شیره ها پرکالری اند

به گزارش مجله پارمیسفان، عصاره میوه ها (مثل انواع شیره ها) ترکیبات کنسانتره یا تراکم یافته موجود در میوه ها هستند که میزان فیبرشان کم است. مثلا آب پرتقال تمام خواص پرتقال را دارد و تنها برخی ویتامین ها و املاح حساس در برابر عوامل آسیب رسان مثل نور، حرارت و اکسیداسیون را به خاطر فرآیندی که روی میوه اجرا شده است. در حالی که عصاره انجیر یا کشمش یا

شیره ها پرکالری اند

شیره ها پرکالری اند

دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

عصاره میوه ها (مثل انواع شیره ها) ترکیبات کنسانتره یا تراکم یافته موجود در میوه ها هستند که مقدار فیبرشان کم است. مثلا آب پرتقال تمام خواص پرتقال را دارد و تنها برخی ویتامین ها و املاح حساس در برابر عوامل آسیب رسان مثل نور، حرارت و اکسیداسیون را به خاطر فرآیندی که روی میوه اجرا شده است. در حالی که عصاره انجیر یا کشمش یا حتی خرما در مقایسه با خود این میوه ها دارای درصد کالری بالاتری هستند. به عبارت دیگر، 100 گرم شیره انجیر در مقایسه با 100 گرم انجیر انرژی بیشتری دارد.

در کل، وقتی فیبر موجود در ماده غذایی از آن جدا می شود، کالری جذب شده از طریق بدن افزایش می یابد. در واقع، وقتی یک ماده غذایی فیبر دارد، حرکت دستگاه گوارش سریع تر شده و کالری کمتری به بدن می رسد. به عبارت دیگر در عصاره ها تراکم مواد مغذی کمتر و کالری به نسبت وزن ماده اصلی بیشتر است. برخی افراد صبح ها به جای عسل، شیره خرما یا انجیر میل می کنند. باید توجه داشته باشیم که این کار ایرادی ندارد. به هر حال قند تمامی این شیره ها از فروکتوز بوده و فروکتوز جزو قندهای ساده مثل گلوکز است که در کبد می تواند تبدیل شود و در نهایت مثل گلوکز قندخون را بالا ببرد.

بنابراین، مصرف متعادل شیره ها همراه با صبحانه یا در ماه مبارک رمضان بلافاصله بعد از افطار به نام ماده غذایی جوابگوی قندخون بعد از مدتی که ناشتا بوده ایم، توصیه می شود و می تواند جایگزین عسل باشد. اما مصرف زیاد آن می تواند تمام مسائلی را که قندهای ساده دارند، ایجاد کند؛ یعنی می تواند کالری بالایی تولید کند و به راحتی تبدیل به چربی شود و حساسیت انسولین را پایین آورد. این موضوع به ویژه در کسانی که مشکل اضافه وزن و چاقی دارند می تواند مسائل قندخون پیش آورد.

برای بچه ها زیر یک سال که خوردن عسل ممنوع است، توصیه می شود شیره هم داده نشود. درواقع، بهتر است بچه ها را به مصرف شیرینی زیاد و غیرطبیعی عادت ندهیم. ممنوعیت مصرف عسل به دلیل ترکیبات آلرژی زایی است که از عصاره گل ها به وجود می آید و می تواند در بچه ها آلرژی ایجاد کند. البته شیره ها این مسائل را ندارند اما از لحاظ قندهای ساده مصرف محدودشان توصیه می شود؛ به خصوص آنکه روان شناسان تغذیه کودک می گویند که کل عادات غذایی شیرخواران بین 6 ماهگی تا 15ماهگی شکل می گیرد. اگر در این زمان ذائقه کودک را به شیرینی عادت دهیم، بعدها شیرینی زیادی مصرف می کند و همان طور که گفته شد، با توجه به شرایط کنونی و فعالیت فیزیکی کم و افزایش بیماری های مزمن این موضوع به نفع او نخواهد بود.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1822

به "شیره ها پرکالری اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیره ها پرکالری اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید