3 خبر از کتابخانه ملی

به گزارش مجله پارمیسفان، برگزاری اجلاس روسای کتابخانه های ملی (CDNL) در کوالالامپور، دیدار نمایندگان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با رئیس ایفلا و میزبانی ایران از اجلاس جهانی ISSN در سال 2020 از خبرهای تازه سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

3 خبر از کتابخانه ملی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان، اجلاس روسای کتابخانه های ملی (CDNL) با حضور نمایندگانی از بیش از 70 کشور در موزه سلطنتی کوالالامپور، پایتخت مالزی برگزار گردید.

در این نشست، گزارشی از موضوعات دستور جلسه سال گذشته برای پیگری ارائه شد. سپس رییس کتابخانه ملی مالزی خوش آمد گفت و گلوریا پرز سالمرون، ریاست ایفلا و جرالد لایتنر، دبیرکل این مجمع به سخنرانی پرداختند. نشست عصر این مجمع با همفکری همه نمایندگان حاضر درباره نگرانی ها و فرصت های موجود در کتابخانه های ملی زمینه را برای اشتراک ایده ها فراهم آورد. در این نشست صالح زمانی و فریبرز خسروی جایگاه های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را نمایندگی کردند.

همچنین عصر دیروز، یادداشت تفاهم همکاری میان کتابخانه ملی ایران با کتابخانه ملی مالزی، میزبان هشتاد و چهارمین نشست جهانی ایفلا امضا شد. این تفاهم نامه که در ملاقات فریبرز خسروی با نفیسه احمد به امضای دو طرف رسید ، زمینه های لازم برای توسعه همکاری ها را فراهم می نماید. بر اساس این تفاهم نامه دو طرف متعهد شدند که در زمینه دیجیتال و پژوهش های اسلام شناسی اقدامات مشترک را برنامه ریزی نمایند.

دیدار نمایندگان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با رئیس ایفلا

هیات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به همراه برخی از ایرانیان حاضر در اجلاس ایفلا با گلوریا پرز سالمرون، رئیس فدراسیون بین المللی انجمن ها و مؤسسات کتابداری(ایفلا) دیدار و گفت وگو کردند.

در این دیدار، دو طرف بر تداوم همکاری های کتابخانه ای تاکید داشتند. در این نشست صالح زمانی، مدیر دفتر امور بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ظرفیت موجود کتابداری در ایران را فوق العاده توصیف کرد و بر ضرورت توسعه برنامه جهانی موسوم به (گلوبال ویژن) در ایران تاکید نمود. سالمرون نیز با اشاره بع حضور پر رنگ هیات ایرانی در ایفلا 2018 نسبت به همکاری های متعدد با کتابخانه ملی ایران تاکید نمود.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ میزبان اجلاس جهانی ISSN در سال 2020

میزبانی جمهوری اسلامی ایران برای اجلاس جهانی ISSN در سال 2020 قطعی و نهایی شد.

صالح زمانی، مشاور امور بین الملل ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، این خبر را پس از ملاقات با گائل بکت، مدیر ISSN در امور بین الملل اعلام نمود. در این نشست که در حاشیه هشتادمین مجمع جهانی کتابداری در کوالالامپور برگزار گردید، بکت نتیجه آنالیز ها را مثبت ارزیابی کرد و ایران را میزبانی شایسته برای این مجمع توصیف کرد. پیشنهاد میزبانی در نشست سال گذشته این مجمع در مراکش تسلیم هیات مدیره ISSN گردیده بود.

ISSN مخفف عبارت انگلیسی International Standard Serial Number است و به عنوان شماره استاندارد بین المللی پیایندها (شاپا) تعریف می گردد که شماره هشت رقمی منحصربه فردی است و برای معین کردن یک نشریه دوره ای چاپی یا الکترونیکی به کار می رود. کدهای ISSN از جانب شبکه های مراکز بین المللی که غالب آن ها در کتابخانه های ملی کشورهای مختلف قرار دارند و همچنین مقر اصلی این سازمان در پاریس مشخص می شوند. سازمان استاندارد بین المللی ISSN یک سازمان نیمه دولتی است که در سال 1974 با امضای یک موافق نامه بین یونسکو و دولت فرانسه تأسیس گردیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 24

به "3 خبر از کتابخانه ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 خبر از کتابخانه ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید