مصارف و عوارض جانبی پروپیونات کلسیم

به گزارش مجله پارمیسفان، پروپیونات کلسیم، نمک کلسیم اسید پروپانوئیک، به عنوان یک ماده نگهدارنده در نان و سایر محصولات نانوایی یا شیرینی پزی جهت جلوگیری از رشد باکتری و کپک مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاله را بخوانید تا از

مصارف و عوارض جانبی پروپیونات کلسیم

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

پروپیونات کلسیم، نمک کلسیم اسید پروپانوئیک، به عنوان یک ماده نگهدارنده در نان و سایر محصولات نانوایی یا شیرینی پزی جهت جلوگیری از رشد باکتری و کپک مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاله را بخوانید تا از مزایا و عوارض جانبی این ماده نگهدارنده غذایی متداول اطلاع یابید.

چه اتفاقی برای اسب رخ می دهد؟

از تمامی اسب های مسابقه آزمایش دی اکسید کربن کل (TCO2) به وسیله رئیس دفتر مسابقات مربوطه (ORC) گرفته می شود. پروپیونات کلسیم موجود در خوراک اسبها می تواند TCO2 را در اسبها فراتر از سطح قابل قبول افزایش دهد. اعتقاد بر این است که افزایش سطح TCO2 باعث بهبود عملکرد اسب با از بین بردن اثرات (مانند خستگی) اسید لاکتیک به طور طبیعی انباشته شده (که در طول تمرینات شدید ایجاد می شود) می شود. اسبی با نتیجه آزمایش مثبت برای مسابقه فاقد شرایط لازم اعلام شده و مربی او مسئول تخلف انجام شده خواهد بود.

در چند دهه پیش، رشد باسیلوس مزانتریک (باکتری طنابی شکل) در محصولات نانوایی یک مشکل جدی به شمار می رفت. با استفاده از فن آوری پیشرفته و بهبود بهداشت، نانوایی ها در از بین بردن احتمال چنین فاسد شدگی ها پیروز عمل نموده اند. افزایش تقاضا منجر به دگرگونی سریع محصولات نانوایی شده است. این امر بعلاوه به طور قابل توجهی به کاهش خطر فساد این محصولات یاری می نماید. با این وجود، نانواها اغلب مجبور به مقابله با رشد کپک می باشند به این علت که شرایط محیطی نانوایی ها مطلوب رشد آنها است.

تحقیقات و مطالعات متعدد انجام شده نشان می دهند که پروپیونات کلسیم (بعلاوه تحت عنوان پروپانوات کلسیم یا میوکبان (Mycoban) شناخته می شود) به عنوان عامل ضد قارچی و ضد باکتریایی عمل نموده و از اینرو به عنوان ماده نگهدارنده در چندین محصول غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. همچون پروپانوات سدیم، مانع از رشد باکتری های طنابی شکل و کپک در غذا می شود. پروپیونات کلسیم به شکل پودر یا بلورهای سفید است و فرمول مولکولی آن C6H10CaO4 می باشد.

کاربردها

 پروپیونات کلسیم به خصوص مانع از رشد کپک باسیلوس مزنتراک شده که به طور معمول موجب فساد غذا می شود.

 همانطور که در بالا ذکر شد، از آن در محصولات نانوایی یا قنادی مانند نان، کلوچه، کیک، شیرینی و غیره استفاده می شود تا تاریخ مصرف یا ماندگاری آنها افزایش یابد.

 پروپیونات کلسیم می تواند به طور طبیعی در بعضی پنیرها و کره ها به عنوان مواد غذایی تخمیر شده فراوری نماینده این ترکیب وجود داشته باشد.

 آن را به گوشت فرآوری یا کنسرو شده، کیک، محصولات لبنی، آب پنیر پرورده و غیره می افزایند.

 از آن در تنقلات، خامه روی کیک، ژلاتین، پودینگ، خمیر تازه، رویه پیتزا، نوشیدنی های غیر الکلی، مربا و ژله استفاده می نمایند.

 استفاده از پروپیونات کلسیم در غذاها در مقادیر کم (معمولاً در 1ر0 تا 4ر0 درصد) همانطور که فراوری نمایندگان از آن استفاده می نمایند، به دور نگاه داشتن باکتری و کپک یاری می نماید. این ترکیب غیر سمی است و به طور کلی آن را بی خطر به حساب می آورند.

 این ترکیب در هیچ بافتی از بدن انباشته نمی شود. هنگامی که آن را به وسیله غذا مصرف می کنید، بدن کلسیم را از اسید پروپیونیک جدا می سازد. این اسید سپس مانند سایر اسیدهای چرب متابولیزه می شود.

 پروپیونات کلسیم به تنباکو و غذای دام افزوده می شود به این علت که مانع از رشد کپک و سایر میکروارگانیسم ها در آنها می شود.

 آن را به غذای گاو می افزایند به این علت که از ابتلاء گاو به تب شیر جلوگیری می نماید. بعلاوه کلسیم اضافی برای گاو فراهم می سازد.

اثرات مضر

 پروپیونات کلسیم به طور طبیعی در غذاهای تخمیر شده وجود داشته و افراد زیادی از سردرد پس از مصرف چنین غذاهایی شکایت دارند. اما شواهد علمی دال بر اینکه C6H10CaO4 موجب بروز سردرد می شود وجود ندارد.

 کسانی که پس از مصرف محصولات غذایی که حاوی بعضی مواد تشکیل دهنده تخمیری می باشند، دچار سردرد و سایر عوارض جانبی می شوند، ممکن است سردرد و عوارض جانبی مشابه را پس از مصرف مواد غذایی که حاوی این ماده نگهدارنده می باشند را تجربه نمایند.

 کسانی که نسبت به این افزودنی دچار عدم تحمل می باشند، ممکن است از حالت تهوع، استفراغ، سردرد و اسهال رنج ببرند.

 بعضی مطالعات انجام شده نشان می دهد که هم پروپیونات سدیم و هم کلسیم در صورتی که در مقادیر بیش از حد مصرف شوند می توانند به پوشش نازک معده شما به طور دائم آسیب رسانند. این امر می تواند به مسائل جدی در سلامت منجر شود.

 هنگامی که بدن شما ظرفیت التیام التهاب پوشش معده (گاستریت) را از دست دهد، این شرایط می تواند بدتر شود. و ممکن است منجر به تشکیل زخم های سخت شود.

 بر طبق گزارش منتشر شده از مطالعه ای در مجله سلامت و درمان اطفال (از کالج پزشکان سلطنتی استرالیا) در آگوست 2002، مصرف بیش از حد این ترکیب، (مصرف بیش از حد در مدت زمان طولانی)، به ویژه در بچه ها می تواند منجر به تغییرات رفتاری متعددی نظیر افزایش تحریک پذیری و بی قراری، عدم دقت و توجه و بی خوابی شود. به طور حیرت انگیزی هنگامی که این ماده نگهدارنده از غذای آنها برداشته شد، علائم از بین رفتند.

 به عقیده شبکه آماری آفت کش ها در آمریکای شمالی، این ترکیب کمی سمی است (درست مانند ویتامین C) و می تواند به عنوان یک قارچ کش بر روی میوه ها اسپری شود. در بسیاری از موارد پاشیدن آفت کشها و مواد نگهدارنده بر روی میوه و سبزیجات، آنها را در قفسه های سوپرمارکت تازه نگه می دارد.

 بسیاری از مواد نگهدارنده که در غذاها استفاده می شوند بعلاوه در صنایع مختلف شیمیایی برای مقاصد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، اسید پروپیونیک در فرآیند فراوری لاستیک، لوازم آرایشی، پلاستیک، علف کش، پارچه و بعلاوه در سایر فرآیندهای شیمیایی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. چند منظوره بودن این ترکیب، مصرف نمایندگان آن را می ترساند. بعضی ترکیباتی که به عنوان مواد نگهدارنده غذا استفاده می شوند مشکوک به سرطان زایی هستند. برای اثبات اینکه این مواد افزودنی برای استفاده در رژیم غذایی 100% بی ضرر می باشند، به تحقیقات بیشتری احتیاج است.

اگرچه به لحاظ علمی ثابت نشده است که استفاده از پروپیونات کلسیم به عنوان یک ماده نگهدارنده غذا منجر به بروز مسائل جدی برای سلامت می شود، اما همواره بهتر است جانب احتیاط را رعایت نموده و محصولاتی عاری از مواد نگهدارنده که قرار است تازه مصرف شوند را خریداری و مصرف کنید. علاوه بر آن، می توانید همواره مواد غذایی ارگانیک (100% بدون مواد نگهدارنده) را خریداری نمایید. چنانچه مصرف نمایندگان به طور مرتب غذاهایی که ماندگاری و تاریخ مصرف بیشتری دارند را تقاضا نماید، فراوری نمایندگان هیچ راهی جز استفاده از مواد نگهدارنده در محصولات خود نیستند. منبع مقاله :

متن منابع

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1889

به "مصارف و عوارض جانبی پروپیونات کلسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصارف و عوارض جانبی پروپیونات کلسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید