شناسایی محوطه های پارینه سنگی کریدور شتران پسکوه

به گزارش مجله پارمیسفان، ایلنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، شناسایی محوطه های پارینه سنگی کریدور شتران پسکوه صورت گرفت.

شناسایی محوطه های پارینه سنگی کریدور شتران پسکوه

علی صدرایی کهنه فرود (سرپرست آنالیز های پارینه سنگی در کریدور شتران پسکوه) گفت: شرق فلات ایران با برخوداری از پتانسیل های زیست محیطی و زمین شناسی از دیرباز مورد توجه بسیاری از پژوهشگران و باستان شناسان بوده است به نحوی که میتوان این بخش از فلات ایران را یکی از منطقه ها پیشگام در حیطه مطالعات پارینه سنگی دانست.

این باستان شناس توضیح داد: با این وجود در خلال چند دهه اخیر این مطالعات به فراموشی سپرده شده و تنها طی سالیان اخیر مطالعاتی موردی در این زمینه انجام گرفته است که آنگونه که باید و شاید راهگشا نبوده اند.

او اضافه نمود: در این بین و برای نخستین بار در سال 1399 نخستین فصل آنالیز های پارینه سنگی با حمایت اقتصادی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی و با مجوز پژوهشکده باستان شناسی انجام گرفت که در نتیجه این آنالیز ها تعداد قابل توجهی محوطه پارینه سنگی شناسایی شد، امری که مهر تاییدی بر پتانسیل بالای این منطقه در حیطه پژوهش های پارینه سنگی بود.

سرپرست هیئت باستان شناسی اظهار کرد: از این رو تصمیم بر این گرفته شد تا با انجام برنامه ای بلند مدت به پی ریزی مطالعاتی هدفمند در زمینه مطالعه و ردیابی جمعیت های انسانی عصر پلیئستوسن در این بخش از فلات ایران پرداخته گردد.

صدرایی کهنه فرود اضافه نمود: در نخستین گام انجام آنالیز های هدفمند پارینه سنگی در کریدور شتران پسکوه و در امتداد مطالعات پیشین دشت فردوس در اولویت نهاده شد و با مجوز پژوهشکده باستان شناسی این آنالیز ها شروع شد که فاز میدانی این مطالعات در حال اجرا است و امیدواریم تا بتوانیم به نتایج قابل توجهی در این زمینه دست یابیم.

منبع: همگردی
انتشار: 28 تیر 1401 بروزرسانی: 28 تیر 1401 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2122

به "شناسایی محوطه های پارینه سنگی کریدور شتران پسکوه" امتیاز دهید

861 کاربر به "شناسایی محوطه های پارینه سنگی کریدور شتران پسکوه" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی محوطه های پارینه سنگی کریدور شتران پسکوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید