مشاور امنیت ملی بایدن: تضمینی برای آینده افغانستان نیست

به گزارش مجله پارمیسفان، ایرنا نوشت: مشاور امنیت ملی کاخ سفید شرح داد که هیچ تضمینی در مورد آینده افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور وجود ندارد.

مشاور امنیت ملی بایدن: تضمینی برای آینده افغانستان نیست

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیک سالیوان روز گذشته در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز مطرح نمود که هیچکس نمی تواند در مورد آینده افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تضمین ارائه کند.

با این حال این مقام ارشد آمریکایی تاکید کرد که واشنگتن بر تهدیدهای تروریستی در افغانستان متمرکز خواهد بود.

این اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حالی مطرح شده است که آمریکا باقی 2500 نیرویش را تا 11 سپتامبر(20 شهریور) سال جاری از افغانستان خارج خواهد کرد.

سالیوان در پاسخ به این سوال که آیا خطر تکرار آنچه در عراق رخ داد (حضور شبه نظامیان داعش در عراق پس از خروج نیروهای آمریکایی در سال 2011 و اینکه آمریکا مجبور شد نیروهایی را بار دیگر به عراق بازگرداند) در افغانستان نیز وجود دارد، گفت: جو بایدن قصدی برای بازگرداندن نیروهای آمریکایی به افغانستان ندارد اما نمی توانم هیچ تضمینی در مورد آنچه در آینده افغانستان رخ می دهد، بدهم. هیچکس نمی تواند در این زمینه تضمین دهد.

سالیوان افزود: همه کاری که آمریکا می تواند انجام دهد، تامین منابع و حمایت از نیروهای امنیتی افغان، دولت و مردم این کشور است. ما همچنین می توانیم مسئله آموزش و تجهیز نیروهای افغان را نیز ارائه کنیم. ما این کارها را قبلا نیز انجام داده ایم و اکنون زمان آن رسیده تا نیروهای آمریکایی به خانه بازگردند و مردم افغانستان در راستای دفاع از کشورشان اقداماتشان را افزایش دهند.

پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان توسط جو بایدن، واکنش های مختلفی در این راستا مطرح شده است.

ویلیام برنز مدیر سازمان ملل اخیرا در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا مطرح نمود که توانایی آمریکا در جمع آوری اطلاعات و اقدام علیه تهدیدهای تندروهها در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی رو به کاهش خواهد بود.

براساس تصمیم جدید دولت بایدن، خروج نیروهای آمریکایی که با خروج نیروهای ناتو هم همراه خواهد بود، قرار است از ابتدای ماه مه (11 اردیبهشت) آغاز شود و تا 11 سپتامبر مصادف با بیستمین سالگرد حمله به برج های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک، پایان یابد.

آمریکا متعاقب حمله 11 سپتامبر 2001 که در دولت جورج دابلیو بوش رخ داد، به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد تا دولت طالبان را که پناهگاهی امن برای القاعده ایجاد کرده بود، ساقط و گروه های تروریستی را از بین ببرد.

اما پس از 20 سال، دولت سابق آمریکا مذاکره با طالبان را آغاز کرد و توافقنامه موسوم به توافق دوحه را منعقد کرد در حالیکه حملات در افغانستان همچنان ادامه دارد و القاعده در نقاط مختلف جهان گسترش یافت و پدیده تروریستی دیگری به نام داعش ایجاد شد.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1638

به "مشاور امنیت ملی بایدن: تضمینی برای آینده افغانستان نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاور امنیت ملی بایدن: تضمینی برای آینده افغانستان نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید