شوری رود کوهمره؛ خشکی باغ و بلاتکلیفی روستایی

به گزارش مجله پارمیسفان، مشکل شوری آب کوهمره، حالا هشت ساله شده است؛ معضلی که پایه های کشاورزی این منطقه حاصلخیز و زیبا را موریانه وار خورد و منطقه را به شوره زاری بدل و روستاییان را به بلای سرگردانی مبتلا کرد.

شوری رود کوهمره؛ خشکی باغ و بلاتکلیفی روستایی

به گزارش خبرنگاران، منطقه کوهمره سرخی، کنار گوش کلانشهر شیراز قرار گرفته است، نقطه ای کوهستانی و بکر که از هشت سال قبل، رودخانه تأمین نماینده آب شرب و کشاورزی آنها، به شوری گرفتار شده و باغ و درخت و مزارع را به سمت خشکیدگی سوق داده است.

اهالی بگدانه که نه تنها آب کشاورزی و باغداری بلکه آب شربشان را همین رودخانه تأمین می کرد، معضل شان از دیگر روستاها بیشتر است.

آب رودخانه کوهمره، به دلیل گذر از روی یک گنبد نمکی، آرام آرام شور شد و افت شدید بارندگی و خشکسالی سال های گذشته، بر مشکل اضافه نمود تا آب کاملاً شور و غیر قابل مصرف گردد؛ آبی که حالا نه تنها برای شرب که برای کشاورزی و دامداری هم قابل استفاده نیست.

پیش از این مردم روستای بگدانه، در نامه ای خطاب به رسانه ها، از اینکه طی هشت سال گذشته هیچ اندیشه ای برای حل مشکل آب آنها نشده است، ابراز گلایه مندی کردند.

آنها در نامه خود نوشته بودند که؛ برطرف نشدن مشکل آب به سال نهم رسیده و پیگیری اهالی و دهیاران راه به جایی نبرده است؛ حال آنکه با اندک هزینه و احداث یک کانال برای تغییر جهت رودخانه، امکان برطرف مشکل وجود داشته و دارد.

مردم این روستا در نامه خود نوشته بودند؛ مطالبه مردم این روستاها از دولت محترم و مسئولان مربوطه در وزارت کشور و استانداری فارس این است که اولاً مشکل این شوری را با ایجاد کانال بتنی در محل شوری آب حل نمایند و این پروژه را هرچه سریع آغاز نمایند و دوم اینکه با ایجاد کانال های سیمانی و رساندن آب به زمین ها شالیکاری و باغات به جلوگیری از تلف شدن آب و حل مشکل کم آبی یاری نمایند.

نابودی 700 هکتار باغ انار بگدانه

عزیزالله اسدی، رئیس شورای اسلامی روستای بگدانه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه شوری آب رودخانه و بی آبی کوهمره وارد نهمین سال خود شده است، گفت: طرحی که اکنون در حال انجام است یک طرح موقتی است که از پارسال آغاز شده و به این زودی ها هم به اتمام نمی رسد.

وی با اشاره به سفر اخیر بهرام پارسایی نماینده شیراز به منطقه و قول تخصیص بودجه 2.5 میلیارد تومانی از سوی او برای آغاز مجدد طرح گفت: این طرح موقتی است که کشاورز نمی تواند از آن استفاده درستی کند و آن چنان دردی از مردم هم دوا نمی نماید.

اسدی گفت: برنامه مطالعاتی طرح بلندمدت آن ها هم هنوز تمام نشده، البته آن طرح هم باهدف سد نرگسی دارد انجام می گیرد که زمان بر است و مسئله ای از کشاورزان و مردم این روستاها حل نمی نماید؛ تا آن موقع که این طرح آغاز گردد مردم این روستاها نابود شدند.

رئیس شورای اسلامی روستای بگدانه اعلام کرد: باید حق آب برای تلمبه ای که الآن 5 سال است استارت نخورده، نزدیک به 27 میلیون باید پرداخت کنیم، برای تلمبه ای که یک ریال هم درآمد نداشته است.

اسدی با بیان این که مردم این روستاها بیکار شدند و به سمت شغل های کاذبی رفتند که مسائل اجتماعی و ناامنی به وجود آورده است، توضیح داد: باغ هایی که در بالای این گنبد نمکی هستند تأثیری زیادی در شوری آب رودخانه ندارد، از قبل از به وجود آمدن این باغ ها مشکل شوری آب وجود داشت و ما بیش از 8 سال است که درگیر این شوری آب هستیم.

وی بابیان این که باغ های بالای گنبد نمکی حداکثر 20 درصد تأثیر در شوری آب دارند، ادامه داد: نظر و نتیجه آنالیز کارشناسان کشاورزی هم بر این بوده است که آب شیرین وارد گنبد نمکی می گردد.

رئیس شورای اسلامی روستای بگدانه عنوان نمود: فاصله بین آب شیرین تا نقطه ای که آب وارد گنبد نمکی می گردد بین 1400 تا 1700 متر فاصله طولی است که مردم مطالبه داشتند که قبل از رسیدن به گنبد نمکی کانال کشی انجام گردد.

نابودی 100 درصد 700 هکتار باغ انار

اسدی با اشاره به خسارت های وارده مطرح نمود: فقط در بخش باغ های اناری حدود 700 هکتار به صورت 100 درصد نابودشده است که در حوزه شالی کاری نیز حدود 600 هکتار زمین از بین رفته درصورتی که در گذشته مردم این روستا سالی 2 میلیارد تومان فروش برنج داشتند و الآن نزدیک به 10 سال است به همین دلیل کاشت برنج نداریم.

وی بابیان این که سالیانه بیش از 15 خانوار به شیراز مهاجرت می نماید و مشغول به کارگری می گردد یا اگر در روستا بماند به شغل های کاذب روی می آورند، اعلام نمود: زمانی جشنواره انار بگدانه برگزار می شد که در کشور زبان زد بود و حتی به کشورهای خلیج فارس صادر می کردیم و مردم نیازی به دولت نداشتند اما الآن طوری شده که مردم فقط چشمشان به یارانه دولت است.

رئیس شورای اسلامی روستای بگدانه بابیان این که کسانی پیدا می شوند که طی سه ما گذشته پولی نداشته که گوشت بخرد، گفت: از دولت انتظار داریم که اگر معتقد است ما ایرانی و مسلمان هستیم به حال ما فکری نمایند، مردم در این منطقه در اوج گرانی های امروز هنوز پشت انقلاب هستند و شهید می دهند و صبوری می نمایند چون نمی خواهند به انقلاب صدمه ای برسد ولی باید دولت یاری کند تا جلوی مهاجرت ها را بگیرند و مردم به سمت شغل های کاذب نروند.

احداث باغ بالای گنبد نمکی عامل شوری آب / اجرای طرح شیرین سازی

حمیدرضا دهقانی مدیرعامل آب منطقه ای فارس البته با تکذیب مشکل 8 ساله مردم این روستا، گفت: پروژه شیرین سازی آب این رودخانه در حال انجام بوده و برای برطرف این مشکل یک طرح کوتاه مدت و یک طرح بلندمدت در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: دلیل عبور این رودخانه از این گنبد نمکی این است که عده ای در بالای این گنبد نمکی باغ زدند و با پمپاژ آب رودخانه به باغ خود باعث حل شدن این گنبد نمکی در آب رودخانه شدند.

این مقام مسؤول توضیح داد: مطالعات این پروژه اجرا شده است که با پیگیری های نماینده مجلس 2و نیم میلیارد تومان برای این پروژه ابلاغ شده و همچنین بحث مطالعاتی طرح بلندمدت این رودخانه نیز انجام شده است.

دهقانی با توجه به درخواست مردم پیرامون کانال کشی آب تا باغات و زمین های کشاورزی، مطرح نمود: این کار عملاً امکان پذیر نیست، چون رودخانه سیل آبی است و باغ های مردم نیز در ارتفاع قرار دارند، این کار زمانی عملی می گردد که زمین ها در سراشیبی باشند و بتوان حجم آب را کنترل کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 155

به "شوری رود کوهمره؛ خشکی باغ و بلاتکلیفی روستایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوری رود کوهمره؛ خشکی باغ و بلاتکلیفی روستایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید