فلسفه نه گفتن تایلندی ها چیست؟

به گزارش مجله پارمیسفان، چرا تایلندی ها عادت دارند نه نگویند؟

از میان کشورهای جهان، کشورهای آسیایی و اروپایی در بسیاری از موارد با هم تفاوت های زیادی دارند. مثلا مردم اروپا عمدتا مردمی رک هستند و از بیان نظرشان ابایی ندارند این در حالی است که در خیلی کشورهای آسیایی حتی از اینکه بخواهند در جواب سوالی که دوست ندارند نه بگویند هم مشکل دارند یا اینکه نمی خواهند این کلمه را به دلایلی به زبان بیورند چه برسد به اینکه بخواهند رک نظرشان را بگویند! یکی از نمونه های شاخص کشورهایی که خیلی کم به چیزی یا درخواستی نه می گویند، کشور تایلند است. این موضوع را افراد زیادی که به این کشور سفر نموده اند هم تایید می نمایند. اما فلسفه پشت آن چیست؟ با خبرنگاران همراه باشید تا از زبان فردی که چندین ماه در این کشور زندگی نموده است دلیل آن را بشنویم.

فلسفه نه گفتن تایلندی ها چیست؟

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

حتما تا بحال عبارت سرزمین لبخندها را زیاد شنیده اید، این عبارت در توصیف کشور تایلند و مردم آن به کار می رود. تایلندی ها خیلی تمایلی به نه گفتن ندارند. جالب است بدانید بله در زبان تایلندی چای، و نزدیک ترین لفظ به واژه نه در زبان تایلندی (مای چای) است که ترجمه تحت الفظی آن نه بله! است. این نشان می دهد که چقدر تایلندی ها گفتن نه را دوست ندارند!

سال ها قبل وقتی که برای اولین بار به تایلند قدم گذاشتم با مردمی که مدام روی لبهایشان لبخند بود روبرو شدم. در طی گشت و گذارم در شهر متوجه شدم که حتی پسر جوانی که در کنار خیابان دستفروشی می نماید هم لبخند واقعی و زیبایی بر روی لب دارد و برای من جالب بود که فردی که کنار خیابان دستفروشی می نماید چطور می تواند در زندگی شادمان باشد. اما زندگی شاد حتی در شرایطی که به نظر ما وحشتناک است، این چیزی است که مردم تایلند به خوبی آن را یاد گرفته اند.

چرا تایلندی ها به جای نه، نه بله می گویند؟

طبق چیزی که من فهمیده ام، تایلندی ها بسیار مردم فهمیده ای هستند آنها همواره منافع جمع را قبل از هر چیزی حتی قبل از منافع شخصی شان در نظر می گیرند حتی وقتی چیزی را دوست نداشته باشند به دیگران هم اهمیت می دهند و شاید به همین دلیل است که در زبان شان نه همواره با یک بله همراه است. حتی موقع گفتن کلمه ماچای یعنی همان نه بله، معمولا با چشمانی شرمسار و تعظیمی کوچک (wai) است، این کلمه را بیان می نمایند و یا دستشان را به حالت عذرخواهی در مقابل صورت قرار می دهند. طبق گفته یکی از پروفسورهای رفتار شناسی، تایلندی ها از اینکه بخواهند تقابل نمایند خودداری می نمایند و دلیل آن هم فرهنگ متکثری است که در آن رشد نموده اند. در فرهنگ این کشور، بروز دادن احساسات، خام و بی ادبانه است و کسانی که بتوانند بر این شرایط چیره شوند، انسان های ارزشمندی به حساب می آیند.

برخلاف کشورهای اروپایی که خیلی رک و بی حاشیه منظور خود را بیان می نمایند، در تایلند مستمع حتما باید با فرهنگ آشنا باشد تا مفهوم کلامی را که می شنود به خوبی درک کند. مردم تایلند ترجیح می دهند از هر تقابل، موقعیت های احساسی و هرچیزی که باعث نناراحتی یا نارضایتی بشود دوری نمایند و دلیل اینکه تقریبا هیچ وقت از آنها نه نمی شنوید هم همین است.

منبع: الی گشت
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 334

به "فلسفه نه گفتن تایلندی ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلسفه نه گفتن تایلندی ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید