه راگه بین شهرهای رفسنجان و کرمان را برای دره نوردی انتخاب می نمایند. البته باید دقت داشته باشید که به همراه داشتن وسایل ضروری و راهنما برای دره نوردی واجب است.

یکی دیگر از تفریحاتی که افراد می توانند در دره راگه رفسنجان داشته باشند، کمپ زدن و تماشای آسمان شب است. این نقطه از جاده کرمان رفسنجان طبیعت بکری داشته و به علت این که عاری از هرگونه آلودگی های سوختی است، آسمان شب آن بی نهایت زیباست. اگر به رصد ستاره ها علاقه داشته باشید، تنگه راگه می تواند شما را حیرت زده کند. هنگام سفر به این مکان تماشای در رفسنجان، یک دوربین هم همراه خود داشته باشید، صخره های تراشیده شده، رودخانه جاری و آسمان شب حتما شما را به عکاسی تشویق خواهد نمود.

نکات مهم قبل از بازدید از دره راگه

پیش از آغاز طبیعت گردی، یکی از مهم ترین اقدامات این است که نکات ضروری سفر به آن منطقه را آنالیز نموده و مطمئن شوید که تمامی نکات ایمنی را می دانید. این کار به شما یاری خواهد نمود تا سفری امن داشته باشید و بیشترین لذت را از طبیعت گردی خود ببرید. به همین دلیل در ادامه این بخش نکات مهم هنگام بازدید از دره راگه را برای شما بازگو نموده ایم.

  • آب رودخانه گیودری که در دره راگه جاری است آلوده به مس بوده و آب آشامیدنی نیست. بنابراین به هیچ عنوان از آب این رودخانه ننوشید.
  • بهتر است که به همراه یک فرد محلی یا کسی که قبلا به دره سفر داشته است از این مکان بازدید کنید. گاهی اوقات ممکن است با استفاده از اپلیکیشن های مسیریابی، مسیر خود را گم کنید. چرا که این منطقه تازه کشف شده است و افراد زیادی از مکان آن آگاه نیستند.
  • امنیت شما تا حدود زیادی به آب و هوای منطقه بستگی دارد. حتما در فصل های خوش آب و هوا به دره راگه رفسنجان سفر کنید. قبل از سفر به دره از شرایط آب و هوا مطمئن شده و در صورت بارش برف و باران یا طوفانی بودن هوا به این دره سفر نکنید.
  • در صورتی که با افراد حرفه ای به دره سفر نمی کنید و قصد ندارید تا شب را در کمپ سپری کنید، حتما پیش از تاریکی هوا به شهر بازگردید. چرا که احتمال حمله حیوانات وحشی وجود دارد.
  • تمامی وسایل مورد احتیاج برای دره نوردی، آب و غذا و یاری های اولیه را همراه خود داشته باشید.
  • لباس و کفش مناسب برای پیاده روی به تن داشته باشید.

کلام آخر درباره دره دره راگه رفسنجان

در این مطلب با یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری طبیعی ایران، یعنی دره راگه رفسنجان آشنا شدیم. افرادی که به بازدید از کویر و کمپ زدن در شب های کویر علاقه دارد، بی شک عاشق طبیعت تنگه راگه خواهند شد. اما دقت داشته باشید که دره نوردی کار خطرناک و دشواری است و حتما باید به همراه وسایل مورد احتیاج و یک فرد کار بلد برای دره نوردی به این تنگه سفر کنید. یکی از برترین راه های بازدید از دره راگه رفسنجان، پیوستن به تورهای طبیعت گردی رفسنجان است. برای آشنایی با سایر جاذبه های طبیعی ایران و سایر نقاط دنیا، به هیچ عنوان مطالب دیگر خبرنگاران را از دست ندهید. از همراهی شما تا انتها این مطلب سپاس گزاریم.

سوالات متداول درباره دره راگه رفسنجان

برترین زمان بازدید از دره راگه چه زمانی است؟

فصل هایی با آب و هوای متعادل تر مانند بهار و پاییز برترین فصل های سفر به دره راگه هستند. در فصل تابستان هوا گرم و در فصل زمستان به علت بارش برف بسیار سرد است.

چه تفریحاتی در دره راگه رفسنجان وجود دارد؟

مسافران می توانند در دره راگه به دره نوردی، عکاسی، رصد ستاره ها و کمپ مشغول شوند.

تنگه راگه کجاست؟

تنگه راگه در بین جاده رفسنجان به کرمان واقع شده است. از رفسنجان به کرمان، پس از روستای ناصریه یک جاده فرعی وجود دارد که به دره راگه منتهی می گردد.

در دره راگه حیوانات وحشی وجود دارد؟

دره راگه یکی از منطقه ها بکر ایران است و گونه های وحشی بسیاری در آن زندگی می نمایند. از این رو پیشنهاد می گردد که تنها و بدون راهنما به این دره سفر نکنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2348

به "ماجراجویی در دره راگه کرمان، یکی از مجذوب کننده ترین منطقه ها کویری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجراجویی در دره راگه کرمان، یکی از مجذوب کننده ترین منطقه ها کویری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید