انتشار یک عکس خیره کننده ، نخستین سالگرد فعالیت تلسکوپ جیمز وب این گونه جشن گرفته شد

به گزارش مجله پارمیسفان، تلسکوپ فضایی جیمز وب با انتشار تصویری از تولد ستارگان خورشیدمانند نخستین سال فعالیت خود را جشن گرفت.

انتشار یک عکس خیره کننده ، نخستین سالگرد فعالیت تلسکوپ جیمز وب این گونه جشن گرفته شد

به گزارش خبرنگاران، تلسکوپ فضایی جیمز وب در سال اول فعالیتش با ثبت تصاویری از منظومۀ شمسی خودمان تا کهکشان های دوردست به وعده هایی که داده بود عمل کرد و کیهان را آنگونه ای به تصویر کشید که تا پیش از این ندیده بودیم.

به نقل از آوااستار، حالا وب امروز و به مناسبت سالروز شروع فعالیت علمی اش تصویری از یک منطقۀ کوچک ستاره زا در مجموعه سحابی رُو مارافسای منتشر نموده است.

تصویر تازه وب که امروز منتشر شده از نزدیکترین منطقه ها ستاره زا به ما است. فاصلۀ 390 سال نوری این منطقه باعث شده است که نمایی بسته و با جزئیات بسیار از آن به ثبت برسد.

این تصویر منطقه ای را نشان می دهد که دارای تقریباً 50 ستارۀ جوان است و همگی آن ها جرمی مشابه خورشید یا کمتر از آن دارند. تاریک ترین نواحی چگال ترین آن ها هستند، جایی که پیله های غلیظ غبار هنوز در حال ساختن پیش ستاره ها هستند.

جت های دوقطبی بزرگ هیدروژن مولکولی که با رنگ قرمز نمایش داده شده اند، به صورت افقی در یک سوم بالایی و به صورت عمودی در سمت راست تصویر دیده می شوند. این اتفاق زمانی می افتد که یک ستاره برای نخستین بار پوشش زایشی خود از غبار کیهانی را منفجر کند و یک جفت جت در جهت خلاف هم به سمت فضا پرتاب کند.

در مقابل، ستارۀ S1 یک حفرۀ درخشان را در نیمۀ پایینی تصویر به وجود آورده است. این تنها ستاره ای در تصویر است که به طرز قابل توجهی از خورشید پرجرم تر است.

بعضی از ستارگان در تصویر نیز سایه هایی را نشان می دهند که بیانگر دیسک های پیش سیاره ای هستند؛ منظومۀ های سیاره ای بالقوۀ آینده که در دست ساخت اند.

بیشتر بخوانید:

  • ادعای جنجالی یک ستاره شناس | بیگانگانی در زهره زندگی می نمایند

تصویر وب از رُو مارافسای به دانشمندان این امکان را می دهد تا با وضوحی تازه شاهد دورۀ کوتاهی از چرخۀ زندگی ستارگان باشند. خورشید نیز مدت ها قبل چنین فازی را تجربه نموده است و حالا ما تکنولوژی ای در اختیار داریم که می توانیم شروع زندگی یک ستاره را ببینیم.

اکنون وب پس از یک سال فعالیت علمی نشان داده چقدر قدرتمند است و داده ها و اکتشافات فوق العاده ای را در اختیارمان قرار می دهد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 تیر 1402 بروزرسانی: 22 تیر 1402 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2295

به "انتشار یک عکس خیره کننده ، نخستین سالگرد فعالیت تلسکوپ جیمز وب این گونه جشن گرفته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار یک عکس خیره کننده ، نخستین سالگرد فعالیت تلسکوپ جیمز وب این گونه جشن گرفته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید