قرارداد تمامی میادین مشترک تا سرانجام دولت نهایی می گردد

به گزارش مجله پارمیسفان، وزیر نفت با تشریح مهم ترین اولویت های صنعت نفت در سال جهش فراوری، از حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی در سال 99 اطلاع داد و گفت: تا سرانجام دولت قرارداد همه میدان های مشترک نهایی و پروژه های مربوط فعال خواهند شد.

قرارداد تمامی میادین مشترک تا سرانجام دولت نهایی می گردد

به گزارش خبرنگاران، وزیر نفت در هفدهمین نشست ستاد راهبری جهش فراوری، با اشاره به اینکه حجم فروش به واحدهای پایین دستی پتروشیمی نسبت به مدت مشابه پارسال 40 درصد کاهش یافته است، توضیح داد: این موضوع نشان دهنده تعطیل بودن این واحدهاست که ان شاء الله فعال گردد.

وی با اشاره به اینکه طرح های پیشران صنعت پتروشیمی در چهار زنجیره متانول، پروپلین، اتیلن و بنزن تعریف شده و در حال تبدیل شدن به سند است، یادآوری کرد: البته سرمایه گذاری این طرح ها به عهده بخش خصوصی است، اما ضروری است بخش خصوصی را برای اجرای این طرح ها تشویق و تحریک کنیم، زیرا سبب فعال شدن بخش پایین دستی می گردد.

زنگنه ادامه داد: برای این منظور باید صندوق حمایت از توسعه طرح های پیشران و پایین دستی پتروشیمی همانند صندوق نوآوری و پژوهش نفت تأسیس گردد (اگر لازم باشد دولت هم یاری کند) و با مواردی همانند کاهش نرخ سود، ضمانت بازار، تضمین لیسانس و... به آنها یاری کنیم.

وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه ظرفیت فراوری گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال 99 به روزانه 750 میلیون مترمکعب می رسد، توضیح داد: فراوری روزانه گاز سال جاری به یک میلیارد مترمکعب می رسد که رکوردی عظیم است.

وی به طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک به عنوان مهم ترین اولویت کاری سال جاری اشاره نمود و گفت: با اجرای این طرح، امکان انتقال نفت خام از انتهاه نفتی گوره در استان بوشهر به منطقه جاسک در ساحل دریای عمان فراهم می گردد.

زنگنه تأکید کرد: طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک به صورت کامل از سوی پیمانکاران ایرانی اجرا می گردد.

وزیر نفت به یکی دیگر از مهم ترین طرح های سال جاری وزارت نفت اشاره نمود و اضافه کرد: بخش دیگر بهره برداری از 17 واحد جدید پتروشیمی در طول سال جاری با ارزش فراوریات بالای 6 میلیارد دلاری است. سه طرح از این 17 طرح، طرح های فراوریی مواد اولیه است که نزدیک به 10 میلیون تن مواد اولیه پتروشیمی فراوری می نماید.

وی از طرح گازرسانی ایرانشهر به کنارک به عنوان دیگر اولویت سال جاری نام برد و گفت: همچنین اجرای فاز چهارم پالایشگاه خلیج فارس از دیگر طرح های مهمی است که سال جاری آن را دنبال می کنیم.

بنا بر اعلام وزارت نفت، زنگنه با بیان اینکه تا انتها دولت قرارداد همه میدان های مشترک نهایی خواهد شد و پروژه های مربوط فعال خواهند شد، توضیح داد: فعالیت در میدان های مشترک همانند غرب کارون، آذر، میدان های پایدار غرب و پارس جنوبی در جریان است.

وزیر نفت از حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی در سال 99 اطلاع داد و یادآور شد: شرکت توتال و سی ان پی سی آی چین که در این پروژه حضور داشتند به دلیل تحریم این پروژه را ترک کردند و اکنون شرکت پتروپارس این فاز را توسعه می دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 984

به "قرارداد تمامی میادین مشترک تا سرانجام دولت نهایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرارداد تمامی میادین مشترک تا سرانجام دولت نهایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید