تخلفات ساختمان های ناایمن را به شهرداری گزارش می دهیم؛ اما برخوردی نمی بینیم

به گزارش مجله پارمیسفان، رئیس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه با اشاره به وجود موارد مشابه متروپل در کرمانشاه گفت: متاسفانه تخلفات ساختمان های ناایمن را به شهرداری گزارش می دهیم؛ اما برخوردی نمی بینیم.

تخلفات ساختمان های ناایمن را به شهرداری گزارش می دهیم؛ اما برخوردی نمی بینیم

به گزارش گروه استان های خبرنگاران، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با اشاره به وجود موارد مشابه متروپل در کرمانشاه، گفت: متاسفانه تخلفات ساختمان های ناایمن را به شهرداری گزارش می دهیم، اما برخوردی نمی بینیم و با عرض تاسف نسبت به وقوع حادثه متروپل آبادان، مشابه چنین ساختمان های ناایمنی در همین کرمانشاه هم داریم و قطعا مسئولیت اصلی در این زمینه برعهده شهرداری هاست.

وی اضافه کرد: شهرداری ها متولی صدور پروانه ساخت و متولی صدور سرانجام کار برای همه ساختمان های شهر هستند و اگر تخلفی در ساخت و ساز رخ دهد، مسئول اصلی برخورد با آن شهرداری ها هستند.

وی اضافه کرد: نهاد ها و مراکزی مانند نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی در این بین بازوان شهرداری هستند و کار تهیه نقشه و نظارت بر کار و... را برعهده دارند، اما مسئول اصلی اول و آخر ساختمان های ناایمن شهر شهرداری است.

حیدری گفت: قطعا در هر مجموعه ای از جمله نظام مهندسی تخلفاتی وجود دارد و این ادعا را نداریم که تمام مهندسین ناظر ما در سلامت کامل کار خود را انجام می دهند، اما بار ها و بار ها شاهد بوده ایم که مهندس ناظر گزارش تخلف ساختمان را به شهرداری ارائه نموده، اما هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ برخوردی با این تخلفات صورت نگرفته است.

رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه گفت: یکی از چالش های اصلی در ساخت ساختمان های ناایمن و تخلف در ساخت و ساز به موضوع نقشه دوم برمی گردد و مادامی که این نقشه دوم وجود داشته باشد شاید نتوان به راحتی جلوی تخلفات را گرفت.

حیدری در مورد نقشه دوم اشاره نمود: برای ساخت ساختمان ابتدا یک نقشه طراحی می گردد که همان نقشه اول ساختمان است که از پنج کنترل عبور می نماید و نقشه استاندارد محسوب می گردد، اما تنها چیزی که در ساختمان اجرا نمی گردد همین نقشه است و مالک نقشه دیگری را برای ساخت ساختمان به کار می گیرد و مهندس ناظر پس از کنترل آن متوجه تخلفات شده و گزارش این تخلفات را به شهرداری می دهد و عنوان می نماید که کار ساخت طبق نقشه مصوب پیش نرفته است.

وی اضافه کرد: متاسفانه شهرداری به جای اینکه در همان مراحل اولیه جلوی ساخت و ساز و این تخلفات را بگیرد، هیچ اقدامی نمی نماید و همین می گردد که شاهد ساخت ساختمان های ناایمن در شهر هستیم.

حیدری در مورد چرایی عدم برخورد شهرداری با این دست تخلفات گفت: شاید یکی از دلایل آن به موضوع درآمدزایی برگردد، چرا که با رفتن این تخلفات به کمیسیون ماده 100 جرائم آن عاید شهرداری می گردد و از طرفی هم این شیوه اشتباه و خطرناک سالیان سال مرسوم است و گویا هم مردم و هم شهرداری با این عرف کنار آمده اند که از نقشه دوم استفاده گردد.

حیدری گفت: این تخلفات زمانی که خدای ننموده حادثه ای مانند زلزله رخ دهد ابعاد فاجعه آمیز خود را نشان می دهد، لذا از هم اکنون باید برخورد های جدی در این زمینه صورت گیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: در همین چند روز اخیر بازدیدی از یک پروژه انبوه سازی داشتیم و متذکر شدیم که ساختمان ناایمن است و این موضوع را به شهرداری اطلاع دادیم که اگر مقاوم سازی ساختمان صورت نگیرد، شاهد متروپل دوم در کرمانشاه خواهیم بود.

وی اضافه کرد: بار ها و بار ها تخلفات اینچنینی و لزوم برخورد با آن را به شهرداری و حتی استانداری گزارش داده ایم و درخواست نموده ایم که از شهر هایی که در زمینه برخورد با این تخلفات پیروز بوده اند به عنوان الگو استفاده گردد.

حیدری در ادامه در مورد راه حل برخورد با این تخلفات گفت: در وهله اول احتیاج است که یکی از دستگاه های مربوط در این زمینه یک کمیته ای را برای تشخیص ساختمان های ناایمن تشکیل دهد و این ساختمان را جهت آنالیز دوباره به نظام مهندسی ارجاع دهد.

وی اضافه کرد: در این زمینه نظام مهندسی با آنالیز ساختمان ها نسبت به مقاوم سازی و یا تخریب این ساختمان ها تصمیم گیری نموده و این تصمیم گیری باید به یاری دستگاه های مربوطه اجرایی گردد.

رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه اعلام نمود: راه حل دوم در این زمینه دو مرحله ای کردن صدور پروانه ساخت است، به نحوی که پس از مرحله اول و ساخت فونداسیون، مجدد آنالیز انجام شده و زمانی که فونداسیون طبق اصول احداث شده پروانه ساخت دوم جهت تکمیل ساخت و ساز صادر گردد.

وی اضافه کرد: اگر واحد ساختمانی در مرحله فونداسیون دچار مشکل باشد قلع و قمع آن بسیار راحت تر از مرحله ای است که سازه تکمیل شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 تیر 1401 بروزرسانی: 18 تیر 1401 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2113

به "تخلفات ساختمان های ناایمن را به شهرداری گزارش می دهیم؛ اما برخوردی نمی بینیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخلفات ساختمان های ناایمن را به شهرداری گزارش می دهیم؛ اما برخوردی نمی بینیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید