توصیه آتش نشانی به موزه داران: آثار تاریخی را جلوی پنجره موزه نگذارید

به گزارش مجله پارمیسفان، رئیس کارگروه میراث فرهنگی سازمان آتش نشانی در توصیه هایی به موزه داران گفت: راه های فرار در مواقع بحران مانند راه پله و پنجره ها باز گردد. موزه ملی نباید جلوی پنجره ها اشیای ارزشمند بگذارد.

توصیه آتش نشانی به موزه داران: آثار تاریخی را جلوی پنجره موزه نگذارید

اولین نشست تخصصی کمیته های مدیریت بحران و حفاظت پیشگیرانه موزه ها از صبح روز چهارم دی ماه در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی در حال برگزاری است.

در این نشست، علی تهرانچی رئیس کارگروه میراث فرهنگی سازمان آتش نشانی اعلام کرد: نگاه آتش نشان ها با مهندسان متفاوت است. ما به دنبال این هستیم که ساختار یک سازمان امن باشد. اکنون مدارس سازمان نوسازی و بهسازی دارند، ولی تا به امروز یک مدرسه هم تأییدیه آتش نشانی را نگرفته است.

وی ادامه داد: همه کارکنان موزه ها باید نسبت به اهمیت آن بنا و فضاهایی که دارد، آشنایی داشته باشند. باید چک لیست بازدیدهای روزانه، ماهیانه و شش ماهه از بناهای تاریخی تهیه و یک نسخه از آن در خارج از بنا نگهداری گردد.

تهرانچی به بازدیدش از خانه قوام السلطنه اشاره نمود و گفت: یک کپسول 12 کیلویی در بخشی از این خانه قرار داده شده است. خانم کارشناس موزه چطور می تواند این کپسول را برداشته و در موقع بحران از آن استفاده کند؟ باید چیدمان داخلی فضاهای موزه ای از نظر جانمایی اشیا مورد آنالیز قرار گیرد. درست است که دکوراتیو در موزه ها مهم است، ولی وقتی بحث ایمنی مطرح می گردد باید زیبایی را حذف کرد.

وی توضیح داد: در موزه ایران باستان متوجه شدم تابلوهای راهنما برای موقعیت فروشگاه وجود دارد، ولی پلان دیگری در تابلوها مشاهده نمی گردد. به دلیل ملاحظات امنیتی، پشت پنجره ها از حفاظ استفاده نموده اند، در حالی که پنجره ها به عنوان راه فرار محسوب می شوند. ما می خواهیم خیلی از این فضاها که مسدود شده، باز شوند، حتی در موزه ایران باستان دیدم که اشیای گرانبها را به پنجره ها چسبانده اند.

تهرانچی گفت: باید اولویت بندی در فضاها صورت بگیرد و بدانیم در مواقع بحران مثلاً در کاخ نیاوران یا سعدآباد اول کدام بخش ها را نجات دهیم. در موزه هنرهای زیبای سعدآباد یک زمانی آسانسور گذاشته شده است، ولی اکنون از کار افتاده، الان اگر در زمان بحران بخواهیم وسیله ای جابه جا گردد، این آسانسور می تواند به کار بیاید.

وی، مبلمان، پرده، دیوارکوب و کتابخانه ها را جرقه ای برای گسترش آتش دانست و گفت: تا جایی که امکان دارد باید در موزه ها سعی گردد از وسایل گرمایشی و سرمایشی کمتر استفاده کنیم. من دیده ام که در موزه ها زیر پای کارشناسان هیتر برقی روشن است و یا در ساعت اوج بازدیدها، باید فکری به حال ورود و خروج مردم گردد.

تهرانچی گفت: در آزمایشگاه های مرمت، مواد خطرناک آزمایشگاهی باید در داخل بطری پلاستیکی نشکن قرار گیرند و پله های چوبی باید کندسوزی شوند. همچنین سطل های زباله در سرانجام هر روز خالی شوند و تا جایی که امکان دارد از سطل های فلزی استفاده گردد. همچنین سطل های بزرگ 4.5 متر از بنا فاصله داشته باشند.

در ادامه این نشست، بابک فاضل بخششی از اساتید برق گفت: در سال 97 مسجد جامع ساری به گفته شاهدان 80 درصد در آتش سوخت، به همراه آن 10 مغازه نیز آتش گرفت، 16 نفر نیز مصدوم شدند و چندین میلیارد تومان خسارت به بنا وارد شد. دادستان مازندران گفته بود اتصالی سیم برق که ریشه در شدت گرما و تابش خورشید به سیم های برق داشته، باعث این آتش سوزی شده است. آتش سوزی دمای سنگ را افزایش می دهد و چاره ای جز پایین آوردن دمای آن با آب وجود ندارد. پاشیدن آب باعث می گردد که ترک هایی روی سنگ ایجاد گردد. عمل اطفا در واقع باعث تخریب سنگ ها و آجرها خواهد شد.

وی گفت: آتش سوزی الکتریکی یعنی آتش هایی که مستقیم از جریان الکتریسیته ناشی می شوند. طبق گفته های شرکت های بیمه بیشتر آتش سوزی ها در بناهای قدیمی رخ می دهند. طبق تحقیقات آمریکا 16 درصد از حریق ابنیه ناشی از آتش سوزی های الکتریکی است. تحقیقات منتشر شده درباره آتش سوزی الکتریکی به سیم کشی های کاربردی ولتاژ پایین یعنی 100 تا 240 ولت و در ساختمان های تجاری کوچک و ساختمان های مسکونی تمرکز دارد. اتصال ضعیف بیشترین دلیل آتش سوزی ها گزارش شده است.

بخششی توضیح داد: برای داشتن یک اتصال سوزان احتیاج به یک جریان سنگین نیست. این اتصالات حتی در جریان های کمتر از 3 دهم درصد آمپر هم می تواند رخ دهد. علت دیگر آتش سوزی ها در زنگ زدگی کابل هاست.

این استاد دانشگاه درباره ترموگرافی صحبت کرد و گفت: اکنون این روش جذاب ترین تکنولوژی است که در منابع مختلف صندلی ویژه ای پیدا نموده است. ترموگرافی به روش منظم برای جمع آوری، ذخیره سازی و تحلیل انرژی تابشی مادون قرمز با استفاده از سیم های مادون قرمز گفته می گردد. بعضی از شرکت های بیمه بناها را بدون ترموگرافی بیمه نمی نمایند و یا اگر حریقی در آنها رخ دهد، پول آن را نمی پردازند.

منبع: چمدان
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 737

به "توصیه آتش نشانی به موزه داران: آثار تاریخی را جلوی پنجره موزه نگذارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه آتش نشانی به موزه داران: آثار تاریخی را جلوی پنجره موزه نگذارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید