لابی نخست وزیران انگلیسی به نفع یک شرکت نفتی خبرساز شد

به گزارش مجله پارمیسفان، دو نخست وزیر قبلی انگلیس، ترزا می و دیوید کامرون نزد خاندان سلطنتی کشور بحرین به جهت اعطای یک قرارداد نفتی چند میلیارد دلاری به شرکت نفتی متعلق به یک حامی اقتصادی مهم حزب محافظه کار لابی گری نموده اند.

لابی نخست وزیران انگلیسی به نفع یک شرکت نفتی خبرساز شد

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور ارزان انگلیس همراه باشید.

شرکت نفتی

روزنامه گاردین گزارش داد، در ماه مارس 2017 ترزا می، نخست وزیر سابق انگلیس در حالی که هنوز از این سمت کنار نرفته بود، نامه ای به نخست وزیر بحرین نوشته و از او خواسته از یک شرکت نفتی انگلیسی موسوم به شرکت پتروفاک برای پیروز شدن در مناقصه یک قرارداد نفتی چند میلیارد دلاری در این کشور حمایت کند.

همچنین دیوید کامرون، نخست وزیر اسبق انگلیس نیز دو ماه قبلتر و در زمانی که تنها شش ماه از استعفایش از نخست وزیری گذشته بود، در جریان یک سفر دو روزه به بحرین و در دیدارش با ولیعهد این کشور کوشش نموده تا از این شرکت و مقاصدش حمایت کند.

نخست وزیران انگلیسی

دیوید کامرون در آن موقع با یک هواپیمای متعلق به ایمن اصفری، مدیر اجرایی و بنیانگذار شرکت پتروفاک و بزرگترین سهامدار آن به انگلیس بازگشته است.

با این حال شرکت پتروفاک نهایتا نتوانست قرارداد مذکور را به دست بیاورد.

شرکت نفتی

اصفری و همسرش به نام ساوسان از سال 2009 تاکنون حدود 800 هزار پوند به حزب محافظه کار انگلیس پول اعطا نموده اند و این پول های اعطایی به عنوان یاری شخصی ارائه شده است.

دولت انگلیس اعلام نموده، این امری عادی است که وزرای آن از شرکت های انگلیسی در مناقصه ها برای کسب قراردادهای خارجی مهم حمایت نمایند.

شرکت پتروفاک نیز گفته، حمایت های رسمی از این شرکت از مجاری کاملا درست اجرا شده اند.

بحرین

یک سازمان انگلیسی موسوم به اداره آنالیز کلاهبرداری های جدی مشغول تحقیق درباره شرکت پتروفاک و آنالیز موارد فساد، پولشویی و ارتشاء در این شرکت در مدت دست کم دو سال گذشته بوده است.

حمایت های ترزا می از شرکت پتروفاک، در یک سری اسنادی که طبق قانون آزادی اطلاع رسانی انتشار پیدا نموده اند معین شده است. در سال 2017 شرکت پتروفاک خواهان دیدار با لیام فاکس وزیر تجارت بین الملل سابق دولت انگلیس درچارچوب روابط مداومش با دولت انگلیس شد.

در هشت مارس همان سال، لیام فاکس در نامه ای به ترزا می به او گفت: اصفری خواهان حمایت دولت انگلیس از شرکتش در مناقصه ای به همراه یک شرکت آمریکایی شده است و این مناقصه هدفش توسعه قابل ملاحظه شرکت نفت ملی بحرین موسوم به شرکت باپکو است.

این پروژه یکی از بزرگترین پروژه های به اجرا در آمده در بحرین با هزینه تقریبا پنج میلیارد دلار محسوب می گردد.

لیام فاکس اظهار کرد: چهار کنسرسیوم در مناقصه برای این قرارداد شرکت کردند و به زودی درخواست های آنها ارزیابی خواهد شد.

او گفت: اصفری معتقد است حمایت سطح بالای دولت انگلیس از شرکت او تفاوت قابل ملاحظه به وجود خواهد آورد.

این وزیر از ترزا می خواست تا نامه ای به خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست وزیر بحرین بفرستد. شش روز بعد و بعد از آن که اصفری با لیام فاکس در دفترش ملاقات کرد، ترزا می نامه ای به نخست وزیر بحرین در حمایت از شرکت پتروفاک در مناقصه نوشت.

نخست وزیر انگلیس نوشت: من اطمینان دارم شرکت پتروفاک همه کوشش های ممکن را انجام خواهد داد تا جذابترین پیشنهاد به لحاظ فنی و بازرگانی را برای این پروژه ارائه کند.

ترزا می خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت راهبردی این پروژه برای بحرین و روابط مالی میان دو کشور، لیام فاکس متعهد به پیگیری و حمایت از این پروژه شده تا تضمین کند دولت انگلیس به کامل ترین شکل ممکن به این پروژه متعهد باشد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 459

به "لابی نخست وزیران انگلیسی به نفع یک شرکت نفتی خبرساز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لابی نخست وزیران انگلیسی به نفع یک شرکت نفتی خبرساز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید