طراحی گرافیک همانند سفری هیجان انگیز است

به گزارش مجله پارمیسفان، خبرنگاران/خراسان رضوی یک طراح گرافیک با بیان اینکه طراحی گرافیک مانند سفری هیجان انگیز است، گفت: طراحی گرافیک همانند سفر کردن دیدگاه و نگرش انسان را تحت تأثیر قرار می دهد و گویی شخصیت عمیق تری از فرد می سازد.

طراحی گرافیک همانند سفری هیجان انگیز است

داوود مرگان در گفت وگو با خبرنگاران در مورد نوع نگرش طراحان به موضوعات مختلف، اظهار کرد: نوع نگاه، توجه به جزئیات و خلاقیت افراد متناسب با علاقه و زمینه فعالیت آن ها شکل می گیرد، بنابراین معتقدم طراحان بر اساس تجربیات زندگی خود و راستای که طی نموده اند نگاهی گسترده تر نسبت به موضوعات مختلف داشته و آن ها را با جزئیات بیشتری مورد آنالیز قرار می دهند.

وی ادامه داد: به نظر من برقراری ارتباط با مخاطب رسالتی است که بر عهده طراح قرار می گیرد. از جمله دغدغه های من در این حوزه تکراری نشدن، وفاداری به مضمون، حفظ و ایجاد لایه های عمیق و پیشرفت و رشد بصری در هر مرحله است. به این ترتیب طراحان موظفند پله هایی برای رشد سواد بصری بسازند و با مخاطبان در سطوح و لایه های مختلف ارتباط برقرار نمایند.

طراحی گرافیک مانند سفری هیجان انگیز است

طراح و مدیر خلاقیت در استودیو چپ چین اعلام کرد: به اعتقاد من ارتباط و گفت وگو با افراد گوناگون و فعالیت در زمینه های مختلف بخش مجذوب کننده طراحی گرافیک به شمار می رود که ممکن است در سایر رشته ها کمتر وجود داشته باشد. طراحی گرافیک مانند سفری هیجان انگیز است. سفر کردن، دیدگاه و نگرش آدم ها را تحت تأثیر قرار می دهد و گویی شخصیت عمیق تری از آنان می سازد.

مرگان اظهار داشت: به نظر من زشتی در جهان وجود ندارد و در روبروه با همه چیز می توان زیبایی دید، فقط کافی ست با دقت بیشتری به هر پدیده نگریست. زشتی از دیدگاه من زمانی ایجاد می گردد که انسان زیاده خواه و تخریب گر هارمونی و توازن بسیاری از پدیده ها را از میان برده است که از جمله آن ها می توان به محیط زیست و طبیعت اشاره نمود. طبیعت بدون آدم ها جای بهتری است. زشتی، طمع بی انتهای انسان هاست که هر چیزی را برای منفعت طلبی از بین می برند.

چکیده تصویری داستان کتاب در جلد آن نمود پیدا می نماید

این طراح که در حوزه محیط زیست و انتشارات سبز طرح جلدهای بسیاری را طراحی نموده است با اشاره به اینکه چکیده تصویری داستان کتاب در جلد آن نمود پیدا می نماید، عنوان نمود: طبیعتاً من طراحی جلد هر کتابی را بر عهده نمی گیرم و معیارهایی را برای انتخاب خود دارم محیط زیست همواره جزء علاقه مندی های من محسوب می گردد و بی شک طراحی جلد کتاب هایی با موضوعات محیط زیست برایم بسیار مجذوب کننده بوده است.

مرگان افزود: در راستای طراحی جلد کتاب ها همواره کوشش نموده ام گفت وگویی با نویسنده داشته باشم، زیرا نویسنده برترین فردی است که می تواند چکیده کتاب را بدون هیچ کم و کاستی بیان کند. بعلاوه گاهی مواقع پس از خواندن مقدمه و چکیده کتاب و مطالعه کامل بعضی از کتاب ها به طراحی جلد آن ها پرداخته ام. بنابراین محتوای کتاب تأثیر بسزایی در ایده پردازی و طراحی جلد کتاب خواهد داشت.

لزوم توجه به مجذوب کنندهیت بصری و نمایش سطوح مختلف در طراحی گرافیک

وی افزود: به طور کلی طراحی گرافیک دارای دو لایه اصلی است؛ نخستین لایه آن را می توان زیبایی و مجذوب کنندهیت بصری عنوان نمود و لایه دوم آن نمایش سطوح مختلفی از مفهوم است که افراد با سطوح و دیدگاه های مختلف بتوانند به ترجمه این تصاویر بپردازند. بنابراین طراحان جلد کتاب، باید تصویری خلق نمایند که خلاصه و چکیده ای از محتوای کتاب را نشان دهد و همزمان مجذوب کنندهیت بصری داشته باشد و بعلاوه لایه های پنهانی برای کشف شدن ارائه دهد.

طراح و مدیر خلاقیت در استودیو چپ چین توضیح داد: به تعبیری کتاب، بسته ای باز نشده است که مطالعه آن، موضوع و مضمون آن را آشکار می سازد. بر این اساس ظاهر و جلد کتاب می تواند سبب جذب مخاطبان گردد. در حالی که طراحی بدون مطالعه و سطحی با بیانی کم عمق، موضوعی برای کشف شدن ارائه نمی دهد و به نوعی طراحی جلد را به سطح سوق می دهد. به اعتقاد من طراحی جلد کتاب باید دارای عمق باشد تا بتوان لایه های متعددی از طراحی را در آن کشف کرد و به واسطه آن رغبت به مطالعه و خرید کتاب را نیز افزایش داد.

این گرافیست با اشاره به لزوم گفت وگو و مشورت میان طراح و نویسنده و ناشر، گفت: گاهی اوقات بعضی موضوعات تخصصی وجود دارد که ممکن است طراح توجه و اطلاع کافی از آن ها نداشته باشد، لذا مشورت و گفت وگو در این زمینه بسیار سازنده و مؤثر خواهد بود، اما معمولاً زمانی که سلیقه وارد طراحی می گردد، طرح سطحی شده و از عمق و ژرفای آن کاسته می گردد، از این رو طراحان در برابر اعمال سلیقه ناشران و نویسندگان مقاومت نشان می دهند.

کاهش رونق طراحی کتاب

مرگان اعلام کرد: در گذشته جلد کتاب بیشتری طراحی می شد و طراحی جلد برای کتاب از رونق بیشتری برخوردار بود، اما این روزها طراحی کتاب در مقایسه با گذشته کاهش یافته است. این کاهش رونق ممکن است ناشی از شرایط ایجاد شده در حوزه نشر و افزایش هزینه ها به واسطه تورم و گرانی باشد که سبب می گردد بعضی ناشران، خود اقدام به طراحی جلد کتاب نمایند یا به سراغ طراحان کم تجربه تر رفته تا بتوانند هزینه ها را مدیریت نمایند. این موضوع به شکلی در بخش های دیگر طراحی گرافیک مثل طراحی پوستر هم اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: ابعاد جلد کتاب می تواند بر طراحی تاثیرگذار باشد، اما این موارد نسبی بوده و ممکن است در موقعیت های گوناگون، شرایط متفاوتی را در اختیار طراح قرار دهد و در واقع عناصر فیزیکی، چالشی قابل مدیریت محسوب می گردد.

در طراحی باید پویا عمل کنیم

این طراح گرافیک عنوان نمود: همان طور که هیچ قطعیت و مورد ثابتی در جهان وجود ندارد، طراحی نیز از این قاعده مستثنی نیست و عملی پویا به شمار می رود. طراحی یونیفرم کلی برای یک مجموعه کتاب یا یک انتشارات یاری می نماید که آن ها با هویتی تعیین شناخته شوند، وجود این ساختار در بعضی مواقع محدودیت ایجاد نموده و در بعضی مواقع نیز یاری نماینده خواهد بود. با این حال معتقدم ضروری است در طراحی هر هویت بصری به صورت پویا عمل کنیم، به گونه ای که طراحی به شکلی انجام گردد که در کنار حفظ هویت، پویایی نیز ایجاد گردد.

جهانی دیجیتال امکانات بیشتری در اختیار طراحان قرار می دهد

مرگان در مورد کتاب های الکترونیکی اظهار داشت: من فکر می کنم لمس کردن، دیدن حروف چاپی و استشمام بوی کتاب از جمله لذت های کتابخوانی محسوب می گردد، چیزهایی که در جهانی دیجیتال امکان تجربه آن را نداریم، اما به ناچار جهانی امروزی به سمت فضاهای اینترنتی و الکترونیکی پیش می رود و الزاماً اتفاق بدی نیست. این تغییر سرعت دسترسی به کتاب ها را افزایش می دهد و امکان دسترسی به هر منبعی را برای همه میسر نموده است. با این همه دارای مزیت ها و معایب متفاوتی است که قابل آنالیز است.

وی افزود: برای نمونه کتاب های صوتی یکی از ایده های خوب جهانی امروز به شمار می رود که برای انسان های پرمشغله ای مثل من فرصتی مغتنم به وجود آورده است تا از زمان استفاده بهتری کنیم. در حوزه طراحی گرافیک نیز بسترهای متفاوتی ایجاد شده است که کتاب های متحرک نمونه ای از آن ها به شمار میرود بر این اساس فضای دیجیتال امکانات بیشتری در اختیار طراحان قرار می دهد.

راستا فراوری اثر نتیجه فرایند را ارزشمند می سازد

این هنرمند گرافیست افزود: از سده های گذشته تا به امروز کار دستی از ارزش بسیاری برخوردار بوده و حامل حس های خوب برای دیگران است. به همین علت اقبال جهانی برای داشتن کاری که با دست صورت گرفته روز به روز بیشتر می گردد. من علاقه مند به اعمال چنین فرایندی بر کارهایم هستم. فرایند طراحی همواره برایم مجذوب کننده بوده و صرفاً نتیجه فرایند را در نظر نمی گیرم. به تعبیری معتقدم که فرایند فراوری یک اثر است که نتیجه کار را ارزشمند می سازد و به آن روح می بخشد.

مرگان اظهار کرد: هنگامی که بر چیزی زمان می گذرد یا می گذاریم حتی اگر تغییری در آن ایجاد نگردد، به خودی خود دارای ارزش می گردد. به همین علت است که اشیاء ساده در گذر زمان حامل احساس می شوند. خانه ای را تصور کنید که چند نسل در آن زیسته اند یا آینه ای قاجاری که هر روز صبح هنگام دیدنی خود در آن، به این فکر می کنید که چه آدم هایی با چه حال و احوالاتی هر روز خود را در آن به دیدن نشسته اند و این معجزه زمان است. حال اگر در راستا خلق یک اثر زمان گذاشته گردد طبیعتا نتیجه بسیار متفاوت خواهد بود و فرایند خلق اثر را برایم مجذوب کننده تر می نماید.

طراحی با دست را ترجیح می دهم

وی در مورد تنوع و تاثیر ابزارهای الکترونیکی در زمینه طراحی، اظهار کرد: طراحی عملی انسان محور است و خلاقیت طراح به واسطه ابزارها نمود پیدا می نماید. در حوزه طراحی، وقتی پای خلاقیت در میان باشد همه این ها ابزاری برای بیان درست ایده و مفهوم خواهند بود. از این رو تعصبی در استفاده از هیچ ابزاری در بیان دغدغه های تصویری ام ندارم، اما به شخصه کار با دست را ترجیح می دهم.

