سپندارمذگان چیست؟

به گزارش مجله پارمیسفان، سپندارمذگان یکی از جشن های ایران باستان است که هر سال در روز سپندارمذ از ماه اسفند برگزار می گردد و به روز بزرگداشت زن و زمین مشهور است.

سپندارمذگان چیست؟

هر یک از ملت ها در تمدن خود روزهایی دارند که ارزش زیادی برای آن ها قائل می شوند. در تمدن ایران باستان نیز از سپندارمذگان، به عنوان یکی از آیین های سنتی یاد می گردد که از دیر باز در کشور ما برگزار می شده است. متاسفانه این سنت دیرینه و اصیل در سال های اخیر جای خود را به سنت فرنگی ولنتاین داده است. در این مقاله، آنالیز دقیق تری از سپندارمذگان خواهیم داشت تا هرچه بیشتر با این آیین آشنا شوید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

در این مقاله درباره سپندارمذگان می خوانید:

  • سپندارمذگان چیست؟
  • تاریخچه سپندارمذگان
  • سپندارمذگان؛ روز عشق ایرانی
  • سپندارمذگان 99
  • هدیه روز سپندارمذگان

سپندارمذگان چیست؟

سپندارمذگان که به نام هایی همانند اسپندگان یا اسفندگان نیز از آن یاد می نمایند، جشنی است که ایرانیان باستان آن را برگزار می کردند.

ابوریحان بیرونی در کتاب آثار الباقیه روز پنجم اسفند ماه را روز سپندارمذگان می داند. او در کتاب خود بیان می نماید که مردم ایران باستان، سپندارمذگان را روز زن و زمین می دانستند و یکی از جشن های مهم ایران باستان محسوب می شده است.

تاریخچه سپندارمذگان

در ایران باستان، بیست قرن پیش از تولد مسیح، قوم آریایی ها روزی را به عنوان روز عشق یا سپندارمذگان نامیدند. این روز در تقویم قدیم ایران 5 اسفند جشن گرفته می شد؛ اما در تقویم نو، از آنجایی که 6 روز اول سال 31 روز در نظر گرفته می گردد، این جشن در 29 بهمن برگزار می گردد.

داستان سپندارمذگان چیست؟

در تمدن ایران باستان ماه ها و روز ها هرکدام نام مشخصی داشتند و روز پنجم اسفند به عنوان سپندارمذ شناخته شده است. در کلمه سپندارمذگان، سپندارمذ نماد عشق و پسوند گان به معنی جشن است. سپندارمذ لقب ملی ایران محسوب می گردد. زمین با فروتنی و قداستی که دارد، افراد را در دامان پرمحبتش پرورش می دهد. سپندارمذ بعلاوه نماد گرامی داشت عشق محسوب می گردد.

در روز سپندارمذگان، زنان به همسرانشان هدیه می دادند. همسرانشان نیز برای جبران این محبت، آن ها را روی تخت شاهی می نشاندند و علاوه بر دادن هدیه، از آن ها پیروی می کردند. از این رو سپندارمذگان روز گرامیداشت زنان ایران باستان نیز محسوب می گردد. در باور ایرانیان، مردان دارای قدرت تفکر و خردورزی هستتند و زنان نیز در مقابل عشق و محبت زیادی به همسرانشان نشان می دهند. بنا براین مرد و زن برای رشد و سعادتشان باید زندگی را با یاری یکدیگر پیش ببرند.

سپندارمذگان؛ روز عشق ایرانی

سپندارمذگان روز عشق ایرانی محسوب می گردد. در روز سپندازمذگان، جشن های مختلفی با مناسک مخصوصی برگزار می گردد. نام دیگر آن جشن برزیگران است که در آن مراسم های گوناگونی برگزار می گردد. اولین مراسم این جشن، مردگیران بود. در این مراسم، زنان از همسران خود به خاطر زحماتی که برای آن ها کشیده بودند، هدیه های گوناگونی دریافت می کردند. در این مراسم بعلاوه دختر های مجرد و دم بخت را نیز به ازدواج ترغیب می کردند. مردم ایران باستان در این جشن برای مقام و جایگاه زن و خانواده ارزش زیادی قائل می شدند که در گذر تاریخ، ماهیت این نوع جشن ها تغییر کردد و کم کم فراموش شدند.

متاسفانه در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم که افراد این روز گرامی را که ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد، فراموش نموده اند و هر سال به برگزاری ولنتاین اهمیت بیشتری می دهند. این در حالی است که سپندارمذگان، هم قدمت بیشتری نسبت به ولنتاین دارد و هم به فرهنگ ایرانی ما نزدیک تر است.

سپندارمذگان 99

جشن سپندارمذگان 99 در 29 بهمن ماه برگزار می گردد. جالب است بدانید که این جشن باستانی ایران با جشن ولنتاین سال جاری تنها 3 روز فاصله دارد.

هدیه روز سپندارمذگان

در روز سپندارمذگان می توانید با دادن هدیه به کسانی که دوستشان دارید، یاد و خاطره این روز را در فکر آن ها نگه دارید. در ادامه هدیه های مناسب برای آقایان و خانم ها را به تفکیک شرح خواهیم داد.

هدیه روز سپندارمذگان برای خانم ها

گل رز

گل رز مهم ترین هدیه ای است که می توان برای روز عشق ایرانی گرفت. خانم ها عاشق گل هستند و هدیه کردن گل به آن ها می تواند عشق و علاقه بین شما را دو چندان کند.

لوازم آرایشی

خانم ها علاقه زیادی به لوازم آرایشی دارند و معمولا هزینه زیادی را صرف خرید آن ها می نمایند. با خرید لوازم آرایشی در روز سپندارمذگان، می توانید دل خانم ها را به دست آورید. در ضمن تهیه عطر و ادکلن نیز یکی از گزینه های پیش روی شما است که خرید آن باید مطابق سلیقه طرف مقابل انجام گردد.

شکلات

شکلات خوراکی موردعلاقه بیشتر خانم ها است و با اضافه کردن آن به سبد هدیه روز سپندارمذگان، می توانید برق شادی را در چشم های آن ها دیدن کنید. هدیه دادن خوردنی های رنگی مانند پاستیل نیز می تواند آن ها را خرسند کند و سبد هدیه شما کامل تر گردد.

کارت تبریک

کارت های تبریک را با خلاقیت خود تزئین کنید و با نوشتن جمله ای محبت آمیز در آن ها، خانم را با هزینه ای بسیار کم، خرسند کنید

هدیه روز سپندارمذگان برای آقایان

اکسسوری مردانه

بیشتر آقایان از هدیه گرفتن کیف پول، کیف، دستبند و اکسسوری های خاص مردانه خرسند می شوند و محصولات و اکسسوری های چرمی یکی از گزینه های خرید برای آقایان در هر مناسبتی از جمله روز عشق ایرانی است.

عطر و ادکلن

ادکلن های مردانه نیز همواره جزو هدیه های شیک محسوب می شوند که با خرید ادکلنی متناسب با روحیه و سلیقه طرف مقابل، می توانید شاید بسیاری را به او هدیه کنید.

وسایل سرگرم نماینده

وسایل سرگرم نماینده نیز از هدایایی است که اغلب آقایان از هدیه گرفتن آن ها خرسند می شوند. بعضی از این وسایل مانند پازل، لیوان و... امکان سفارش و چاپ عکس دلخواه را دارند. برای مثال می توانید پازلی از عکس های دو نفره تان را چاپ کنید و او را غافلگیر کنید.

سخن آخر

چه خوب است سال جاری این جشن ایران باستان را هر چه با شکوه تر برگزار کنید و با دادن هدیه به کسانی که دوست دارید، یاد و خاطره آن را برای نسل های بعدی حفظ کنید. برای روز سپندارمذگان سال جاری چه برنامه ای دارید؟ لطفا آن را با کاربران خبرنگاران در میان بگذارید.

پرسش های متداول

سپندارمذگان چه روزی است؟

سپندارمذگان یکی از جشن های ایران باستان است که هر سال در روز سپندارمذ از ماه اسفند برگزار می گردد و به روز بزرگداشت زن و زمین مشهور است.

معنی سپندارمذگان چیست؟

سپندارمذ نماد عشق و پسوند گان به معنی جشن است.

نام دیگر سپندارمذگان چیست؟

نام دیگر آن جشن برزیگران است که در آن مراسم های گوناگونی برگزار می گردد.

آیا سپندارمذگان و ولنتاین در یک روز برگزار می گردد؟

خیر. سپندارمذگان در تقویم قدیم ایران پنجم اسفند جشن گرفته می شد؛ اما در تقویم نو، از آنجایی که 6 روز اول سال 31 روز در نظر گرفته می گردد، این جشن در 29 بهمن برگزار می گردد.

منبع: کجارو / نمناک / bazmyar.com / bazmyar.com / coca.ir
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1955

به "سپندارمذگان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سپندارمذگان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید