بازی با آبروی گردشگری ایران در فرودگاه شیراز!
به گزارش مجله پارمیسفان، گرانترین وعده غذایی ما در ایران در فرودگاه بین المللی شیراز بود، ما سفارش کاپوچینو دادیم، اما خارج از سفارشِ ما، کیک و ژله هم آوردند؛ 3 کاپوچینو + 2 همبرگر + 1 هات داگ؛ 2.7 میلیون ریال!
بهترین تجربه سفر را با کارگزار تور کانادا تجربه کنید و با مجری مستقیم تورهای کانادا بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.
به گزارش خبرنگاران، هر مسافری که قدم به فرودگاه شیراز می گذارد، اگر برای خرید دست به جیب شده باشد، نقره داغ هم شده است. گران فروشی ها در این فرودگاه بین المللی که در این زمینه شُهره است، آنقدر ادامه یافت تا بالاخره صدایِ اعتراض گردشگران خارجی را هم درآورد.
گزارش گران فروشی های غرفه های داخلی این فرودگاه بارها توسط راهنمایان تور به گوش مقامات رسیده بود؛ با این که یک بار با خاطیان برخورد شده، اما فرایندِ قدیمی تا به امروز ادامه داشته است.
روز گذشته تعدادی گردشگر خارجی وقتی برای خریدن سه فنجان کاپوچینو، دو همبرگر و یک هات داگ مجبور شدند 270 هزار تومان بدهند، اعتراض خود را به فضای مجازی کشاندند و این متن را به اشتراک گذاشتند که گران ترین وعده غذایی ما در ایران در فرودگاه بین المللی شیراز بود، ما سفارش کاپوچینو دادیم، اما خارج از سفارشِ ما، کیک و ژله هم آوردند؛ 3 کاپوچینو + 2 برگر + 1 هات داگ؛ 2.7 میلیون ریال!
به سبب این اعتراض که به اطلاع مقامات استان فارس نیز رسید و برگی به گزارش های گران فروشی غرفه های فرودگاه شیراز اضافه نمود، ماموران تعزیرات حکومتی عکس العمل جدی نشان دادند و این غرفه گران فروش را به پرداخت 34 میلیون تومان جریمه محکوم کردند و قرار شد 193 هزار تومان مبلغ اضافه دریافت شده از گردشگران خارجی نیز به آنها بازگردانده گردد.
امیر سبوکی - رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان ایران و جهانگردی استان فارس - که پیگیر این ماجرا بود در این باره به خبرنگاران گفت: متاسفانه اخیرا گزارش هایی از فرودگاه بین المللی شیراز مبنی بر گران فروشی در غرفه های این محل و به تبع آن نارضایتی گردشگران داخلی و خارجی دریافت شده بود که با نهادها و مقامات مسؤول در میان گذاشته شد و آن ها نیز صبح روز دوشنبه (15 آذر) عکس العمل نشان دادند و با آن غرفه گران فروش برخورد جدی کردند.
وی با اشاره به این که در گذشته نیز برخوردهایی با گران فروشی ها در فرودگاه بین المللی شیراز شده بود، در پاسخ به این پرسش که با توجه به متوقف نشدن گران فروشی ها پس از برخورد اول، چه تضمینی ایجاد شد تا رجعت به حالت قبل اتفاق نیافتد؟ اظهار کرد: یکی از مسائل این فرودگاه، درج نشدن قیمت روی محصولات بود که خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده قرار شد قیمت گذاری ها به زبان فارسی و انگلیسی صورت گیرد و امیدوارم با این تدبیر شاهد تکرار گران فروشی های سابق نباشیم.
او درباره این که مبلغ اضافه قرار است چگونه به دست گردشگر برسد وقتی آن ها ایران را ترک نموده اند، اظهار کرد: البته که این اقدامی برای مقابله با فرد خاطی بود، اما قرار شد با پیگیری آژانسی که مسافران از آن طریق به ایران سفر نموده بودند، این مبلغ به آن ها بازگردانده گردد.
علاوه بر فرودگاه شیراز، قیمت های نجومی که غرفه های مستقر در نقش رستم و تخت جمشید در استان فارس به گردشگران خارجی ارائه می نمایند نیز اعتراض آن ها و راهنمایان تورها را برانگیخته که بنابر اظهارات آن ها، فرایند گران فروشی در آن اماکن بدون ممانعت کماکان ادامه دارد.
به نظر می رسد با افزایش حضور گردشگران خارجی در کشور، فرصت بیشتری برای بخش های خدماتی - از سرویس های حمل ونقل فرودگاهی و درون شهری تا رستوران ها و هتل ها - پیش آمده تا بعضا به شکل غیرمنصفانه ای، نرخ ها را برای گردشگران خارجی افزایش داده و موجب ایجاد ذهنیت منفی در آنها شوند.
هرچند مطمئنا آنها پیش از سفر به ایران با جست وجویی ساده در اینترنت، از میانگین قیمت ها در مدت حضور در ایران اطلاع پیدا می نمایند و اتفاقات به ظاهر ساده ای مانند آنچه در فرودگاه شیراز رخ داده، آنها را وادار به واکنش و تبلیغ منفی برای ایران می نماید.
منبع: خبرگزاری ایسنا