طراح و مدیر خلاقیت در استودیو چپ چین توضیح داد: در راستای ارتقاء نگاه حرفه ای نسبت به طراحی و شکل گیری همکاری های ماندگار ضروری است دیدگاه اولیه کارفرما و آگاهی او نسبت به موضوعات و اثرگذاری طراحی ایجاد گردد و بعلاوه ضروری است کارفرما صبوری پیشه کند تا نتیجه طرح را ببیند؛ چراکه نتیجه یک باره به دست نمی آید.

طراحی برای کارهای فرهنگی عایدی بالایی ندارد

این هنرمند گرافیک گفت: انتشارات یکی از مراکزی به شمار می رود که نیازمند مدیر هنری است. مدیر هنری مهره اتصال و مسئول یکپارچه سازی تمام ابعاد هویتی است. در حالی که این امر کمتر مورد توجه قرار گرفته است. انتشارات و فعالیت های فرهنگی همواره از نظر اقتصادی با مسائلی روبرو بوده و بودجه های کمی به این بخش اختصاص می یابد. به طور کلی در کشور ما بودجه کمی به فرهنگ اختصاص داده می گردد.

مرگان ادامه داد: در بعضی از دوره های زمانی انتشارات بسیار رونق پیدا نموده بود و عناوین زیادی از مجلات و کتاب ها منتشر شد. چنانچه این فرایند ادامه پیدا کند و انتشارات رونق پیدا کند، هزینه ها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد و به تعبیری هزینه ها واقعی تر خواهد شد. به گونه ای که عرضه و تقاضا با یکدیگر متناسب بوده و به تبع آن مسائل اقتصادی نیز مرتفع می گردد. در مجموع طراحی برای کارهای فرهنگی عایدی بالایی ندارد و به واسطه علاقه و دغدغه های فردی این چنین فعالیت هایی به حیات خود ادامه می دهد.

نظام آموزشی موجود در پرورش طراحان خلاق چندان تأثیرگذار نیست

وی با بیان اینکه در جهانی اطلاعات همه چیز به راحتی یک کلیک و اکثرا رایگان در اختیار افراد قرار می گیرد، در مورد نظام آموزشی، کیفیت آموزش و راستاهای یادگیری، افزود: بر این اساس بسیاری از مهارت ها و موضوعات را می توان به صورت خودآموز فرا گرفت. نظام دانشگاهی و آکادمیک نیز در بعضی مواقع سبب آشنایی و ارتباط با اساتید و متخصصان فرهیخته می گردد و به پیشرفت افراد یاری می نماید، اما آنچه باعث افزایش آگاهی و پیشرفت فردی می گردد بیشتر از نظام آموزشی، علاقه و پشتکار فردی است تا تحصیل در دانشگاه.

این هنرمند عنوان نمود: بعلاوه گستردگی شبکه های اینترنتی زمینه ارتباط گیری آسان با نقاط مختلف جهان و گفت وگو با اساتید مختلف را فراهم می سازد، از این رو ممکن است این ارتباط باعث گردد ایده های مناسب مورد استقبال قرار گرفته و در ابعاد بین المللی دیده گردد. در واقع آگاهی و دانش از عوامل مؤثر بر طراحی است که می توان از روش های مختلف آن را کسب کرد.

مرگان توضیح داد: طبیعتاً در حال حاضر تعداد دانشگاه ها و کمیت طراحان بسیار افزایش یافته است. با این وجود ممکن است کمیت و کیفیت موجود متناسب با یکدیگر نباشد و به تعبیری کمیت بیشتری در مقایسه با کیفیت وجود دارد. به بیانی دیگر نظام آموزشی موجود در پرورش طراحان خلاق چندان تأثیرگذار نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1945

به "طراحی گرافیک همانند سفری هیجان انگیز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی گرافیک همانند سفری هیجان انگیز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید