اسقاط خودروهای فرسوده؛ مصوبه ای که به فراموشی سپرده شده است
به گزارش مجله پارمیسفان، طبق مصوبه دولت در مورد اسقاط خودرو، خودروسازان موظفند در ازای فراوری هر 4 خودرو با مصرف سوخت بیش از 8 لیتر، یک خودرو اسقاط نمایند اما این مصوبه به فراموشی سپرده شده است.
به گزارش خبرنگار ، با وجود اینکه هنوز فصل سرما از راه نرسیده، اما بحث آلودگی هوا پررنگ تر از همواره شده است. بر اساس آمار شرکت کنترل کیفی هوا، سال جاری تنها 2 روز هوای سالم داشتیم و 31 روز هوای ناسالم استشمام کردیم.
طبق مصوبه ای که برای اسقاط خودرو داده اند، خودروسازان موظف هستند در ازای فراوری هر 4 خودرو با مصرف سوخت بیش از 8 لیتر، یک خودرو اسقاط نمایند. اما این مصوبه به فراموشی سپرده شده و خودروسازان به تعهدات خود عمل نکردند.
همین موضوع باعث شد که عضو کمیسیون صنایع مجلس برای بازدید به مراکز اسقاط مراجعه کند و مستمع درد دل این افراد باشد!
نظری یکی از مدیران این مراکز اسقاط در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، با اشاره به اینکه صنعت اسقاط دچار مسائل زیادی است، گفت: اسقاط خودرو چند سالی است که به فراموشی سپرده شده و هیچ نهادی بر آن نظارت ندارد.
او اعلام کرد: زمانی که تصمیم گرفتیم در این صنعت مشغول به کار شویم، 3 میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم در حالی که اگر این مبلغ را در مکان دیگری سرمایه گذاری می کردیم سود زیادی نموده بودیم اما با سرمایه گذاری در این صنعت ورشکست شده ایم. علاوه بر از بین رفتن سرمایه، این فرایند باعث شده که بسیاری از افرادی که در این صنعت مشغول به کار بودند هم بیکار شوند.
نظری تشریح کرد: از تمام نهادها این درخواست را داریم که بر این موضوع ورود نمایند تا بتوانیم در این صنعت بمانیم.
سید امیر احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، گفت:متاسفانه بحث آلودگی موضوعی تازه نیست و چند سالی است با آن دست و پنجه نرم می کنیم. یکی از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار در آلودگی هوا، تردد خودرو های فرسوده است که روز به روز در حال افزایش است.
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور اعلام کرد: موضوع اسقاط خودرو چند سالی است که به فراموشی سپرده شده است و خودروسازان به هیچ وجه خود را درگیر این کار نمی نمایند. از 220 مرکزی که در حوزه اسقاط فعال بودند اکنون تنها 10 درصد آن ها فعالیت می نمایند، از این رو اشتغال زایی در این زمینه از بین رفته است.
احمدی اعلام کرد:با توجه به اینکه قیمت خودرو بسیار افزایش یافته است، برای افراد صرف نمی کند که خودرو را اسقاط نمایند و صرفا آن را اوراق شخصی می نمایند یا ترجیح می دهند که این خودرو ها را در بازار آزاد با قیمت بیشتری بفروشند و دارندگان خودروهای فرسوده، آن ها را تعمیر و مجدد استفاده می نمایند.
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور با تاکید بر اینکه اگر از خودرو ها خوب نگهداری گردد، خودرو های سواری تا 2 برابر، خودرو های سنگین تا 3 برابر و موتورسیکلت ها تا 4 برابر عمر می نمایند، گفت:اما به علت اینکه از وسایل نقلیه بد نگهداری می گردد در زمان های کوتاه تری به آلایندگی می رسند. اما با عمل به قانون می تواند جلوی این اتفاق را گرفت.
بیشتر بخوانید
او گفت: کل مسئله ای که اکنون با آن رو به رو هستیم، تفاوت قیمتی است که به وجود آمده است. معلوم نبودن سن اسقاط یکی از معضلات دیگری است که با آن رو به رو هستیم و دیوان عدالت اداری این سن را برداشته و اکنون شاخصی برای سن فرسودگی نداریم.
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور اعلام کرد: بحث دیگر موضوع معاینه فنی است که به آن اصلا اهمیت داده نمی گردد. مراکز معاینه فنی باید به خودروهای فرسوده برگه تردد ندهند در حالی که این کار را انجام می دهند.
عوامل زیادی باعث افزایش این مراکز اسقاط خالی شده که به گفته مدیران این مراکز ، ممنوعیت واردات و همکاری نکردن خودروسازان از اصلی ترین دلایل شرایط کنونی است.
محمود مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، در مورد آخرین شرایط خروج خودرو های فرسوده از سطح شهر، گفت: تا سال 1404 تعداد خودرو های فرسوده در کشور به هشت میلیون دستگاه می رسد، با توجه به اینکه در سال گذشته تنها 8 هزار خودروی فرسوده اسقاط شده، اگر همین فرایند ادامه پیدا کند، اسقاط این هشت میلیون خودروی فرسوده هزار سال طول می کشد.
مشهدی شریف ادامه داد: مراکز اسقاط در سال 1386، تشکیل شد که متولی اصلی نهاد ریاست جمهوری بود، متاسفانه در آن موقع ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور از اسقاط خارج شد و پس از آن به وزارت راه و شهرسازی سپرده شد. عملا ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور از صندلی بالایی که داشت به دبیرخانه ای در وزارت راه تبدیل شد.
او اعلام کرد: اکنون حدود 220 مرکز اسقاط در کشور وجود دارد که تنها 100 مرکز با ظرفیت بسیار کم فعالیت می نمایند و 100 مرکز دیگر کامل تعطیل هستند، با توجه به فرایند افزایشی آلودگی هوا باید برای این صنعت مغفول مانده کاری کرد در غیر این صورت آلودگی هوا با افزایش تردد خودرو های فرسوده بیشتر خواهد شد.
مشهدی شریف گفت: 6 هزار نفر در این مراکز مشغول هستند و 30 هزار کارگر به صورت غیر مستقیم فعالیت دارند. حجم سرمایه گذاری در مراکز اسقاط هر مرکز حدود 25 میلیارد تومان است و حدود 5 هزار میلیارد تومان در مراکز اشتباه سرمایه گذاری شده است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور تشریح کرد: در تهران 16 مرکز اسقاط وجود دارد که مراکز دولتی نیستند و تنها تعداد کمی از آن ها نیمه دولتی هستند و باید به مراکز اسقاط خصوصی تبدیل شوند.
او ادامه داد: 360 هزار دستگاه خودرو در سال باید اسقاط می شد که در سال 98 تنها 8 هزار خودرو اسقاط شد، سال جاری 3 میلیون خودرو به این تعداد اضافه کرده شده است.
مشهدی شریف ادامه داد: اسقاط خودرو باید منوط به شماره گذاری خودرو های دیگر گردد؛ اگر خودرویی از خارج وارد می گردد باید به ازای شماره گذاری آنها خودروهای فرسوده اسقاط گردد اما این اتفاق رخ نمی دهد. عملا اسقاط خودرو برای خودرو های خارجی نداریم، از سال 88 قانون 30 درصدی وجود داشت به جهت رانت قوی خودروسازان زیر بار مصوبه دولت نرفتند.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور اضافه کرد: در تفاهم نامه ای که سال گذشته در رابطه با اسقاط موتور سیکلت منعقد شده مقرر شد در خرداد سال جاری به ازای شماره گذاری هر موتورسیکلت یک موتورسیکلت فرسوده اسقاط گردد، اما با توجه به اینکه شرایط اسقاط موتورسیکلت فراهم نیست طی این مدت هیچ موتورسیکلتی اسقاط نشده است.
روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، گفت: از ابتدای مجلس یازدهم با تشکیل کارگروه خودرو، در کمیسیون صنایع مجلس، موضوع خودرو را در اولویت قرار دادیم؛ ابعاد مختلفی پیرامون صنعت خودرو است که یکی بحث اسقاط خودرو است.
و اعلام کرد: فعالیت مراکز اسقاط نزدیک به 30 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرد و اثراتی هم در بحث آلودگی هوا، جلوگیری از خروج ارز در صنایع فولاد ذوب آهن و … داشت؛ اما متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم این صنعت فراموش شد و جلوی فعالیت آن به روش های مختلف گرفته شد.
او اعلام کرد: از سال گذشته، دولت حمایت خود را از این صنعت آغاز نموده ، مصوباتی در این خصوص اکنون در مجلس تصویب شده و آماده است به سرعت تبدیل به قانون گردد تا جایی که دولت آن را حمایت کند احتیاج به قانون تازه ندارد. با توجه به وجود زیرساخت ها، هماهنگی بین دستگاه ها باعث می گردد سیاست موفقی در این زمینه ایجاد گردد .
حال فعالان صنف اسقاط خودرو انتظار دارند که در دولت تازه، نگاه جدی به این صنعت گردد تا کسب و کار آنها رونق پیدا کند.
گزارش از فائزه شعبانی اصل
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان