مرمت برج و باروی شهر بسطام و سبک سازی بام مسجد ایلخانی انجام شد

به گزارش مجله پارمیسفان، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، حامد عادل با بیان اینکه پروژه مرمت و حفاظت برج و باروی شهر بسطام که از تیرماه امسال شروع گردیده بود، به اتمام رسید، تاکید نمود: این طرح با هدف پیشگیری از فرسایش و حفاظت بخش های باقی مانده اثر انجام شد و شامل اقداماتی از جمله مقاوم سازی بستر بخش های آسیب دیده، دوخت و دوز ترک های برج با چوب، ترمیم و تقویت بخش های فرسوده با خشت، تراشیدن اندود فرسوده روی جداره ها و اجرای مجدد لایه حفاظتی کاهگل است.

مرمت برج و باروی شهر بسطام و سبک سازی بام مسجد ایلخانی انجام شد

وی با اشاره به اتمام سبک سازی بام مسجد ایلخانی درمجموعه تاریخی بسطام نیز گفت: در این طرح مرمتی کار حذف لایه های فرسوده و اندودهای سیمانی روی طاق و اجرای مجدد لایه های گچ ضد رطوبت، کاهگل و آجر فرش انجام شد.

تعویض آجرهای شاهرخیه

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی مجموعه تاریخی بسطام و خرقان گفت: تعویض آجرهای فرسوده مدرسه شاهرخیه و نماسازی بنای الحاقی مجاور آن نیز در دست انجام است.

عادل یادآور شد: مجموعه تاریخی بسطام نیز شامل آثاری از دوران سلجوقی به بعد است و در کنار آن مرقد و خانقاه متعلق به ابویزید طیفور بی عیسی بن سروشان بسطام ملقب به سلطان العارفین و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار گرفته است.

وی گفت: مجموعه با یزید بسطامی شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام، امامزاده محمد، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 43

به "مرمت برج و باروی شهر بسطام و سبک سازی بام مسجد ایلخانی انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت برج و باروی شهر بسطام و سبک سازی بام مسجد ایلخانی انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید