سایپا شاهین ایمن است؟

به گزارش مجله پارمیسفان، براساس اعلام سایپا، تست ایربگ و مقاومت ستون های سدان جدید این شرکت در سرعت 56 کیلومتر اجرا شده است که سرعتی کمتر از سرعت مدنظر در موسسه EuroNCAP است. در یوروانکپ سرعت تست تصادف مشابه 64 کیلومتر در ساعت است. با این وجود نمی توان گفت سایپا شاهین چند ستاره از EuroNCAP به صورت دقیق می گیرد، اما با مشاهده سایر تست های این دو مرکز و مقایسه آن ها با یک دیگر می توان حدس زد که شاهین می تواند در تست تصادف EuroNCAP سه ستاره ایمنی را از 5 ستاره در این قسمت به دست بیاورد. امتیازی که تقریباً در دسته متوسط قرار می گیرد.

سایپا شاهین ایمن است؟

خبرنگاران| بالاخره پس از مدت ها انتظار، شرکت سایپا امکانات سری نخست این خودرو را به شکل رسمی گفت. با این حال قرار است سایپا در همین سال اول تولید شاهین، 20 هزار دستگاه تولید و به بازار عرضه کند. از سوی دیگر به تازگی این شرکت تست تصادف شاهین در موسسات اروپایی را منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگاران، بزرگترین نقدی که در طول سال های گذشته به خودرو های ساخت داخل وارد شده، ایمنی آن ها بوده است. اما حالا سایپا ویدیویی منتشر کرده که نشان می دهد سدان جدید این شرکت آزمایشات بین المللی تصادف را پشت سر می گذارد.

البته این تست ها تا به امروز از سوی هیچ کدام از موسسات اروپایی تایید نشده، اما براساس گزارش ها این تست در کشور پرتغال اجرا شده است.

در این ویدئو، شاهین پس از برخورد با مانع روبرو تنها در بخش جلو آسیب دیده و ستون و رکاب های کناری بدون هیچگونه آسیبی سالم می مانند. با اینکه سایپا نام موسسه را اعلام نکرده و تست نیز در سرعت متوسطی انجام گرفته، اما این رویکرد تازه سایپا در ارتقا سطح ایمنی محصولاتش قابل قبول است و باید این اقدام را به فال نیک گرفت.

سایپا در باره این آزمایش این گونه توضیح داده است که یکی از اصلی ترین تست های اجباری از سال 2018، تست نهایی کیسه های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیقتری قرار میگیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از راستا ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استاندارد های مختلف بررسی می شود.

این شرکت همچنین افزود که با توجه به اینکه تست کیسه هوای شاهین برای اخذ مجوز های ECE و EEC برگزار شده است، سرعت این تست 56 کیلومتر بر ساعت و در شرایط تست کیسه هوای SRS و برخورد 100 درصد بوده و عملکرد کیسه هوای جلو در شرایط تست تصادف از روبه رو مورد سنجش قرار گرفته است.

دانلود

فیلم اصلی

کد ویدیو

براساس اعلام سایپا، تست ایربگ و مقاومت ستون های سدان جدید این شرکت در سرعت 56 کیلومتر اجرا شده است که سرعتی کمتر از سرعت مدنظر در موسسه EuroNCAP است. در یوروانکپ سرعت تست تصادف مشابه 64 کیلومتر در ساعت است. با این وجود نمی توان گفت سایپا شاهین چند ستاره از EuroNCAP به صورت دقیق می گیرد، اما با مشاهده سایر تست های این دو مرکز و مقایسه آن ها با یک دیگر می توان حدس زد که شاهین می تواند در تست تصادف EuroNCAP سه ستاره ایمنی را از 5 ستاره در این قسمت به دست بیاورد. امتیازی که تقریباً در دسته متوسط قرار می گیرد.

ویدئوی منتشر شده نشان می دهد که عملکرد کیسه های هوا در زمان تعیین مناسب بوده است. همچنین جذب نیروی حاصل از تصادف، از ناحیه جلو توسط ستون های A خودرو که نشان دهنده جذب کامل نیرو در بخش جلویی (محفظه قوای محرکه و سر شاسی ها) شاهین است (ستون عمودی، ورق سقف، شیشه جلو، در های جلو و رکاب سالم هستند) را نمایش می دهد که گواه بر مقاوم بودن خودرو در برابر ضربه از نمای روبه رو است.

در مورد تست تصادف باید به این نکته اشاره کرد که موسسه های زیادی در سراسر جهان تست های تصادف انجام می دهند که مهم ترین و البته سخت گیر ترین آن ها موسسه های EuroNCAP اتحادیه اروپا و IIHS آمریکای شمالی است.

اما مرکز مهندسی و اعتبارسنجی که تست تصادف شاهین سایپا را بررسی کرده است به عنوان نماینده EuroNcap، CNCAP، KNCAP، ANCAP، IIHS و NHTSA در آسیا شناخته می شود. این مرکز به عنوان یکی از مراکز تست های فنی، مجموعه های الکتریکی، سامانه های خودران، تست تصادف، تست دوام و کیفیت و… برای خودروسازانی، چون نیسان، مزدا، تویوتا، میتسوبیشی، فولکس واگن و… مورداستفاده قرار می گیرد و همچنین اعتبارنامه های استاندارد های ECE، EEC و… را برای خودرو های مختلف صادر می کند.

با این حال باید گفت که تست های تصادف و دریافت ستاره ایمنی، حاصل نتیجه مجموعه ای از تست ها در یک موسسه است و باید نتیجه تست تصادف این خودرو از کناره ها به ستون و همچنین عملکرد سیستم های ایمنی خودرو را نیز مشاهده کرد تا خودرو مورد قضاوت قرار گیرد. با این اوصاف باید تمام این تست ها را در هم قرار داد تا به این نتیجه رسید که شاهین در یک موسسه ای همچون EuroNCAP چند ستاره ایمنی را به صورت کلی بدست خواهد آورد.

سایپا شاهین خودرویی مدرن برخوردار از طراحی جدید و ساختاری تازه است که کیفیت بسیار بالاتری را نسبت به ساخته های پیشین شرکت سایپا ارائه می کند. این خودرو شهری با اعلام رسمی سایپا در نخستین سری تولید انبوه با این امکانات به دست مشتریان می رسد: کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز های دیسکی جلو و عقب با سامانه های ABS، EBD و BAS، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، استارت دکمه ای، سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین و سنسور پارک عقب، سانروف، دما سنج محیط، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، چراغ مشایعت تا منزل، استاندارد جایگاه های ایزوفیکس، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، نشان تعویض دنده GSI، فرمان کمکی برقی یا EPS، نمایشگر 7 اینچی لمسی، سامانه رهیاب ماهوارهای، بلوتوث و رینگ آلومینیومی 15 اینچی. فعلا تجهیزات تیپ های لوکستر شاهین اعلام نشده است.

این سدان مدرن که در سگمنت C طراحی شده، نخستین محصول کاملا ایرانی سایپا در این رده است که قدرت رقابت با ساخته های داخلی و خارجی را دارد. این خودرو که قصد دارد در کلاس سواری های 4.5 متری عرض اندام نماید، باید بتواند جایگاه خود را در بازاری مملو از خودرو هایی چینی و کر ه ای پیدا کند. محصولاتی که عمدتا بین 500 میلیون تا 1 میلیارد تومان قیمت داشته و عموما از برند های چری، ایران خودرو، کیا، هیوندای، مزدا، پژو و میتسوبیشی هستند. شاهین که فرم طراحی جالبی دارد، بار ها در مجامع مختلف نسبت به دنا از نقطه نظر طراحی مورد تحسین قرار گرفته است. در عین حال طیف امکانات، سطح ایمنی و برخی دیگر از ویژگی های شاهین این خود را در موقعیتی مناسب نسبت به سایر رقبا جهت تولید انبوه و فروش بالاتر قرار می دهد.

با این حال، سایپا وعده داده شاهین را در سال اول تولید این خودرو را به 20 هزار دستگاه برساند. رقمی که نه تنها به سلطه شاهین در این بخش از بازار منجر خواهد شد که زمینه ساز رشد درآمد های بزرگترین سازنده خودرو در ایران را فراهم می کند. این خودرو که پیش تر قرار بود از تیرماه 1399 به تولید انبوه برسد، طبق شنیده ها در هفته های اخیر آماده ورود به خط تولید شده و با افتتاح و رسیدن به تیراژ روزانه بالا فاصله چندانی ندارد.

منبع: فرادید
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1284

به "سایپا شاهین ایمن است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایپا شاهین ایمن است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید