مذاکرات پنهانی 3جانبه پکن-واشنگتن-کابل؛ چین جایگزین آمریکا در افغانستان می گردد

به گزارش مجله پارمیسفان، خبرنگاران: وال استریت ژورنال در گزارش اخیر خود از مذاکرات پنهانی نمایندگان پکن، کابل و واشنگتن، برای انتقال سکان تحولات افغانستان از آمریکا به چین پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور پرده برداشت.

مذاکرات پنهانی 3جانبه پکن-واشنگتن-کابل؛ چین جایگزین آمریکا در افغانستان می گردد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به گزارش وال استریت ژورنال، پس از خروج آمریکا از افغانستان، چین نقش کلیدی در تحولات این کشور را بازی می نماید.

در بخشی از گزارش وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام عالی رتبه آمریکایی آمده است: نمایندگان افغانستان، چین و آمریکا در ماه دسامبر سال گذشته میلادی (2014) در لندن گفت وگوهای پنهانی را برگزار کردند.

وال استریت اضافه کرد: این گفت وگوها برای برقراری صلح در افغانستان برای اولین بار بود که با حضور چین، آمریکا و افغانستان انجام شد.

این روزنامه با اشاره به سفر اخیر یک هیئت طالبان به چین می نویسد که اکنون مسئله و اوضاع تغییر نموده است.

در ادامه گزارش آمده است، چین که از حضور نظامی آمریکا در افغانستان نگران است، از گذشته بر این موضوع تأکید نموده که در امور کشور همسایه اش (افغانستان) دخالت نخواهد کرد.

یکی از شرکت کننده ها در مذاکرات پنهانی 3 کشور فاش کرد: نماینده های 3 کشور (چین، آمریکا و افغانستان) یک بار دیگر ماه گذشته میلادی نیز در امارات مذاکراتی را برگزار کردند.

تعدادی از دیپلمات های غربی معتقدند که میانجی گری چین در گفت وگوهای صلح افغانستان این پیغام را می رساند که در سیاست خارجی چین تغییرات اساسی بوجود آمده است.

دیوید سیدنی دیپلمات سابق آمریکایی در کابل و پکن، نیز چندی پیش گفته بود: چین با آمریکا در افغانستان رقابت می نماید و به دنبال این است که ثابت کند نسبت به واشنگتن عملکرد بهتری داشته و می تواند بهتر عمل کند.

چندی است که زمزمه ها از سفر هیئت طالبان افغانستان به چین برای میانجی گری این کشور در مذاکرات صلح افغانستان و حمایت بعضی کشورها از جمله پاکستان و چین به گوش می رسد.

وزارت خارجه افغانستان با انتشار اعلامیه ای اعلام نموده بود: قرار است چین جهت سرانجام دادن به ناملایمات موجود میان افغانستان و پاکستان و پیگیری مذاکرات روند صلح، هیئتی امنیتی را به کابل و اسلام آباد بفرستند.

در اعلامیه آمده بود که جزئیات و چگونگی این مسئله از سوی شین شی جی کاردار سفارت چین در کابل با عتیق الله عاطف مل معاون اداری وزارت امور خارجه افغانستان مطرح شده است.

پس از انتشار این خبر، سخنگوی وزارت امور خارجه چین پس از انتشار اخباری مبنی بر سفر هیئت طالبان در قطر به این کشور از اعلام آمادگی پکن برای میانجیگری در مذاکرات صلح افغانستان با طالبان خبر داده بود.

هونگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت بود: این کشور از برگزاری نشست اعضای دولت افغانستان، پاکستان و نمایندگان گروه طالبان افغان حمایت می نماید.

وی با اشاره به از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان گفت: چین همسایه و دوست افغانستان است و از نزدیک پیشرفت های این کشور را نظارت می نماید.

در پی انتشار چنین اخباری، جیمز دابینز نماینده ویژه سابق آمریکا در امور افغانستان و پاکستان در یک گفت وگوی تلویزیونی با اشاره به سفر ماه گذشته هیئت طالبان افغانستان به چین اعلام نموده بود که آمریکا از میزبانی هیئت طالبان توسط چین پشتیبانی می نماید.

با توجه به انتشار این اخبار، به نظر می رسید که مذاکرات صلح افغانستان با میانجی گری چین به زودی شروع می گردد اما طالبان افغانستان با انتشار اعلامیه ای هرگونه مذاکرات صلح این گروه با دولت افغانستان در کشور چین را رد کرد.

در اعلامیه این گروه آمده بود: درباره آنچه در خصوص میانجیگری کشور چین در خصوص گفت وگوهای صلح طالبان با دولت افغانستان گفته می گردد، باید گفت که امارت اسلامی به موضع قبلی خود پایبند بوده و هیئت ما به هیچ کشوری سفر ننموده است.

به نظر می رسد که آمریکا پس از صرف هزینه های فراوان در افغانستان و کسب دستاوردهای دور از حد انتظار مقامات این کشور و همچنین نیرومندتر شدن گروه طالبان در افغانستان به دنبال سهیم کردن گروه طالبان در قدرت به وسیله شروع مذاکرات صلح با حضور طرف سوم است.

حال باید دید، چین که خود از گذشته به دنبال گسترش نفوذ در افغانستان بوده و به نظر می رسد که طرف مورد اعتمادی برای افغانستان و طالبان است، می تواند شریک خوبی نیز برای آمریکا در تحولات افغانستان و منطقه باشد یا خیر.

ع

منبع: تسنیم
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 615

به "مذاکرات پنهانی 3جانبه پکن-واشنگتن-کابل؛ چین جایگزین آمریکا در افغانستان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات پنهانی 3جانبه پکن-واشنگتن-کابل؛ چین جایگزین آمریکا در افغانستان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید