6 قابلیت iOS 15 که از اندروید کپی شده است

به گزارش مجله پارمیسفان، اپل و گوگل به عنوان عظیم ترین شرکت های فعال در زمینه سخت افزار و نرم افزار، هر ساله از سیستم عامل های جدید خود یعنی iOS و اندروید رونمایی می نمایند. نبرد بین این دو سیستم عامل بسیار جذاب و نزدیک به هم است به همین خاطر هر دو شرکت در هر نسخه، قابلیت های فوق العاده ای را به آن ها اضافه می نمایند. اما در جدیدترین نسخه از سیستم عامل اپل یعنی iOS 15 گویا 6 قابلیت وجود دارد که اپل با الگوبرداری از سیستم عامل رقیب یعنی اندروید آن ها را طراحی نموده. در ادامه به آنالیز این قابلیت ها می پردازیم.

6 قابلیت iOS 15 که از اندروید کپی شده است

اپل در کنفرانس WWDC 2021 که به تازگی برگزار شده بود، از سیستم عامل iOS 15 با قابلیت های خوب رونمایی کرد. می گوییم خوب به این خاطر که شرکت هر آنچه که در چنته داشت هنگام رونمایی از iOS 14 رو کرد و به همین خاطر انتظار نداشتیم نسخه بعدی تغییرات چشمگیر و نوآورانه ای داشته باشد. هر چند باز هم شاهد یک سری امکانات و قابلیت های جذاب بودیم. اما این طور که به نظر می رسد، یک سری از این قابلیت ها و امکانات، چیزهایی بودند که گوگل پیش از این در نسخه های قبلی اندروید قرار داده بود.

البته چیزی که باید به آن اشاره کنیم، زمان عرضه iOS 15 و iPadOS 15 است. تعداد زیادی از کاربران آیفون و آیپد تا اواخر این ماه نمی توانند به نسخه رسمی این سیستم عامل ها دسترسی داشته باشند. به همین خاطر نمی دانیم تمام این قابلیت ها در عمل چگونه خود را نشان می دهند. اما می توان به وضوح دید که 6 قابلیت جدید iOS 15 از اندروید قرض گرفته شده اند. این قابلیت ها کدامند؟

  1. ویجت ها و App Library در آیپد
  2. لایو تکست (Live Text)
  3. ناوبری مبتنی بر واقعیت افزوده در اپل مپس (Maps)
  4. اعلانات iOS
  5. قابلیت های جدید Siri (دستیار صوتی اپل)
  6. اپل فوتوز (Apple Photos)

1. ویجت ها و App Library در آیپد

iPadOS 15 دو قابلیت جدید و عظیم را برای بهبود شکل ظاهری صفحه هوم خود دریافت کرد. ویجت ها و App Library که هر دوی این ها به عنوان بخشی از قابلیت های سیستم عامل iOS 14 رونمایی شدند. متأسفانه در آن موقع فقط کاربران آیفون به این دو قابلیت دسترسی داشتند اما این بار کاربران آیپدها هم می توانند از آن ها بهره مند شوند. هیچ دلیلی وجود ندارد که تأخیر اپل را در طراحی چنین قابلیتی برای نجات کاربران آیفون از آن صفحه هوم خسته نماینده توجیه کند؛ هیچ دلیل خوبی هم وجود ندارد که توجیه کند چرا هم زمان آیپدها و آیفون ها این قابلیت را دریافت نکردند!

طراحی صفحه هوم که پیش از iOS 14 (برای آیفون و آیپد) شاهد بودیم، برای زمانی طراحی شده بود که تنوع اپلیکیشن ها کمتر بود. اما بعد از اینکه گوشی ها صفحه عظیم تری پیدا کردند و اپلیکیشن ها بیشتر شدند، دیگر این منوی تکراری و خسته نماینده برای چینش اپلیکیشن ها و دسترسی سریع به آن ها مناسب نبود. اکنون اما همه چیز خیلی بهتر شده؛ تا جایی که این سؤال پیش می آید کاربران آیفون قبل از App Library چگونه با آن منوی برنامه ها سر می کردند؟

حتی شرکت های اندرویدی که علاقه زیادی به کپی از قابلیت ها و امکانات iOS داشتند و صفحه هوم آن را برای گوشی های خود در نظر می گرفتند، اندکی تغییر و تحول در آن به وجود می آوردند؛ نظیر چینش اتوماتیک آیکون ها یا روش هایی برای گروه بندی آن ها. از این ها گذشته فاصله زیاد بین آیکون ها در آیپدها هم به اندازه ای بود که کلی فضای خالی بدون دلیل اشغال می شد.

در سال گذشته در iOS 14 و سال جاری در iPadOS 15، شاهد اضافه شدن App Library به گوشه سمت راست صفحه بودیم تا بدین ترتیب کاربران بدون اینکه بین صدها اپلیکیشن سردرگم شوند، به ترتیب حروف الفبا در یک لیست به تمام آن ها دسترسی داشته باشند. قابلیتی که حدود 10 سالی است در تبلت های اندرویدی شاهد آن هستیم.

قابلیت خوب دیگر ویجت ها هستند. این بار اندازه آن ها عظیم تر شده و تعامل با آن ها راحت تر. به عبارتی فقط کاربران آیپدها هستند که می توانند لذت کار با این ویجت ها را بچشند چرا که نمایشگر عظیم آن ها به نسبت آیفون، آزادی عمل بیشتری را در اختیارشان قرار می دهد. سخت است باور کنیم شرکتی مثل اپل که معمولا به خاطر طراحی محصولات و تجربه کاربری تحسین می گردد، قابلیتی به این سادگی را که اندرویدی ها مدت هاست از آن بهره مند هستند به محصولات بالارده خود اضافه ننموده بود. با این حال اگر از کاربران تبلت های اندرویدی بوده اید و به تازگی به دنیای iPadOS کوچ نموده باشید، قطعا مانند دو سال گذشته اذیت نخواهید شد و خود را آزادتر می بینید.

2. لایو تکست و Spotlight Search؛ نسخه های ضعیف تر گوگل لنز

اگر از کاربران اندروید هستید و نمی دانستید همچین قابلیتی درون گوشی شما وجود دارد، حق دارید؛ چرا که گوگل برخلاف اپل، نام زیبایی برای آن در نظر نگرفته و به همین خاطر است که شاید بعضی ها از وجود چنین قابلیتی درون گوشی های اپل هیجان زده شده باشند. در حالی که از سال 2018 تا به امروز کاربران اندروید قادرند متون دلخواه خود را در اپلیکیشن گوگل لنز ترجمه نمایند و لایو تکست هم با الگوبرداری از این قابلیت اکنون در iOS 15 واقع شده است.

قابلیت جذابی که گوگل لنز دارد این است که با گوگل فوتوز ادغام شده و می تواند حتی متون روی تصاویر را هم تشخیص دهد و ترجمه کند. قابلیتی که اپل برای گوشی های خود در نظر گرفته شاید بتواند به یاری Spotlight Search، افراد، مکان ها و به طور کلی اشیا درون تصاویر را تشخیص دهد اما گوگل بیش از نیم دهه است که در زمینه تشخیص تصاویر سابقه بیشتری از اپل دارد و مدت زمان زیادی طول می کشد تا اپل بتواند با همان کیفیت و دقت به انجام این کار بپردازد.

از طرفی لایو تکست یک قابلیت خوب دیگر هم دارد و آن این است که کاربران مک، آیپد و آیفون می توانند از آن استفاده نمایند در حالی که گوگل لنز فقط به محصولات اندرویدی محدود شده. شاید اقدام اپل در نهایت سبب گردد گوگل این قابلیت را به وب سایت گوگل فوتوز بیاورد تا کاربران بیشتری به آن دسترسی داشته باشند.

3. اپلیکیشن نقشه اپل؛ گوگل Earth جدید با ناوبری مبتنی بر واقعیت افزوده

هنگامی که اپلیکیشن نقشه اپل حدود 10 سال پیش با iOS 6 معرفی گردید، به عنوان یک قابلیت خوب و جذاب شناخته می شد اما طولی نکشید تا به خاطر یک سری کمبودی ها و عملکرد بد در ناوبری و جهتیابی و همچنین اشکالاتی در نمایش ساختمان ها و مناظر مختلف، توسط کاربران تمسخر شد. اما شرکت کوپرتینویی بعد از هر آپدیت سیستم عامل خود، اپلیکیشن نقشه را هم بهتر و بهتر می کرد تا جایی که اکنون اپل Maps از خیلی جهات یک رقیب قدر برای گوگل Maps در نظر گرفته می گردد.

بسیاری از قابلیت های این اپلیکیشن در سیستم عامل iOS جذاب و کاربردی هستند. از حالت flyover در iOS 8 گرفته تا جهتهای سه بعدی، ساختمان های پرجزئیات، حالت شب و… که قرار است در iOS 15 شاهد آن ها باشیم. اما مانند بسیاری از قابلیت های دیگر، این قابلیت ها هم با الگوبرداری از گوگل Maps در اپلیکیشن نقشه اپل قرار گرفته اند، نظیر نمای جدید خیابان ها.

با توجه به آنچه که در کنفرانس توسعه دهندگان شاهد بودیم، به نظر می رسد اپل این بار بدون هیچ گونه واهمه ای، قابلیت های گوگل Earth را کپی برداری نموده که از جمله مهم ترین آن ها می توان به World View اشاره نمود که به کاربر اجازه می دهد در مناطق مختلف بچرخد و روی محل های مربوطه زوم کند. همچنین جهتیابی مبتنی بر واقعیت افزوده هم بخشی از قابلیت های گوگل Maps است که در سال 2018 و در جریان رویداد I/O گوگل شاهد رونمایی از آن بودیم. حال باید دید در نسخه نهایی iOS 15، این قابلیت ها چگونه باعث جذاب تر شدن رقابت بین دو اپلیکیشن جهتیابی می شوند.

4. سیری؛ تلاشی برای تبدیل شدن به گوگل اسیستنت

اپل مدت هاست که تمرکز زیادی روی سیری ننموده و بعید به نظر می رسد حتی اگر این اتفاق هم رخ می داد باز هم سیری رقیبی جدی برای گوگل اسیستنت به حساب می آمد. دستیار صوتی گوگل فوق العاده پیشرفته است و نمی توان انکار کرد سیری هم دستیار صوتی خوبی است؛ اما طبیعتا عملکرد آن به خوبی گوگل اسیستنت نخواهد بود. در کنفرانس توسعه دهندگان سال جاری اما اپل اظهار داشت قابلیتی را به سیری اضافه نموده که این دستیار صوتی را قادر می سازد بدون احتیاج به اینترنت، فرامین صوتی کاربران را پردازش نموده و به آن ها پاسخ دهد.

اگر از کاربران اندروید باشید و با دستیار صوتی گوگل اسیستنت تعامل داشته باشید، می دانید این هوش مصنوعی قدرتمند مدت هاست که می تواند بعضی از فرامین کاربران را در حالت آفلاین انجام دهد. از زمان پیکسل 4 یعنی از سال 2019 تا به امروز کاربران می توانند با گوگل اسیستنت در حالت آفلاین هم تعامل داشته باشند. این دقیقا همان قابلیتی است که برای راه اندازی سرویس هایی نظیر Speech-to-Text و لایو کپشن که به اینترنت هم احتیاجی ندارند، استفاده می گردد.

دستیار صوتی سیری اما بالاخره قابلیتی را دریافت نموده که می تواند با لوازم خانگی هوشمند هم سازگاری بالایی داشته باشد. به این صورت که اگر هوم پاد مینی در اختیار داشته باشید، می توانید به دستگاهتان فرمان بدهید محتوایی را روی اپل تی وی پخش کند بدون اینکه احتیاج داشته باشید به وسیله ریموت، تلویزیون را کنترل کنید. همچنین بر اساس صدای کاربران می توان پروفایل های مختلفی هم ایجاد کرد. نه تنها این، بلکه اپل بالاخره سیری را از انحصار دستگاه های خود خارج کرد و به تولیدنمایندگان شخص ثالث لوازم جانبی هم این اجازه را داد تا از سیری در دستگاه های خود استفاده نمایند.

البته گوگل و به خصوص آمازون به عنوان رقبای اصلی اپل در زمینه دستیار صوتی هوشمند، اسیستنت و الکسا را در اختیار بسیاری از تولیدنمایندگان شخص ثالث قرار داده اند و آن را محدود به لوازم خود ننموده اند. از طرفی در کنترل لوازم هوشمند هم این دو شرکت دستیارهای صوتی خود را پیش از این به قابلیت هایی که اپل اکنون در سیری قرار داده مجهز نموده بودند.

5. اعلانات؛ بیش از پیش شبیه به اندروید

سیستم عامل iOS 15 قابلیت های فراوانی دارد که بسیاری از آن ها حتی از نسخه های مشابه در اندروید هم جذاب تر و کاربردی تر هستند. اما در بخش اعلانات چنین چیزی را شاهد نیستیم و در واقع باید گفت iOS پیش از این فاجعه بود! اپل با علم بر این موضوع تصمیم گرفت در iOS 15 این مشکل را حل نموده و سر و سامانی به شرایط آشفته اعلانات بدهد اما این سر و سامان به قیمت شبیه شدن به اندروید تمام شد (بدیهی است این موضوع اصلا چیز بدی نیست).

در نسخه جدید سیستم عامل اپل نه تنها اعلانات تکی بسیار جمع و جورتر به نمایش در می آیند بلکه اکنون فضای کافی برای نمایش تصاویر وجود دارد تا بدین ترتیب بیش از پیش شباهت به اندروید را حس کنیم. اما این شباهت ها به همین جا ختم نمی گردد. اپل اکنون به کاربران این امکان را داده تا اعلانات را در دسته های مختلف قرار داده تا بدین ترتیب یافتن یک گروه خاص با یاری حالت Focus جدید، آسان تر گردد. نکته مثبت اینکه این قابلیت با تمام پلتفرم های اپل حتی مک هم همگام سازی می گردد.

اپل حتی این امکان را به کاربران آیفون داده تا اعلانات ورودی را بی صدا نمایند. قابلیتی که کاربران اندرویدی سال هاست از آن بهره می برند. اپل اما اندکی نوآوری به خرج داده و با یاری یادگیری ماشینی، به کاربران پیشنهاد می دهد چه تب هایی را بی صدا نمایند.

حالت Focus هم در حال حاضر در بعضی از گوشی های اندرویدی دیده می گردد اما اپل انصافا زمان زیادی را صرف دانستن این موضوع نموده که کاربران آیفون چگونه از دستگاه خود استفاده می نمایند. در نتیجه یک سری دسته بندی های مختلف را در نظر گرفته که شامل کار، شخصی، گیمینگ و فیتنس می شوند و فناوری یادگیری ماشین هم به کاربران یاری می نماید چه اپلیکیشن هایی باید در این دسته ها قرار بگیرند.

حالت Focus اما فقط به این ها محدود نمی گردد و در صفحه هوم هم به کار گرفته می گردد تا بدین ترتیب اپلیکیشن هایی که کاربران زیاد از آن ها استفاده می نمایند نظیر اینستاگرام و توییتر مخفی شوند. در نتیجه اندکی جلوی اشتیاق کاربران برای استفاده از این برنامه ها گرفته می گردد.

در نهایت اما می رسیم به قابلیت جدیدی تحت عنوان notification summary که فقط اعلانات مهم را برای کاربران به نمایش در می آورد تا بدین ترتیب وقت زیادی صرف یافتن اعلانات مهم بین تعداد زیادی اعلانات کم اهمیت نگردد. (در واقع به نوعی شبیه به ویجت عمل می نماید).

با این حال هنوز اعلانات و نحوه نمایش آن ها در iOS 15 به آن اندازه خوب نیست که بتوان آن را رقیبی برای اندروید و گوشی های اندرویدی دانست. چرا که تعامل با اعلانات در سیستم عامل گوگل راحت تر است و راحت تر هم شده. اما اپل فقط یک سری از امکانات را از آن کپی نموده و بهبود بخشیده.

6. اپل Photos؛ بهترین قابلیت های گوگل Photos در اپلیکیشنی جدید

اگر از کاربران اندروید باشید، تماشای کنفرانس WWDC اپل مانند یک دژاوو به نظر می رسید. به خصوص زمانی که شرکت آمریکایی سعی در نمایش قابلیت های جدید اپلیکیشن Photos خود داشت. اپلیکیشنی که بسیار شبیه به گوگل Photos شده بود. اپلیکیشن گوگل یکی از بهترین نرم افزارها در نوع خود بوده و بخش عظیمی از پیروزیت خود را مدیون قابلیت های فوق العاده خود در تماشای تصاویر و اشتراک گذاری آسان آن با خانواده و دوستان است.

اپل اما میخواهد با اضافه کردن یک سری قابلیت ها، اپلیکیشن تصاویر خود را بیش از پیش به نسخه مشابه در گوگل نزدیک کند. اکنون بخشی تحت عنوان Memories در اپل Photos قرار گرفته که تصاویر و ویدیو های کاربران را به شکل دراماتیک و هنری به نمایش می گذارد. حتی اکنون دسته های بیشتری هم وجود دارند که شامل تعطیلات، فرزندان، حیوانات خانگی، ترندها و… می شوند. به گفته اپل، حتی نام حیوان خانگی شما هم به وسیله تصاویر قابل تشخیص خواهد بود.

علاوه بر این ها، گزینه ای تحت عنوان Shared with You هم در این اپلیکیشن در نظر گرفته شده که همان طور که از نامش پیداست، تمام تصاویر و ویدیو هایی که کاربران در دستگاه های مبتنی بر iOS به اشتراک گذاشتند در یک بخش جمع می نماید. اگر فکر می کنید این قابلیت پیش از این در گوگل Photos و در بخشی تحت عنوان Sharing در دسترس قرار داشت اشتباه نمی کنید. اپل با دیدن اینکه گوگل تا چه اندازه توانست با توسعه و بهبود اپلیکیشن تصاویر خود پیروز ظاهر گردد، تصمیم گرفت دقیقا همان جهت را طی نموده و اپلیکیشن خود را تا جای ممکن به یک شبکه اجتماعی تبدیل کرد.

بدیهی است اندروید هم به یک سری قابلیت های خوب احتیاج دارد که در حال حاضر در iOS 15 به بهترین شکل ممکن پیاده شده. از اسپلیت اسکرین با امکان کار هم زمان با دو برنامه گرفته تا اپلیکیشن ایمیل و بسیاری موارد مختلف که شاید نمونه مشابه آن را در سیستم عامل اندروید ببینیم اما قطعا در سیستم عامل رقیب، حس و حال کار کردن با آن ها بهتر است. به نظر شما چه قابلیت هایی در سیستم عامل iOS 15 وجود دارد که گوگل یا به طور کلی شرکت های اندرویدی باید از آن ها الگوبرداری نموده و در سیستم عامل/ رابط کاربری خود استفاده نمایند؟

منبع: Android Central

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1707

به "6 قابلیت iOS 15 که از اندروید کپی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 قابلیت iOS 15 که از اندروید کپی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید