فونت فناوری رونمایی شد، حمایت از رسم الخط فارسی در فضای مجازی

به گزارش مجله پارمیسفان، به گزارش خبرنگاران، سید جمال هادیان رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از رونمایی از فونت (قلم) اختصاصی وزارت ارتباطات تحت عنوان فونت فناوریخبر داد و گفت: طراحی قلم اختصاصی، بخشی از پروژه طراحی و اجرای هویت بصری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و یکی از مکعب های پازل هویت بصری است که به تدریج تکمیل و آماده بهره برداری شده است.

فونت فناوری رونمایی شد، حمایت از رسم الخط فارسی در فضای مجازی

وی با بیان اینکه سازمان هایی که دارای اهداف تعیین و چشم انداز روشنی هستند حتماً برای خود هویت بصری طراحی می نمایند که یکی از حلقه های این هویت بصری داشتن یک قلم اختصاصی است، ادامه داد: در مجموعه فرایندها و فعالیت هایی که برای هویت بصری وزارت ارتباطات انجام شد، از سال گذشته طراحی قلم اختصاصی در دستور کار نهاده شد. به همین دلیل پس از مشورت با تعدادی از هنرمندان طراح قلم، خاتمه مسعود سپهر، استاد دانشکده هنرهای زیبا و نایب رئیس انجمن گرافیک ایران که در سابقه کاری خود طراحی چند قلم (فونت) را دارد برای این پروژه انتخاب شد.

هادیان با اشاره به اینکه فونت فناوری در دو نسخه ضخیم و نازک آماده بهره برداری شده است، گفت: البته استفاده از قلم اختصاصی لزوماً به معنای کاربرد آن در همه اجزای سازمان نیست. این قلم در حقیقت شخصیت تبلیغی، ترویجی، مناسبتی و مراسمی محسوب می گردد و ممکن است گونه هایی از آن در آینده برای نگارش هم در سایت و نامه نگاری ها استفاده گردد. ولی فعلاً کاربرد قلم فناوری در نگراش و نامه نگاری های سازمان استفاده نمی گردد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات با بیان اینکه با ورود فناوری یکی از دغدغه های همیشگی بحث رسم الخط، ویرایش و نگارش و حفاظت از زبان فارسی در فضای مجازی بوده است، گفت: تصمیم داریم در ادامه این جهت تعدادی از فونت های استاندارد شده فارسی را حداکثر تا 27 اردیبهشت، روز جهانی ارتباطات معرفی کنیم که امیدواریم سازندگان دستگاه های الکترونیکی اعم از موبایل، تبلت، رایانه و... در آینده به جای استفاده از فونت های عربی که به عنوان پیش فرض در دستگاه ها قرار می گیرد، از قلم های استاندارد فارسی استفاده نمایند.

وی اضافه کرد: ما تعداد زیادی قلم فارسی داریم اما این قلم ها برای استفاده در فضای مجازی استانداردسازی نشده اند و ممکن است اشکالاتی به لحاظ اعراب، اندازه کشش ها، خوانایی و... داشته باشند که کوشش می کنیم در ادامه رونمایی از فونت یا قلم فناوری اطلاعات، قلم های استاندارد در فضای مجازی را هم اوایل سال آینده معرفی کنیم تا قدمی در حمایت از رسم الخط زبان فارسی در فضای مجازی برداریم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 722

به "فونت فناوری رونمایی شد، حمایت از رسم الخط فارسی در فضای مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فونت فناوری رونمایی شد، حمایت از رسم الخط فارسی در فضای مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید