کرونا چگونه و تا چه زمانی ریه بیمار را درگیر می نماید؟

به گزارش مجله پارمیسفان، تهران (پانا) - به گفته یک متخصص ریه کرونا لزوما با مسائل ریوی همراه نیست و درصورت درگیری ریه با این ویروس مدت زمان ابتلا به آن وابسته به بیماری های زمینه ای فرد و ژنتیک او خواهد بود.

کرونا چگونه و تا چه زمانی ریه بیمار را درگیر می نماید؟

به گزارش ایسنا، حسن عادلی اعلام کرد: بیماری کرونا دارای عوامل و علائم متفاوتی است و در بعضی موارد نیز بدون علائم رشد پیدا می نماید و تمام نقاط بدن بیمار درگیر می شود.

وی علائمی همچون تب، سرفه، بی اشتهائی و بدن درد را از عوامل این بیماری برشمرد و اضافه نمود: کرونا ممکن است ریه فرد را نیز درگیر کند و علائم ریوی را هم شامل شود، اما قطع به یقین نباید گفت که حتما ریه هم درگیر می شود، چراکه در بسیاری از موارد فرد مبتلا به کرونا هیچ علائم ریوی را مشاهده نکرده و ریه درگیر نشده است.

عادلی اظهار کرد: ریه الزاما درگیر نمی شود اما اگر هم درگیر شد ممکن است علائمی مثل تنگی نفس، درد قفسه سینه، کبودی لب و کبودی انگشت ها را بیمار پیدا کند.

وی درخصوص افرادی که بیشتر در معرض خطر کرونا هستند گفت: افراد بالای 65 سال، مبتلایان به دیابت و افرادی که بیماری زمینه ای ریوی دارند بیشتر در معرض مرگ ومیر هستند، اما برخلاف تصور عامه مبتلایان به آسم چندان مستعد برای کرونا نیستند، در مقابل ناراحتی کلیه، مسائل قلبی و مسائل کبد و چاقی مفرط احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهند.

این متخصص ریه اعلام نمود: در صورت درگیر شدن ریه در جریان کرونا، بیماری ریه تا آخر عمر همراه فرد نخواهد بود و حتی آن دسته از بیمارانی که شدت و وخامت کرونا را تجربه کردند بیشتر قریب به اتفاق آنها نیز به مرور زمان بهبودی پیدا می نمایند و ریه به حالت قبل برمی شود، شاید تنها یک درصد این بیماران با این ویروس تا آخر عمرشان دست و پنجه نرم نمایند.

عادلی علت مراجعه دیرهنگام بیماران مبتلا به مسائل ریوی به پزشک مربوطه را ماهیت این بیماری برشمرد و اظهار کرد: مواردی همچون سرطان ریه تا پیشروی بیشتر آنها علائم ایجاد نمی نمایند و از طرفی چون این بیماری علائمی غیراختصاصی مثل سرفه دارد بیشتر مردم به آن توجهی نمی نمایند و به عوامل دیگری مثل سیگارکشیدن نسبت می دهند.

وی اضافه نمود: اگر کسی خلط خونی که از دیگر عوامل این بیماری است داشته باشد، سریع تر به پزشک مراجعه می نماید اما در مواقع سرفه کردن صبر را مراجعه به درمانگاه ترجیح می دهند.

عادلی در رابطه با مدت درگیری مشکل ریوی در کرونا گفت: مدت درگیری ریه بستگی به ابتلا به بیماری زمینه ای دیگری دارد که اگر شخص سابقا مشکل ریه یا دیابت داشته زمان این درگیری افزایش می یابد، همچنین ژنتیک افراد نیز موثر است که بدن چه واکنشی و یا چه علائمی بروز دهد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1365

به "کرونا چگونه و تا چه زمانی ریه بیمار را درگیر می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا چگونه و تا چه زمانی ریه بیمار را درگیر می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید