حل مسائل مشترک کلانشهرها در سایه تعاملات مستمر امکان پذیر است

به گزارش مجله پارمیسفان، به گزارش خبرنگاران اولین نشست کمیته محیط زیست شهری کلانشهرهای ایران به ریاست صدرالدین علی پور مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و با حضور صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، محسن مرادی دبیر کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست کلانشهرها و مسئولان و مدیران محیط زیست 14 کلانشهر برگزار گردید.

حل مسائل مشترک کلانشهرها در سایه تعاملات مستمر امکان پذیر است

زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورا با اشاره به اینکه من آشنایی کاملی به فعالیت های دبیرخانه کلانشهرها دارم گفت: خوشبختانه این دبیرخانه همواره فعال بوده است و بنده تشکیل و شروع فعالیت این کمیته را در جهت برطرف مسائل محیط زیست کلانشهرها را به فال نیک می گیرم و به فعالیت های این مجموعه امیدوار هستم.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه کمیسیون با همه توان در جهت تقویت اهداف این کمیته گام برخواهد داشت، گفت: باید کوشش کنیم بین کمیسیون های خدمات شهری و محیط زیست کلانشهرها؛ تعاملات مشترک در جهت شناسایی آسیب های محیط زیست برقرار گردد.

وی با اشاره به ضرورت به فعل رساندن پتانسیل های قانونی مشترک در نهادهای بالادستی گفت: در برطرف چالش های محیط زیستی باید قوانین برنامه توسعه ششم مد نظر قرار بگیرد. توجه به برنامه های شهرداری تهران در حوزه محیط زیست از جمله برنامه پنج ساله سوم شهر تهران که در حال تدوین است باید در دستور کار قرار بگیرد. همچنین هم فکری کمیسیون های محیط زیست شوراهای کلانشهرها در جهت تعریف ماموریت های محیط زیستی، گام دیگری است که باید با قدرت برداشته گردد.

به گفته این عضو شورای شهر می توان در سایه تعاملات مشترک و با بهره گیری از قوانین مجلس شورای اسلامی و شورای عالی استان ها، مسائل مشترک محیط زیستی کلانشهرها حل خواهد شد.

در ادامه صدرالدین علی پور مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به ضرورت تشکیل این کمیته و با تاکید بر اینکه حل مسائل کلانشهرها نیازمند همفکری و هماهنگی های مشترک است، گفت: در گام نخست با مصوبه شورای اداری شهر تهران، تغییرات چارت اداری میسر شد و توانستیم مجموعه محیط زیست شهرداری تهران را به اداره کل تبدیل کنیم و با این اقدام امتداد سازمانی در مناطق 22 گانه شهرداری تهران میسر شد.

وی اضافه نمود: در حقیقت این اقدام گام مثبتی در جهت استفاده از متخصصان و کارشناسان محیط زیست در بدنه مناطق 22 گانه شهر تهران است.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه ارتباطات اثر بخش و دوسویه یکی از ضرورت های تشکیل این کمیته است گفت: به عنوان مثال برخی کلانشهرها برای کنترل آلاینده های صنعتی از ضابطین قضایی استفاده نموده اند. بنابراین با هم افزایی و تبادل تجربیات مشترک می توان مسائل و مسائل محیط زیست را مدیریت کرد.

وی با اشاره به اینکه مسائل مشترک کلانشهرها مثل ترافیک، آلودگی صوتی، بصری، آلودگی پسماند و انبوه سازی ها پیش روی محیط زیست شهرهاست، گفت: کوشش شده است تمامی پروژه های شهری پیوست های محیط زیستی داشته باشند و هیچ پروژه ای بدون پیوست محیط زیستی در شورا مصوب نگردد.

علی پور با اشاره به اینکه انتقال تجربیات محیط زیستی، تبادل نظر، هماهنگی و مشارکت ذی نفعان در جهت حل و مدیریت معضلات محیط زیست از اهداف پیش روی ماست گفت: بهره مندی از نظر متخصصان و کارشناسان در طرح های موضعی و موضوعی در حوزه اجرایی و آکادمیک بخش دیگری از اهداف این کمیته است.

به گفته مدیر کل محیط زیست شهر تهران با هم افزایی و تعاملات مشترک مسئولان کلانشهرها در قالب این کمیته، بانک اطلاعات در ارتباط با پروژه های شاخص کلانشهرهای ایران تدوین و از این دستاورد در جهت توانمند سازی نیروهای انسانی استفاده می گردد.

حسین محمدی رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر کرج در این نشست با اشاره به اینکه 75 درصد مردم در کلانشهرها زندگی می نمایند؛ گفت: اگر حوزه محیط زیستی کلانشهرها به خوبی اداره گردد، 70 درصد از معضلات و مسائل محیط زیستی کاهش پیدا می نماید.

وی با تاکید بر اینکه همه بخش های مدیریت شهری با محیط زیست در ارتباط هستند، گفت: باید در کلانشهرها یک ساختار محیط زیستی مناسب شکل بگیرد و تجربیات موفق به اشتراک گذاشته گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 80

به "حل مسائل مشترک کلانشهرها در سایه تعاملات مستمر امکان پذیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل مسائل مشترک کلانشهرها در سایه تعاملات مستمر امکان پذیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید