برگزاری نخستین جشنواره ملی اقوام و عشایر در اسلامشهر

به گزارش مجله پارمیسفان، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارشهای بدست آمده، برگزاری نخستین جشنواره ملی اقوام و عشایر در اسلامشهر صورت گرفت.

برگزاری نخستین جشنواره ملی اقوام و عشایر در اسلامشهر

جشنواره ملی اقوام و عشایر در شهرستان اسلامشهر شروع بکار کرد تا ترک، کرد، لر، ترکمن، عرب، مازنی، گیلک، بلوچ و دیگر اقوام ایرانی در کنار هم رنگین کمان رنگ ها و آداب را تشکل دهند و نمایشگاهی مجذوب نماینده را برپا نمایند.

این جشنواره که تا 12 اسفند ادامه خواهد داشت، به همت فرمانداری شهرستان اسلامشهر و با مشارکت اداره میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری و شورای اسلامی شهر اسلامشهر، سازمانهای فرهنگی اجتماعی و سیما و منظر شهری، ادارات صمت و فرهنگ و ارشاد اسلامی دایر شده و قرار است پنجم اسفند میزبان مسئولان کشوری باشد.

در این نمایشگاه همانطور که گفته شد، نمایندگانی از اقوام ایرانی از جمله ترک، کرد، لر، ترکمن، عرب، مازنی، گیلک، بلوچ گردهم آورده و ️سوغات و صنایع دستی، برگزاری بازی های بومی، محلی و عشایر و اجرای جشن و موسیقی های محلی از جمله برنامه های جشنواره ملی اقوام و عشایر است.

یکی از بازدید نمایندگان از این جشنواره گفت: برگزاری این گونه نمایشگاه ها در آشنایی ما با اقوام دیگر بسیار مهم است؛ خیلی از آداب و فرهنگ هایی که اینجا دیدم، برای من مجذوب نماینده بود.

این بانو ادامه داد: بیشتر لباسهای محلی که در این نمایشگاه پوشیده شد، برای من مجذوب نماینده است و به نظرم باید بیشتر این گونه نمایشگاه ها برگزار گردد.

بازدید نماینده دیگری که خود را دانشجو معرفی میکند، هم گفت: پخت غذاهای محلی و حتی نان های مختلف در غرفه های مختلف مرا جذب خودش کرد.

عاطفه زرگری اضافه کرد: از بازدید از غرفه آثار، غذا و نانهای محلی آذری زبانان لذت بردم.

او این را هم گفت: پخش موسقی لزگی و آذربایجان که دیار همواره قهرمان ایران است هم واقعا لذت بخش بوده و من و دوستانم را برای بازدید از این غرفه تهییج کرد.

محمد، دانشجوی معماری خود را یکی از هواداران غذا و به قول معروف شکم بازها معرفی می نماید.

وی گفت: مقوله خورد و خوراک و طعم برای من مهم است و به غرفه گیلکی ها و شمالی ها سری زدم و دلی از عزا درآوردم.

به گفته محمد، میرزا قاسمی، کشک بادمجان و هر غذایی که با بادمجان درست می گردد که البته پایه غذای مردم خطه شمال است، برای من دلپذیر و خوشایند است.

موسیقی بخش جدایی ناپذیر فرهنگ هر قومی است و این نمایشگاه جایی برای عرضه آن؛ در غرفه های مختلف صدای موسیقی قوم های مختلف از جنوبی ها تا شمالی ها برپاست و علاقمندان زیادی را به خود جذب نموده است؛ البته همه اینها را باید در کنار شبهای موسیقی و جشنهای محلی این جشنواره گذاشت تا لذت آن چند برابر گردد.

سوغاتی و صنایع دستی از گلیم و گپه چشمان هر بیننده ای را خیره و شیرینی و گز هم دهان هر بازدید نماینده ای را آب می اندازد.

متصدی غرفه زنجان گفت: ما بیشتر روی سوغاتی های زنجان از مس تا چاقو که زبانزد خاص و عام است، تمرکز نموده ایم و این محصولات را آورده ایم تا مردم ضمن تماشا، خرید نمایند.

غرفه کرمانشاه هم از روغن کرمانشاهی دارد تا انواع کشک و شیره های خوراکی.

خانمی میانسال که با فرزند خود به این جشنواره سری زده، گفت: این غرفه ها فضای خیلی خوبی دارد، یکی دو ساعتی چرخیدیم و ادویه خریداری کردیم.

او اضافه کرد: اینکه اینجور جشنواره ها و نمایشگاه ها در اسلامشهر برگزار گردد، خوب است و فضای شهرمان را متفاوت می نماید.

این جشنواره همه روزه از ساعت 11 تا 22 در خیابان صیاد شیرازی و روبروی فرمانداری اسلامشهر پذیرای علاقمندان و بازدید نمایندگان است.

منبع: همگردی
انتشار: 1 اسفند 1401 بروزرسانی: 1 اسفند 1401 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2238

به "برگزاری نخستین جشنواره ملی اقوام و عشایر در اسلامشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نخستین جشنواره ملی اقوام و عشایر در اسلامشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید