آب چغندر دشمن درجه یک پیری زودرس

به گزارش مجله پارمیسفان، سلامت خبرنگاران : خواص و فواید آب چغندر را در ادامه بخوانید.

آب چغندر دشمن درجه یک پیری زودرس

اکنون فصلی است که چغندر زیاد در بازار وجود دارد. اگر شما هم فواید بی نظیر آب چغندر را بشناسید حتما آن را در برنامه غذایی تان قرار می دهید.

به گزارش خبرنگاران، آب چغندر اثر شگفت انگیز بسیاری برای بدن دارد. این نوشیدنی حاوی مقادیر زیادی منیزیم, فسفر, سدیم, کلسیم و پتاسیم می باشد. آب چغندر می تواند استقامت بدن شما را افزایش دهد اما این تنها خواص و فواید آب چغندر یا همان آب لبو نیست بلکه مواد مغذی و ویتامین های موجود در این نوشیدنی دنیایی از مزایا را برای اعضای بدن شما در بر دارد که در ادامه خواهید خواند.

ارزش غذایی آب چغندر

یک لیوان آب چغندر معمولا شامل:

58 کالری

13 گرم کربوهیدرات(9 گرم شکر و 4 گرم فیبر)

2 گرم پروتئین

درصد ویتامین ها و مواد معدنی موجود در یک لیوان آب چغندر:

1 درصد ویتامین آ

2 درصد کلسیم

11 درصد ویتامین ث

6 درصد آهن

خاصیت آب چغندر

مزایای آب چغندر برای پوست:

1. جلوگیری از علائم پیری زودرس :

مواد لازم:

یک عدد چغندر میانه

صافی یا آب میوه گیر

تکه های پنبه

طرز تهیه:

ابتدا چغندر را پوست بکنید و به قطعات کوچک برش دهید، سپس آنها را درون آب میوه گیری بریزید، تا زمانی که هیچ تکه بزرگی نمانده باشد و بعد، از صافی بهره ببرید و آب آنرا بگیرید و با استفاده از تکه های پنبه روی صورتتان اعمال کنید. بعد از 10 دقیقه ای با ژل شستشوی ملایم و آب بشویید.

برای گرفتن نتایج بهتر، یک بار در هفته این درمان را تکرار کنید.

بهتر است که از انجام این درمان در شب اجتناب کنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد لکه گردد.

چغندر، حاوی آنتی اکسیدان است به همین علت کاربرد موضعی دارد و می تواند اثرات ضدپیری داشته باشد.

فراوری رادیکال های آزاد که موجب آسیب در سطح سلول های پوستی می شوند، نشانه های پیری را افزایش می دهند. آنتی اکسیدان های موجود در آب چغندر این رادیکال های آزاد را خنثی می نمایند و به جلوگیری از چین و چروک و خطوط روی پوست یاری می نمایند.

2.کاهش رنگدانه ها و لک ها با آب چغندر:

ویتامین ث موجود در چغندر، در کاهش رنگدانه ها و لک بسیار موثر است و تیرگی اضافی رنگ پوست را از بین می برد.

3. آب چغندر یک مرطوب نماینده پوست:

چغندر می تواند سلول های مرده لایه بالایی پوست را از بین ببرد و باعث نرمی و صاف شدن پوست گردد.

4. جلوگیری از ریزش مو:

اغلب، کمبود پتاسیم رابطه مستقیمی با ریزش مو دارد.پتاسیم ماده مغذی است که برای رشد مو بسیار مهم می باشد و در آب لبو وجود دارد.

5. بهبود عملکرد کبد:

چغندر اغلب در رژیم های غذایی سم زدا استفاده میگردد. به این علت که سموم را از بدن دفع می نماید و به بهبود عملکرد کبد یاری می نماید.آب چغندر حاوی آنتی اکسیدانی به نام گلوتاتین است، که از آسیب رسیدن به کبد محافظت می نماید و بازسازی سلولهای کبدی را تحریک می نماید.

6. آب چغندر برای افزایش سطح هموگلوبین:

مقدار بالای هموگلوبین برای بدن لازم است تا بتواند عملکرد خوبی داشته باشد.سطح هموگلوبین کم می تواند باعث کم خونی گردد، که می توانید با مصرف منظم آب چغندر از آن جلوگیری کنید.

فراوری و افزایش سطح هموگلوبین احتیاج به آهن، فولات و ویتامین b12 دارد، که چغندر منبع بسیار عالی از آهن است.به همین علت افرادی که دچار آنمی هستند، پیشنهاد می گردد که لبو را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

7. آب چغندر برای یاری به جلوگیری از سرطان:

یکی از شگفت انگیز ترین مزایای آب لبو جلوگیری از سرطان است.مطالعات اخیر نشان می دهند که آب چغندر دارای خواص ضد سرطانی است.سلولهای سرطانی به سطح کم اکسیژن واکنش نشان می دهند، که آب چغندر می تواند این کمبود اکسیژن را جبران کند.

8. آب چغندر برای یاری به سم زدایی:

برای اینکه بدن عملکرد مناسبی داشته باشد، باید سموم را دفع کند و سم زدایی گردد.آب لبو یاری می نماید تا بتوانید بدن تان را سم زدایی کنید.ترکیب خاصی به نام بتالین که در چغندر وجود دارد، به بدن یاری می نماید تا سموم را دفع نمایند.

9. آب چغندر برای بهبود استقامت بدن:

چغندر به گردش بهتر اکسیژن در عضلات یاری می نماید، که در نتیجه منجر به بهبود استقامت و عملکرد بدن می گردد.

10. آب چغندر برای کاهش فشار خون:

فشار خون بالا می تواند تاثیرات بسیار منفی بر سلامت شما داشته باشد. این معمولاً به علت تنگ شدن رگ های خونی است که جریان خون را مشکل می نماید و باعث می گردد که فشار بیشتری به قلب وارد گردد و آسیب بزند.آب لبو یکی از سالم ترین غذا ها در دنیا محسوب می گردد که می تواند به کاهش فشار خون یاری کند.

11. آب چغندر برای یاری به درمان ورم مفاصل:

چغندر باعث جذب بسیار زیادی از کلسیم می گردد و با تقویت بافت ها و مفاصل، به درمان و جلوگیری از ورم مفاصل یاری می نماید.

12. آب چغندر برای کنترل دیابت:

لبو دارای اسید آلفا لیپوئیک، (آنتی اکسیدانی است) که سطح گلوکز را کاهش می دهد و حساسیت نسبت به انسولین را افزایش می دهد و اینگونه می تواند به کنترل دیابت یاری کند و تاثیرگذار باشد.

13. آب چغندر برای جلوگیری از تصلب شریان ها:

اکسید نیتریک برای عروق خونی بسیار لازم است و به بهبود جریان خون یاری می نماید که یک پیشگیری موثر برای بیماری های شریانی مانند تصلب شریان هاست.

14.حفاظت از آسیب رادیکال های آزاد:

کاراتنوئید موجود در چغندر، رنگ قرمز منحصر به فردی را به آن میدهد و سرشار از انتی اکسیدان است. آنها بعلاوه در سم زدایی و مبارزه با التهاب ها بسیار خوب عمل می نمایند. دو منشا گیاهی که در چغندر وجود دارند، عبارتند از: بتانین و وولگاکسانتین که از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت مینمایند.

15. آب چغندر برای یاری به حفظ وزن سالم:

آب چغندر، کم کالری و تقریبا بدون چربی است و یک گزینه عالی برای اسموتی در صبحانه است که مواد مغذی و انرژی لازم را به شما می دهد.

16.منبع خوبی از بعضی مواد معدنی می باشد:

بدن بدون مواد معدنی ضروری قادر به عملکرد مناسب نیست.

بعضی از مواد معدنی، سیستم ایمنی بدن را تقویت مینمایند و بعضی دیگر از سلامت استخوان ها و دندان هایتان محافظت می نمایند، که چغندر علاوه بر پتاسیم ، حاوی مواد معدنی دیگری می باشد، که عبارتند از:

کلسیم

آهن

منیزیم

منگنز

فسفر

سدیمپمس

سلنیوم

سایر مزایای آب چغندر:

-آهنی که در آن وجود دارد، به فراوری گلبول های قرمز در بدن یاری می نماید.

-چغندر دارای عنصری است که به ایجاد سنتز DNA در بدن یاری می نماید.

-الیاف موجود در چغندر باعث کاهش فرایند تبدیل فیبر در گلوکز می گردد، بنابر این برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو بسیار مفید است.

-فیبر نیز در کاهش کلسترول موثر است.

-نیترات موجود در چغندر ، رگ های خونی را توسعه می دهد و به انجام تمرینات بهتر یاری خواهد نمود.بنابراین برای ورزشکاران بسیار مفید است.

-چغندر ،بعلاوه دارای سیلیکا است که برای تقویت مو و استخوان ها و حتی حفظ درخشندگی پوست مفید است.

احتیاط و عوارض احتمالی مصرف آب چغندر:

اگر چه مصرف آب لبو به مقدار میانه ایمن است، اما نوشیدن بیش از حد آن میتواند باعث کاهش سطح کلسیم و بدتر شدن بیماری های کلیوی گردد.

بعلاوه آب چغندر میتواند باعث ایجاد یک مسئله ای به نام بیتوریا گردد که منجر به قرمز شدن یا صورتی شدن رنگ ادرار می گردد.این، به نظر مضر نمی رسد اما ممکن است که نشان دهنده کمبود آهن باشد.

چگونه می توان آب چغندر تهیه کرد؟

آب چغندر را نمی توان برای مدت زمان طولانی نگه داشت و مصرف فوری آن توصیه می گردد.

اگر می خواهید که آن را در یخچال برای مدتی نگه دارید بهتر است که مقداری آبلیمو یا هر میوه دیگری که حاوی اسید سیتریک است اضافه کنید که به عنوان یک ماده نگه دارنده طبیعی محسوب می گردد و مطمئن شوید که از یک ظرف شیشه ای محکم برای نگهداری آن استفاده می کنید.

همواره سعی کنید که آب لبو را به صورت خام مصرف کنید.

بخارپز کردن یا پختن آن میتواند سبب کاهش ارزش غذایش گردد.

منبع: رکنا
انتشار: 26 دی 1400 بروزرسانی: 26 دی 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1954

به "آب چغندر دشمن درجه یک پیری زودرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب چغندر دشمن درجه یک پیری زودرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید