دانش بنیان ها با محصولات نوآورانه خود فناوری های مکان محور را ارتقا می دهند خبرنگاران

به گزارش مجله پارمیسفان، با تولید 6 محصول فناورانه توسط شرکت های دانش بنیان کاربران می توانند با کمک آن ها پایش محصولات و اماکن را بهینه تر انجام دهند.

دانش بنیان ها با محصولات نوآورانه خود فناوری های مکان محور را ارتقا می دهند خبرنگاران

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فناوری های مکان محور طیف وسیعی از حوزه های فناورانه را دربرمی گیرد. فناوری هایی کاربردی در علوم زمین شناسی، سنجش از دور، نقشه برداری، ناوبری و سامانه تعیین موقعیت جهانی، هواشناسی و غیره.

ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم که یکی از اولویت های اصلی خود را توسعه فناوری های پیشرفته و نوظهور قرار داده است، تلاش می کند سهم دانش بنیان ها و فناوران در این عرصه را بیشتر کند. بر همین اساس نیز حمایت هایی برای توسعه این فناوری ها در کشور دارد. به همین دلیل 6 محصول فناورانه به تولید رسیده است. در ادامه این گزارش با این محصولات بیشتر آشنا می شویم:

1. سامانه سهنگ

نخستین سامانه فناورانه گشت و بازرسی زمینی و هوایی مبتنی بر فناوری های ژئوماتیک موسوم به سامانه سهنگ در کشور تولید شد. این محصول حاصل تلاش شرکت دانش بنیان موج آفرینان اندیشمند است که با حمایت های ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز حراست وزارت نیرو به تولید رسیده است.

این سامانه با بهره گیری و تلفیق چند فناوری، امکانی فراهم کرده است که اماکن مختلف از طریق نقشه های معماری ساختمان شبیه سازی شوند. این کار در بستر نرم افزار و فناوری های موقعیت یاب بومی انجام می شود. سازمان ها می توانند به کمک این سامانه با تعریف برنامه برای هر ایستگاه نگهبانی و تدوین لوح نگهبانی خود، کلیه اقدامات نگهبانان را به صورت آنلاین رهگیری و کنترل مکانیزه کنند. این سامانه در شرایط تهدیدات حراستی و امنیتی کنونی ایران، ارتقاء بهره وری عملکرد نگهبان ها که اصلی ترین و موثرترین عنصر حراستی در سازمان هستند را بالا می برد.

2. بهینه سازی مصرف انرژی

شرکتی دانش بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نرم افزاری برای نگهداری اطلاعات سازه ای و شبکه های تاسیساتی ساختمان ها طراحی کرد. شرکت دانش بنیان فرا عمران نگار طراح و سازنده این محصول نوآورانه است.

این نرم افزار راه کار های اجرایی مناسب تری برای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها ارائه می کند و گامی اساسی برای افزایش طول عمر مفید آن ها برمی دارد. با توجه به اینکه بیشتر پدیده ها در پروژه های ساختمانی دارای ماهیت مکانی (نقشه ای) هستند، استفاده از سیستم های مکانیزه ای که قابلیت مدیریت اطلاعات مکانی داشته باشند، بسیار حائز اهمیت است.

3. سامانه هوشمند پایش ماهواره ای

سامانه هوشمند پایش ماهواره ای که با دریافت تصاویر ماهواره ای و پردازش تصاویر بر اساس الگوریتم های هوش مصنوعی، پدیده های محیطی کل کشور را پایش می کند، با فناوری های ژئوماتیک ارتقا یافت. شرکت تیزنگر پایش این سامانه را تولید کرده است. ارائه خدمات جامع سنجش از دور به طور کامل در قالب یک پلت فورم مبتنی بر وب به کاربران مهم ترین کاربرد آن است.

پایش دریاچه ها و تالاب ها ومرز آبی مخازن سد ها به همراه گزارش های آماری تغییرات، شناسایی نقاط جنگل خواری و تغییر اراضی کشاورزی، شناسایی مناطق با ریسک و پیش بینی آتش سوزی و اعلام هشدار و شناسایی نقاط آتش فعال کل کشور با شرایط نوع پوشش گیاهی از دیگر کاربرد های این نرم افزار است.

4. ارتقای هوشمند کشاورزی

شرکت بوم نگاران هوشمند امید در حوزه پردازش تصاویر ماهواره ای و هوایی برای استفاده کشاورزی و شهری فعالیت می کند. این شرکت در حال حاضر سامانه ای را برای ارائه خدمات توصیه سلامتی کشاورزی ارائه کرده است.

سامانه پایش اتوماتیک سلامت محصولات کشاورزی مبتنی بر فناوری های ژئوماتیک محصول تولید شده این شرکت است.

5. مدیریت بهینه مزارع کشاورزی

شرکت کشتیار نیز مجموعه دیگری است که با با استفاده از تصاویر ماهواره ای در کنار دانش کشاورزی، راهکار هایی برای مدیریت بهینه مزارع و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی ارائه می کند. فناوری سنجش از دور، ابزاری برای مطالعات کشاورزی از طریق تصویر برداری و کسب اطلاعات از زمین با استفاده از تجهیزاتی مثل ماهواره و پهپاد است.

کشاورزان با استفاده از این فناوری به نقشه های ماهواره ای دست می یابند تا بتوانند شرایط نقاط آسیب دیده زمین خود را کنترل کنند و علاوه بر بهینه سازی هزینه ها، عملکرد محصول و سود خود را افزایش دهند.

6. پایش آب و هوا

سامانه ژئواینفورماتیک هواشناسی برای سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز محصول دیگری است که برای بررسی شرایط آب و هوا و ارتقای عملکرد اقدامات امداد و نجات به کار می آید. این محصول توسط شرکت کاوش سپهر لوتوس به تولید رسیده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1578

به "دانش بنیان ها با محصولات نوآورانه خود فناوری های مکان محور را ارتقا می دهند خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش بنیان ها با محصولات نوآورانه خود فناوری های مکان محور را ارتقا می دهند خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید