کمتر از یک درصد منابع ایران خودرو و سایپا سهم تحقیقات است

به گزارش مجله پارمیسفان، تهران- خبرنگاران- مدیرعامل ایران خودرو گفت: سالیانه در دنیا 114 میلیارد یورو صرف تحقیقات خودروسازان می گردد و سهم هر خودرو یک هزار و 500 یورو است اما در ایران خودرو و سایپا این میزان به کمتر از یک درصد می رسد.

کمتر از یک درصد منابع ایران خودرو و سایپا سهم تحقیقات است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، هاشم یکه زارع عصر سه شنبه در گردهمایی قطعه سازان کشور در هتل المپیک تهران اضافه کرد: سالیانه 95 میلیون دستگاه خودرو در دنیا ساخته می گردد و حدود 70 میلیون نفر در این صنعت به کار اشتغال دارند.

این فعال بخش خودروسازی از قطعه سازان نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه قطعه سازان در مسائل روزمره خود غرق شده اند و کمتر در زمینه تحقیق و توسعه و بازارهای صادراتی کار می نمایند.

به گفته وی، با در نظر داشتن گردش سه هزار میلیارد دلاری این صنعت که به اندازه فراوری ناخالص داخلی یک کشور پیشرفته است، می توان به اهمیت این صنعت پی برد که در حقیقت محرک سایر صنایع است.

یکه زارع در واکنش به اعتراض ها در خصوص تعرفه های گمرکی واردات خودرو یادآوری کرد: در کشوری نظیر نیجریه که صنعت خودرو ندارد این تعرفه 80 درصد، در صنعت خودروسازی هند 96 تا 136 درصد و در تایلند 125 تا 155 درصد است؛ در حالی که واردات لوازم خانگی به وجود حجم زیاد، کمتر در معرض انتقاد نهاده شد.

وی یادآوری کرد: بین سال های 92 تا 97 مجموع افزایش قیمتی که شورای رقابت به خودروسازان داد حدود 16 درصد بود و حوادث یک سال اخیر صنعت خودرو در زمینه قیمت ناشی از همین سرکوب ها بود.

** مزایای صنعت خودروسازی بومی

یکه زارع ادامه داد: اگر فراوری داخلی خودرو نداشتیم سالیانه برای تامین یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو نیازمند دستکم 22 میلیارد دلار ارز بودیم.

وی، گردش اقتصادی 105 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو کشور را یادآوری و تاکید نمود نباید اینقدر به این صنعت فشار بیاوریم.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: رئیس جمهوری امریکا صنعت خودرو ایران را زودتر از سایر صنایع تحریم کرد اما عده ای در داخل به استقبال این تحریم ها رفتند، در حالی که در این وضعیت نباید صنعت خودرو را تنها گذاشت.

وی بیان داشت: اشتغال بیش از 550 هزار نفری در صنایع قطعه سازی و بیش از 150 هزار نفری در شرکت های خودروساز را نمی توان نادیده گرفت و اگر به این صنایع توجه نکنیم همچون برگ خزان خواهند ریخت.

این فعال بخش خودروسازی به طرح این پرسش پرداخت که اگر این صنایع با بیکاری گسترده روبرو شوند آیا حاضریم بیمه بیکاری پرداخت کنیم یا بهتر است نیمی از این مبلغ را برای توسعه این صنایع پرداخت کنیم؟

یکه زارع تاکید نمود خروج اقتصاد ایران از وضعیت فعلی و نجات آن، مستلزم تقویت فراوری و صادرات است.

یکه زارع هشدار داد: اگر به تقویت این سهم نپردازیم، تا 15 سال آینده فقط یک فراورینماینده خودرو و نه یک خودروساز باقی می مانیم.

این مسئول ادامه داد: دانش و تجهیزات قطعه سازان ما قدیمی شده و به روز رسانی آنها نیازمند منابع اقتصادی است؛ در این پیوند صندوق توسعه ملی باید به یاری بشتابد.

در مقوله پلتفرم نیز خودروسازان بدون حضور قطعه سازان نمی توانند پیروز شوند.

یکه زارع تاکید نمود سال جاری ایران خودرو فراوری بیش از سال 97 را هدف گذاری نموده است.

به گزارش خبرنگاران، حمایت از خودکفایی و توانمندسازی همه بخش های راهبردی، از بندهای اقتصاد مقاومتی است.

بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 1392 ابلاغ شد.

سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نام گرفت. سال 1396 نیز اقتصاد مقاومتی؛ فراوری- اشتغال بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را حمایت از کالای ایرانی اعلام کردند.

سال جاری نیز سال رونق فراوری نام دارد.

پارسال دولت با تصویب 11هزار میلیارد تومان تسهیلات به قطعه سازی شتاب داد.

اقتصام 3065*1961*

منبع: ایرنا
انتشار: 13 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 187

به "کمتر از یک درصد منابع ایران خودرو و سایپا سهم تحقیقات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمتر از یک درصد منابع ایران خودرو و سایپا سهم تحقیقات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید