چاه های آب شرب مشهد 24 ساعته می شوند

به گزارش مجله پارمیسفان، آبفای مشهد چندین سال است که در قالب پروژه نبی اکرم (ص) در کوشش است با ایجاد شبکه خطوط جمع آوری آب 229 حلقه چاه خود، ضمن رسیدن به ظرفیت 100 درصدی پروانه بهره برداری آب، حجم آب تولیدی مشهد را افزایش دهد

چاه های آب شرب مشهد 24 ساعته می شوند

به گزارش خبرنگاران از مشهد، آبفای مشهد چندین سال است که در قالب پروژه نبی اکرم (ص) در کوشش است با ایجاد شبکه خطوط جمع آوری آب 229 حلقه چاه خود، ضمن رسیدن به ظرفیت 100 درصدی پروانه بهره برداری آب، حجم آب فراوریی مشهد را افزایش دهد و موتور چاه ها را 24 ساعته روشن نگه دارد.

افت فشار و خاموشی چاه ها و هدر رفت آب باعث شد که در سال 93 طرح جمع آوری خطوط آب چاه های مشهد با عنوان پروژه نبی اکرم (ص) کلید بخورد. طباطبایی مدیرعامل وقت آبفای مشهد در مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه بیان نموده بود که حدود 20 سال این پروژه در دستور کار بوده است و معاون مهندسی و توسعه آبفای مشهد نیز در این مراسم اعلام نموده بود، این پروژه 12 ماهه به اتمام می رسد.

این پروژه سال هاست که با مسائل اقتصادی دست به گریبان است و هنوز به اتمام نرسیده است. اما مدیرعامل آبفای مشهد روز گذشته از اتمام این پروژه تا سرانجام سال و ادامه آن در سال 1401 اطلاع داد. به گزارش روابط عمومی آبفا، اسماعیلیان گفت: این پروژه از چهار سال پیش آغاز شده و از 70 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و با اتمام آن 1500 لیتر بر ثانیه به ظرفیت فراوریی آب مشهد اضافه می گردد.

این اظهارات در حالی است که این پروژه هفت سال پیش به طور رسمی آغاز شد و بنا بود 12 ماهه به اتمام برسد.

سیدحسن آقایی معاون بهره برداری و توسعه آبفای مشهد در این باره گفت: این پروژه بخش های مختلفی را شامل و با اتمام هر بخش بهره برداری انجام می گردد. تعداد چاه های مشهد هم اکنون 229 حلقه است، این چاه ها به این علت که به شبکه محلی متصل بوده، شب ها خاموش می شد و آبی فراوری نمی کرد و در طول روز که فعال بود به علت فشار آب تعداد حوادث آبی خطوط زیاد شده بود.

او اضافه کرد: کاری که آبفا نموده این است که در طول شب که مشترکان مصرف آب ندارند، چاه ها فعال و آب آن ها به مخازن منتقل و ذخیره و در طول روز با یک فشارثابت به شبکه توزیع انتقال داده می گردد تا هدر رفت آب نداشته باشیم. وی اضافه کرد: طول خط شبکه جمع آوری آب چاه ها 120 کیلومتر است و کاملا در داخل شهر مشهد قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید

معاون بهره برداری و توسعه آبفای مشهد ادامه داد: درست است که کلنگ زنی این پروژه در سال 93 صورت گرفته، ولی به علت این که جا انداختن این پروژه برای دیگران سخت بود و اعتبار کمی به آن داده می شد، پیشرفت عملیاتی آن بسیار کند بود، اما بعد از گذشت چند سال اجرای این پروژه سرعت گرفت و عملا از چهار سال پیش عملیات اجرایی آن با پیشرفت روبرو شد.

آقایی درباره این که بنا بود این پروژه 12 ماهه به بهره برداری برسد نیز اعلام کرد: این پروژه در چندین فاز اجرایی شده است، اما به علت محدودیت های اقتصادی و گرفتن مجوز های لازم از نهاد های ذی ربط مانند راهداری و شهرداری و توان فنی آبفا، با کندی روبه رو شد. آقایی توضیح داد: به علت این که هرسال ممکن است تعداد جدیدی چاه وارد مدار بهره برداری آب مشهد گردد، نمی توان برای تکمیل این پروژه زمانی را معین کرد، زیرا این چاه ها باید به خط شبکه جمع آوری اضافه گردد.

پیشرفت 71 درصدی پروژه

او بابیان این که این پروژه 71 درصد پیشرفت اجرایی داشته است، توضیح داد: مشهد به 21 پهنه تقسیم شده است که بعضی از پهنه ها مانند A، B، C، F، M و K به بهره برداری رسیده و عمده کار الان در پهنه L و S است و نمی توان همزمان در همه پهنه های شهر مشهد عملیات اجرایی و حفاری انجام داد و اجازه چنین کاری به آبفا داده نمی گردد.

معاون بهره برداری آبفای مشهد درباره مزیت اجرای این طرح تاکید نمود: یک چاه آب در مشهد 18 لیتر بر ثانیه توان فراوری آب دارد، درگذشته تنها در طول روز و طی 14 ساعت از ظرفیت چاه ها استفاده می شد و الان می توانیم 24 ساعته از این ظرفیت فراوریی آب چاه ها استفاده کنیم. از سوی دیگر روشن بودن چاه عمر آن را طولانی تر می نماید، جلوی هدر رفت آب گرفته می گردد، آب به صورت عادلانه توزیع می گردد، ظرفیت فراوری آب افزایش و تعداد اتفاقات شبکه آب کاهش پیدا می نماید، زیرا فشار آب به نسبت معینی توزیع و به نوعی عدالت آبی در مشهد اجرایی می گردد.

آقایی اظهار کرد: ظرفیت آبدهی هر چاه در یک سال حدود 600 هزار مترمکعب است. مجموع پروانه آب چاه هایی که در اختیار آبفای مشهد قرار گرفته است، حدود 218 میلیون مترمکعب در سال است که هم اکنون حدود 170 میلیون مترمکعب از این ظرفیت استفاده می گردد.

او اضافه کرد: کل ظرفیت 229 حلقه چاه برنامه ریزی شده در قالب این طرح آب دهی 4 هزار لیتر بر ثانیه بر اساس پروانه صادرشده است، اما هم اکنون تنها 2400 لیتر بر ثانیه از این ظرفیت استفاده می گردد. در طرح نبی اکرم (ص) هدف این است که بتوانیم بقیه 1600 لیتر بر ثانیه تا پروانه بهره برداری را احیا کنیم.

163 حلقه چاه وارد مدار شده است

معاون آبفای مشهد ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش ها 163 حلقه چاه از این مجموعه وارد مدار شده، اما به طور دقیق نمی توان گفت چه اندازه به دبی اضافه کرده شده است. با این حال کوشش می کنیم تا ابتدای تابستان سال آینده حداقل 900 لیتر بر ثانیه به ظرفیت برداشت فعلی از چاه های مشهد اضافه کنیم، بنابراین به احتمال زیاد تا تابستان سال آینده تعداد چاه هایی که وارد مدار خط جمع آوری می گردد به حدود 210 حلقه چاه خواهد رسید. بقیه چاه ها با ظرفیت افزایش 700 لیتر بر ثانیه در ادامه سال آینده نیز عملیاتی می گردد.

/م.ج

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 دی 1400 بروزرسانی: 8 دی 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1934

به "چاه های آب شرب مشهد 24 ساعته می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاه های آب شرب مشهد 24 ساعته می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید