نکاتی درباره سویه دلتای کرونا

به گزارش مجله پارمیسفان، تهران (پانا) - متخصصان تاکید دارند که جهش های تازه کروناویروس می تواند شیوع گسترده بیماری کووید-19 را به همراه داشته باشد و حتی موجب شود که فرایند توسعه بیماری شدیدتر از قبل ادامه پیدا کند.

نکاتی درباره سویه دلتای کرونا

به گزارش ایسنا، در حال حاضر نگرانی اصلی در جهان در مورد شیوع کروناویروس سویه دلتاست که اولین بار در ماه دسامبر در هند شناسایی شد و از سرعت انتقال بالاتری برخوردار است. این سویه از ویروس به سرعت در هند و همچنین انگلیس شیوع پیدا کرد و موجب افزایش آمار مبتلایان و فوتی های کووید-19 شد.

اینچی یلدیریم متخصص بیماری های عفونی بچه ها در دانشکده پزشکی ییل و متخصص واکسیناسیون با اشاره به شیوع سویه دلتا گفت: این موضوع نو و تعجب آوری نیست. تمامی ویروس ها با گذشت زمان تکامل پیدا کرده و با توسعه و تکثیر یافتن، دچار تغییراتی می شوند.

اف. پری ویلسون متخصص اپیدمیولوژی در دانشکده پزشکی ییل می گوید: اما موردی که در رابطه با سویه دلتا بی نظیر است سرعت توسعه آن است. مطمئنا سویه دلتا در سراسر جهان همه گیری را تسریع می کند.

پزشکان اظهار داشتند: آنچه تا به امروز می دانیم این است که افرادی که واکسینه نشده اند و افرادی که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند با خطر ابتلا به نوع نو ویروس روبرو هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس الرت، در ادامه به چند نکته که باید در مورد سویه دلتا بدانیم، اشاره شده است:

دلتا از دیگر سویه های کروناویروس مسری تر است

سویه B.1.617.2. موسوم به دلتا اولین بار در هند مشاهده شد و به دلیل توسعه سریع به گونه غالب ویروس در هند و سپس انگلیس تبدیل شد. سویه دلتا 50 برابر سریعتر از سویه آلفا که اولین بار در انگلیس شناسایی شد، منتشر می شود و نسبت به ویروس اولیه 50 درصد مسری تر است.

در محیط هایی که افراد واکسن تزریق نکرده باشند یا از ماسک استفاده نکنند، فرد آلوده به سویه های اولیه ویروس کرونا می تواند به طور میانه 2.5 نفر دیگر را آلوده کندو این در حالیست که در همین محیط، یک فرد آلوده به سویه دلتا می تواند بیماری را به 3.5 یا 4 نفر دیگر توسعه دهد.

دلتا بیش از سویه های قبلی گروه های سنی جوان را درگیر می کند

افرادی که علیه بیماری کووید-19 واکسینه نشده اند بیشتر در معرض خطر هستند و در عین حال این نگرانی در مورد بچه ها و جوانان هم وجود دارد. مطالعه انجام شده در انگلیس نشان داد که بچه ها و بزرگسالان زیر 50 سال 2.5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سویه دلتا هستند.

یلدیریم می گوید: با واکسیناسیون گروه های سنی بالاتر، افراد جوان و واکسینه نشده بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید-19 قرار دارند. اما به نظر می رسد دلتا بیشتر از سویه های قبلی گروه های سنی جوان را تحت تاثیر قرار می دهد.

سویه دلتا می تواند به شیوع فرا محلی منجر شود

در صورتیکه سویه دلتا به سرعت توسعه خود و تسریع همه گیری ادامه دهد، بزرگترین پرسش درمورد انتقال پذیری آن، این خواهد بود که چند نفر به سویه دلتا آلوده خواهند شد و با چه سرعتی توسعه می یابد؟ به گفته محققان پاسخ این پرسش می تواند تا حدی به محل زندگی و تعداد افرادی که در محل زندگی واکسینه شده اند، بستگی داشته باشد.

اطلاعات موجود در مورد سویه دلتا کافی نیست

یک پرسش مهم دیگر این است که آیا درصد بیماری زایی سویه دلتا نسبت به ویروس اصلی بیشتر است. ویلسون می گوید بر اساس موارد بستری شده در بیمارستان های در انگلیس احتمالا این نوع از ویروس قدرت بیماری زایی بیشتری دارد. در حالیکه لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود، اطلاعات اولیه در مورد شدت سویه دلتا بر اساس مطالعه انجام شده در اسکاتلند است که نشان می دهد نوع دلتا حدود دو برابر بیش از سویه آلفا منجر به بستری شدن افراد واکسینه نشده در بیمارستان می شود.

پرسش دیگر این است که دلتا چگونه بر بدن تاثیر می گذارد. گزارشاتی از علائم مختلف مرتبط با سویه دلتا منتشر شده که حاکی از تفاوت آن با ویروس اولیه است. به نظر سویه دلتا مشابه با سرماخوردگی است و از دست دادن حس بویایی در آن کمتر شایع است و بر اساس تحقیق انجام شده در انگلیس سردرد، گلودرد، آبریزش بینی و تب از جمله علائم شایع این سویه از کروناویروس است. همچنین مشخص نیست آیا سویه دلتا می تواند موجب بروز بیماری در افرادی شود که واکسینه شده اند یا اینکه این افراد از ایمنی طبیعی ناشی از ابتلای قبلی به کووید-19 برخوردار هستند.

در سرانجام پزشکان تاکید دارند که هرچند واکسیناسیون، مصونیت موثری در برابر سویه دلتا ایجاد می کند اما در صورت تزریق واکسن یا عدم واکسیناسیون لازم است دستورالعمل های بهداشتی همچنان رعایت شود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1739

به "نکاتی درباره سویه دلتای کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی درباره سویه دلتای کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید