دردسر واردکنندگان نفت از تحریم های آمریکا

به گزارش مجله پارمیسفان، خریداران نفت به این حقیقت پی می برند که تحریم های آمریکا علیه ایران خواه موافق آن باشند یا مخالفت نمایند، بر جریان تجارت آنها تاثیر گذاشته است.

دردسر واردکنندگان نفت از تحریم های آمریکا

به گزارش خبرنگاران به نقل از بلومبرگ، حدود سه ماه پیش بود که وزیر خارجه هند گفت: این کشور تحریم های یکجانبه آمریکا را نمی پذیرد و به خرید نفت ایران ادامه می دهد. چین نیز اظهارات مشابهی داشت و گفته می گردد درخواست آمریکا برای قطع واردات نفت ایران را نپذیرفته است. کره جنوبی و ژاپن نیز مذاکراتی با آمریکا برای دریافت معافیت از تحریم ها برگزار نموده اند.

با وجود مخالفت ها و کوشش ها، روند تجارت نفت این کشورها پیش از اجرای تحریم های نفتی آمریکا در اوایل نوامبر متاثر گردیده است. اگرچه آمریکا در ابتدا خواستار توقف کامل خرید نفت ایران بود، معامله گران اکنون نگران هستند که حتی هدف بازبینی گردیده آمریکایی ها برای کاهش صادرات ایران، به حد کافی از عرضه به بازار کم می نماید تا کمبود عرضه ایجاد کند و سایر تولیدنمایندگان برای پوشش این کمبود به زحمت خواهند افتاد.

دن سایاهریل، تحلیلگر ارشد در شرکت مشاوره FGE در این باره به بلومبرگ گفت: همه مشتریان نفتی ایران از فشار فزاینده آمریکا برای توقف خرید متاثر گردیده اند و این با وجود درخواست آنها برای معافیت روی داده است. ما انتظار داریم هند و به ویژه چین تا حدودی وارداتشان را حفظ نمایند در حالی که خریداران در ژاپن و کره جنوبی که خریدشان را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند تا دقیقه آخر مصرانه خواستار دریافت معافیت هستند.

از زمانی که هند با تحریم های آمریکا مخالفت کرد، واردات نفت دهلی نو از ایران کاهش پیدا نموده است. جدیدترین آمار نشان می دهد واردات چین نیز به دلیل مشکل پوشش بیمه نفتکش ها متاثر گردیده است. محموله ها به کره جنوبی بیش از 40 درصد در ژوییه کاهش پیدا نموده در حالی که شرکت های ژاپنی اعلام کردند محموله ها برای بارگیری در سپتامبر ممکن است در صورت عدم دریافت معافیت، آخرین خرید آنها باشد.

اگر یک محموله قرار باشد ماه بعد به شمال آسیا برسد، باید در اواسط اکتبر بارگیری گردد، خریدش باید در سپتامبر تصمیم گیری گردد. در حالی که آمریکا هنوز درباره دادن معافیت حرفی نزده است، وضعیت صادرات نفت ایران به مشتریان بزرگش از سپتامبر مبهم مانده است. حتی اگر معافیت اعطا گردد، به شرط محدود نگه داشتن واردات خواهد بود.

معاملات تحویل فوری برنت اکنون گرانتر از معاملات تحویل آتی هستند. قیمت معاملات برای تحویل در ماه بعد طی یک سال گذشته حدود 50 درصد رشد نموده و روز سه شنبه 78.18 دلار در هر بشکه بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 32

به "دردسر واردکنندگان نفت از تحریم های آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسر واردکنندگان نفت از تحریم های آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید