غار طبیعی ایلام: غار زینه گان

به گزارش مجله پارمیسفان، چرا ایلام عروس زاگرس است؟

استان ایلام در منطقه ای کوهستانی در حاشیه جنوب غربی رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است. بیشتر مساحت این استان را مناطق کوهستانی، تپه کوهستانی یا تپه ماهور تشکیل می دهد که به شیب های تندی در دشت های کم ارتفاع منـتهی می شوند. دره های شگفت، رودها و آبشارهای طرب انگیز، غارهای بی نظیر، کوه های سر به فلک کشیده، اقلیم های متنوع آب و هوایی، همجواری دیدنی کوه و دشت، سادگی هزار رنگ طبیعت وحشی، صداقت فرهنگ و هنر و چشم اندازهای بدیع استان، ایلام را به شاهکار خلقت ایران تبدیل نموده و به خاطر همین زیبایی طبیعتش است که به عروس زاگرس مشهور شده است.

غار طبیعی ایلام: غار زینه گان

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

از مناطق نمونه گردشگری ایلام می توان به پشت سدکرخه در آبدانان، سد سیمره، بانکول، امامزاده عبدالله ایوان، تنگ زینه گان صالح آباد،چشمه های آب گرم و قیر دهلران، سد ایلام، دربند دره شهر، سراب دره شهر، کوران بزان، سرابله، مله پنجاو، هیانان و دریاچه دوقلو سیاه گاو اشاره نمود.

غار زینه گان کجاست؟

غار زینه گان در استان ایلام و در 5 کیلومترى جنوب شرقى شهر صالح آباد و در فاصله 52 کیلومترى شهر ایلام قرار گرفته است. غار زینه گان غاری روباز است که طول آن بیش از 1 کیلومتر است. در غار زینه گان آب فراوان، دهلیزهاى آبگیر، قندیل هاى متعدد و آبچک هاى طبیعى و بسیار جالب وجود دارد. در واقع زینه گان یک غار نیست! بلکه یک تنگه است که به اشتباه در این سال ها به عنوان غار شهرت پیدا نموده. دو جهت سر باز در زینه گان است و شما تنگه ای رو باز را می بینید که فضای باریکش سبب شده شبیه غار باشد.

غار زینه گان غار بهشتی ایران!

هواى داخل غار زینه گان ایلام بسیار سرد و مطبوع است. در حالى که منطقه صالح آباد در تابستان حدود بیش از 40 درجه گرما دارد، اختلاف هواى بیرون غار با درون آن تقریباً 50 درجه است و به همین دلیل علاوه بر زینه گان به آن غار بهشت هم می گویند. سرخس ها، جلبک ها، گل ها و گیاهان خودروى داخل غار، رنگ سنگ ها، پیچ و خم داخل غار، لب هاى به هم دوخته قسمت هایى از سقف غار همه و همه حکایت از شگفتى هاى طبیعت دارد. غار زینه گان یکى از جاذبه هاى مهم توریستى استان ایلام است. از آبچک های طبیعی این غار باران طبیعی می بارد و بازدیدکنندگان را در فصل گرما به مهمانی خنکی دعوت می نماید.

منبع: دالاهو
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1487

به "غار طبیعی ایلام: غار زینه گان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار طبیعی ایلام: غار زینه گان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید