عجیب ترین شهرهای ایران از نظر شب یلدا

به گزارش مجله پارمیسفان، خبرنگاران : کوتاه ترین و بلندترین شب یلدا در کدام شهرهای ایران است؟

عجیب ترین شهرهای ایران از نظر شب یلدا

شب یلدا در 2 شهر ایران کوتاه تر و بلندتر از سایر شهرهاست. در ادامه عجیب ترین شهرهای کشورمان را از نظر بلندی شب یلدا بشناسید.

به گزارش خبرنگاران، لحظه رسیدن خورشید به نقطه انقلاب زمستانی، ساعتی از اوقات شبانه روز و میان روزهای 30 آذر تا اول دی است و در این هنگام مهر تابان از جنوب شرقی ترین نقطه طلوع و در جنوب غربی ترین نقطه نیمکره شمالی زمین غروب خواهد نمود و این خود عاملی است که طول روز در کوتاه ترین حالت و طول شب در بلندترین شرایط قرار خواهد گرفت.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه در ساعت 19 و 29 دقیقه شامگاه روز سه شنبه، 30 آذر 1400، خورشید به نقطه انقلاب زمستانی خواهد رسید، گفت: هموطنان در این شب آخرین یلدای قرن 14 خورشیدی را تجربه خواهند کرد.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، گفت: با فاصله گرفتن از اول مهر که طول شب و روز با هم برابر است، رفته رفته از طول روز کاسته شده و طبیعتا به طول شب اضافه نموده خواهد شد، به نحوی که با رسیدن به آخرین روز از فصل پاییز، شاهد طولانی ترین شب سال در شب اول زمستان هستیم که از آن در ایران و سرزمین های هم فرهنگ مجاور به نام یلدا و به عبارت شاید صحیح تر شب چله یاد می نمایند.

وی ادامه داد: اما در این میان نکات ظریفی وجود دارد که متاسفانه تبدیل به اشتباه شده است و بعضی از افراد نیز در عصر حاضر و با وجود ابزارهای بسیار دقیق میزان گیری گویا به مقابله با اندیشه بزرگان پاک این سرزمین و آیین های نیک بجا مانده از آنها می خواهند بپردازند ! که در ادامه به این نکات اشاره خواهد شد.

طولانی ترین شب یلدا

عتیقی اضافه نمود: دلیل وجودی طولانی ترین شب سال همانند بسیاری از آیین های ایرانی ریشه در رویدادهای آسمانی دارد؛ از منظر دانش اخترشناسی دلیل ایجاد این شب طولانی نیز در انحراف محوری تقریبی 23.5 درجه ای زمین نهفته است و تغییر فصول نیز به نزدیکی و دوری زمین از خورشید مرتبط نبوده، بلکه به دلیل همین کجی محور زمین نسبت به راستای عمود بر صفحه مداری زمین به گرد خورشید مربوط می گردد.

مدیر انجمن آماتوری ایران خاطر نشان کرد: در حقیقت، تصویر صفحه مداری زمین بر کره آسمان که با نام دایرةالبروج و یا جهت حرکت ظاهری خورشید بر روی کره آسمان شناخته می گردد، با استوای آسمان که کره آسمان را به دو قسمت مساوی تقسیم نموده است، زاویه 23.5 درجه داشته و همین نکته باعث می گردد که دو دایره استوای آسمان و دایرةالبروج در دو نقطه همدیگر را قطع نموده که از آنها به نام های اعتدال بهاری و اعتدال پاییزی یاد می گردد که طول شب و روز در آنها با یکدیگر برابر هستند.

وی با بیان اینکه در طرفین نقاط اعتدال، انقلابین وجود دارد که خورشید در این نقاط بیشترین فاصله را با استوای آسمان خواهد داشت، یادآور شد: این دو نقطه انقلاب تابستانی و انقلاب زمستانی است.

طلوع و غروب در یلدای زمین

عتیقی خاطر نشان کرد: لحظه رسیدن خورشید به نقطه انقلاب زمستانی، ساعتی از اوقات شبانه روز و میان روزهای 30 آذر تا اول دی است و در این هنگام مهر تابان از جنوب شرقی ترین نقطه طلوع و در جنوب غربی ترین نقطه نیمکره شمالی زمین غروب خواهد نمود و این خود عاملی است که طول روز در کوتاه ترین حالت و طول شب در بلندترین شرایط قرار خواهد گرفت.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه نمود: بدیهی است در استوای زمین، طول شب و روز با هم برابر و تغییر فصول و یا تغییر طول شبانه روز وجود ندارد؛ ولی هر چه از استوا به طرف قطبین زمین برویم، اختلاف طول شب و روز و تغییر فصول ایجاد خواهد شد.

طول شب یلدا در شهرهای مختلف

به گفته وی، بر این اساس طول شب یلدا در شهرهای مختلف و بعلاوه کشورهای مختلف فرق دارد؛ به گونه ای که در جنوب شرقی ترین نقاط کشور پهناور ایران، از جمله چابهار کوتاه ترین طول یلدا (13 ساعت و 26 دقیقه) و در شمال غربی ترین نقاط کشور (در پارس آباد مغان) بلندترین شب یلدا (14 ساعت و 39 دقیقه) را تجربه خواهند کرد. در دیگر نقاط دنیا نیز طول این شب به طور نمونه در ایسلند نزدیک به 20 ساعت و در کشورهای اسکاندیناوی حدود 18 ساعت است؛ بعلاوه شب یلدا برای کشورهای آلمان و انگلیس در اروپا بیش از 16 ساعت بوده و در کشور روسیه نیز با توجه به پهناوری در بخش هایی از آن، حدود 17 ساعت است.

عتیقی تاکید نمود: طول این شب در استان و شهر تهران نیز 14 ساعت و 16 دقیقه خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه در ساعت 19 و 29 دقیقه روز سه شنبه 30 آذر 1400، خورشید به نقطه انقلاب زمستانی خواهد رسید، گفت: هموطنان در این شب آخرین یلدای قرن 14 خورشیدی را تجربه خواهند کرد و با توجه به دلایل بسیاری که قبلا گفته شد، از جمله اینکه سال صفر در گاهشماری نداریم، سال 1400 سرانجام بخش قرن 14 و سال 1401 آغازگر قرن 15 خورشیدی خواهد بود.

منبع: رکنا
انتشار: 4 اسفند 1400 بروزرسانی: 4 اسفند 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1995

به "عجیب ترین شهرهای ایران از نظر شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب ترین شهرهای ایران از نظر شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید