هر آنچه که ضروری است در خصوص قالب سازی بدانید

به گزارش مجله پارمیسفان، رپرتاژ آگهی - صنعت قالب سازی در تهیه انواع قطعات پلاستیکی نقش بسزایی را ایفا می نماید. صنعتگران این رشته به واسطه روش های بسیاری که برای فراوری قطعات پلاستیکی وجود دارد، اقدام به فراوری این قطعات می نمایند. این قالب ها برای فراوری انبوه مناسب بوده و طراحی خود قالب ها نیز خود جز پروژه ساخت است که مهندسان طراحی امروزه به واسطه برنامه های کامپیوتری به خوبی از عهده این کار بر می آیند. اگر احتیاج به فراوری قالبی خاص برای محصول خود دارید بهتر است با انواع روش های فراوری قطعات آشنا شوید.

هر آنچه که ضروری است در خصوص قالب سازی بدانید

معرفی صنعت قالب سازی

ساخت قطعات قالبی به خصوص قطعاتی که از جنس پلاستیک فشرده اند، جز با قاب های خاص امکان پذیر نیست؛ اما سوال اینجاست که این قالب ها چگونه فراوری شده و چند روش برای فراوری محصول وجود دارد؟ برای جواب دادن به این سوال، باید گفت ابتدایی ترین مرحله برای فراوری، طراحی قالب فلزی است. به این صورت که ابتدا مشتری نمونه ای از کالای خود را به سازنده ارائه داده و به او سفارش طراحی قالب می دهد. اگر از محصول های نمونه در دست باشد، ساخت قالب آن سخت نیست اما موضوع این است که در اغلب موارد، طراحان باید بتوانند با توجه به احتیاج مشتری قطعه نهایی را توسط نرم افزارهایی مانند CATIA، SolidWorks و IMOLD طراحی نموده و سپس آن را به قسمت ریخته گری بسپارند. در این قسمت، معمولا از قالب هایی به نام دایکاست برای ساخت قطعات آلومینیومی استفاده می گردد اما برای ساخت قطعات پلاستیکی می توان از قالب های فلزی و ماسه ای نیز بهره برد. در این صنعت از روش های متفاوتی برای ساخت قطعه نهایی استفاده می گردد که در ادامه تعدادی از این روش ها را شرح می دهیم.

معرفی بعضی روش های ساخت قطعه در صنعت قالب سازی

قالب ها اغلب به روش آهنگری ساخته می شوند، به این صورت که قالب مادر توسط پرینتر های سه بعدی طراحی شده و سپس قالب اصلی که از جنس فولاد است ساخته می گردد. علت ساخته شدن قالب ها از فولاد به این دلیل است که این فلز در برابر خوردگی، فرسایش و تغییرات ناشی از فشار بالا بسیار مقاوم است. قالب های فراوری شده توسط روش آهنگری اغلب دو تکه اند. این قالب دارای قیفی برای مرود مواد خام است. حال این روش ورود مواد به داخل قالب است که بین قالب ها تفاوت ایجاد می نماید. در ادامه این مطلب به معرفی چند مورد از معروف ترین روش های قالب گیری اشاره خواهیم کرد.

قالب فشاری

در روش فشاری، این فشار گاز است که مواد خام را به داخل قالب راهنمایی می نماید. در این روش، سرعت عملکرد دستگاه بسیار بالا اما میزان دقت آن اندکی پایین است. اگر به دنبال ساخت قطعه با سرعت بالا هستید، می توانید از روش فشار با گاز بهره ببرید؛ اما اگر به جز سرعت، کیفیت را نیز ملاک کار خود قرار داده اید، شاید بهتر باشد به سراغ روش تزریقی بروید.

قالب تزریق پلاستیک

استفاده از روش تزریقی بسیار رایج بوده و مورد علاقه بسیاری از فراوریکنندگان است؛ چراکه در این روش تنها سرعت و کیفیت ملاک نیست و استفاده از این روش، مزایای دیگری مانند نبود ضایعات، توان فراوری انبوه، قابلیت تکرار پذیری به روش تزریق پلاستیک و دامنه وسیع مواد مورد استفاده در فراوری را در پی دارد. قالب سازی تزریق پلاستیک از روش های مهم برای قطعه سازی می باشد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

قالب بادی

روش بادی نیز از دیگر روش های بسیار خوب قالب سازی است. در این روش محفظه ای به توده پلاستیکی متصل بوده و با فشار باد این توده به شکل قالب در می آید. دقت و سرعت این روش نیز بالا است.

قالب ماسه ای

قالب های ماسه ای برای ساخت قطعاتی با دمای بسیار زیاد مناسب اند. ریخته گری ماسه ای بیشتر برای ساخت قطعات فلزی مناسب است؛ چرا که دمای این قطعات در حالت مذاب بسیار بالا است. بیش از 60 درصد قطعات ریخته گری با این روش ساخته می شوند. از انواع قالب های ماسه ای می توان به موارد زیر اشاره نمود:

** قالب های ماسه تر

** قالب های ماسه خشک

** قالب های سطح خشک

** قالب های سدیم سیلیکاتی

** قالب های چسب شیمیایی، هوا خشک و جعبه سرد

قالب دورانی

قالب های دورانی نیز در قالب سازی از صندلی بالایی برخوردارند. این نوع قالب بعد از قالب تزریق پلاستیک بهترین نوع قالب برای ساخت قطعات پلاستیکی است. در این روش، مواد خام مستقیما وارد قالب شده و این حرارت و دوران مداوم است که موجب شکل گیری این مواد می گردد.

جمع بندی

در این مقاله به شرح صنعت قالب سازی و انواع روش های ساخت قطعه پرداختیم. صنعت قالب سازی به دلیل بالا رفتن احتیاج فراوریکنندگان به فراوری سریع و به صرفه روز به روز در حال پیشرفت و ترقی است. بسیاری از صاحبان صنایع بخش مجزایی برای ساخت قالب دارند با این حال اگر به دنبال بهترین طراحان و سازندگان قالب پلاستیک هستید، پیشنهاد می کنیم سری به سایت ویژن مولد (visionmold.co) بزنید. بهترین قالب سازی تزریق پلاستیک را از مهندسان ماهر ویژن مولد بخواهید. این سایت، یکی از جامع ترین سایت ها در زمینه معرفی قالب سازی بوده و مقالات مفیدی در باره این صنعت در سایت خود قرار داده است. تخصص ویژن مولد ساخت قالب پلاستیک تزریقی است و هم اکنون یکی از بهترین های این صنعت به شمار می آید.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1611

به "هر آنچه که ضروری است در خصوص قالب سازی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه که ضروری است در خصوص قالب سازی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید