صومعه ی سنت کاترین مصر در دامنه ی کوه سینا

به گزارش مجله پارمیسفان، صومعه‌ی سنت کاترین یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین صومعه‌های مسیحی در جهان است که در دامنه‌ی کوه مقدس سینا در مصر واقع شده است. این صومعه در سال 527 میلادی توسط امپراتور ژوستینین اول ساخته شد و یکی از مراکز مهم مسیحیت در طول تاریخ به شمار می‌رود.

صومعه ی سنت کاترین مصر در دامنه ی کوه سینا

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی

صومعه‌ی سنت کاترین در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا در دامنه‌ی جنوب شرقی کوه سینا قرار گرفته است. این کوه مقدس که ده فرمان الهی به موسی پیامبر در آن نازل شده‌ است، یکی از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی در سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام است.

صومعه در فاصله‌ی حدود 150 کیلومتری شمال شرقی شهر طور سیناء واقع شده‌ است. این شهر در نزدیکی خلیج العقبه و دریای سرخ قرار دارد.

تاریخچه

صومعه‌ی سنت کاترین یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های مسیحی در جهان به شمار می‌رود که در سال 327 میلادی توسط هلنای قدیس، مادر امپراتور روم قسطنطین کبیر، بنا نهاده شد.

بنا بر روایتی، هلنا هنگام سفر به اورشلیم برای زیارت صلیب مسیح، در کوه سینا توقف کرد. در آنجا او پیکره‌ای از سنت کاترین قدیس را یافت. سنت کاترین در قرن سوم میلادی در اسکندریه می‌زیست و پس از شکنجه‌های فراوان، به دستور امپراتور ماکسیمینوس دائوس اعدام شده بود.

هلنا دستور داد مکانی مقدس به افتخار سنت کاترین بنا شود. این صومعه چندین بار در طول تاریخ ویران و دوباره بازسازی شد.

اما بنای اصلی و فعلی صومعه در سال 527 میلادی به دستور امپراتور ژوستینین اول ساخته شد که تا به امروز پابرجا مانده است.

معماری

صومعه‌ی سنت کاترین یک مجموعه‌ی وسیع مذهبی است که شامل کلیساها، نمازخانه‌ها، برج‌ها، حجره‌های راهبان، کتابخانه و دیگر اماکن متبرکه می‌شود.

کلیسای اصلی صومعه به نام کلیسای جامع متبرک سنت کاترین، در مرکز مجموعه قرار دارد. این کلیسا با سبک معماری بیزانسی ساخته شده‌ و دارای گنبد بزرگی است که روی دیوارهایی به ارتفاع 30 متر استوار است.

دیوارها و ستون‌های کلیسا با سنگ‌های گرانیت تزئین شده‌اند. داخل کلیسا نیز شامل مجسمه‌ها و نقاشی‌های دیواری با مضامین مسیحی است.

علاوه بر کلیسای اصلی، صومعه دارای چندین کلیسا و نمازخانه‌ی کوچک‌تر نیز می‌باشد. همچنین برج ناقوس‌خانه‌ی بلندی در کنار کلیسای اصلی وجود دارد.

از دیگر بخش‌های مهم صومعه می‌توان به کتابخانه‌ی غنی آن اشاره کرد که حاوی هزاران نسخه خطی و کتاب‌های نفیس مذهبی و تاریخی است.

اهمیت تاریخی و مذهبی

  • صومعه‌ی سنت کاترین یکی از مراکز مهم مسیحیت ارتدکس در سراسر جهان به شمار می‌رود. این صومعه نقش مهمی در حفظ و گسترش مسیحیت در منطقه داشته‌ است.
  • کتابخانه‌ی ارزشمند صومعه حاوی نسخ خطی و کتب نفیسی است که بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ مسیحیت را به تصویر می‌کشد.
  • صومعه دارای مجموعه‌ای از آثار هنری و معماری ارزشمند است که نمایانگر هنر و معماری دوران بیزانس می‌باشد.
  • به لحاظ مذهبی، صومعه‌ی سنت کاترین از مکان‌های مقدس مسیحیان است، زیرا بنا بر اعتقادات آنها، محل یافتن پیکره‌ی سنت کاترین در این مکان بوده‌ است.
  • این صومعه در مجاورت کوه سینا قرار دارد که خود یکی از مقدس‌ترین مکان‌ها برای پیروان ادیان ابراهیمی است.
  • صومعه‌ی سنت کاترین در سال 2002 میلادی به عنوان یکی از آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

وضعیت کنونی

امروزه صومعه‌ی سنت کاترین همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز زندگی راهبان مسیحی ارتدکس فعالیت دارد.

حدود 80 راهب در صومعه سکونت دارند و به امور مذهبی مشغول هستند. آنها مسئول نگهداری از اماکن متبرکه و کتابخانه‌ی صومعه نیز می‌باشند.

همچنین هر ساله هزاران زائر و گردشگر از سراسر جهان برای بازدید از این مکان تاریخی و مذهبی به صومعه‌ی سنت کاترین سفر می‌کنند.

در سال 2017 میلادی، صومعه برای اولین بار پس از قرن‌ها میزبان پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک روم، بود. وی برای ارتقای روابط مسیحیان کاتولیک و ارتدکس به این مکان تاریخی سفر کرد.

در مجموع، صومعه‌ی سنت کاترین با وجود قدمت بیش از 1500 ساله‌ی خود، همچنان یکی از زنده‌ترین و پویاترین مراکز مذهبی مسیحیت در جهان به شمار می‌رود.

انتشار: 29 آبان 1402 بروزرسانی: 29 آبان 1402 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 758

به "صومعه ی سنت کاترین مصر در دامنه ی کوه سینا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صومعه ی سنت کاترین مصر در دامنه ی کوه سینا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید