شهر هشت ضلعی در مینودشت

به گزارش مجله پارمیسفان، یکی از استان های بسیار زیبای ایران استان گلستان است که جاذبه های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی های این استان شهر تاریخی دشت حلقه است که در دل مینودشت واقع شده است.

شهر هشت ضلعی در مینودشت

روستای تاریخی دشت حلقه مینودشت به صورت هشت ضلعی نامنظم بنا شده است و دو حصار بزرگ داخلی و خارجی آن را محصور کرده اند. از لحاظ تاریخی روستایی کهن به شمار می رود. برخی از سفال های به دست آمده از دشت حلقه از هزاره اول پیش از میلاد، سفال قرمز رنگ از دوره اشکانی و دوره ساسانی و سفال لعابدار رنگارنگ از قرون هفت و هشت هجری قمری می شود. با خبرنگاران همراه باشید.

روستای تاریخی دشت حلقه مینودشت

روستای دشت حلقه از نظر تقسیمات سیاسی در سال های 45، 55 و 65 در محدوده دهستان قان یخمز شرقی از بخش مرکزی شهرستان گنبد قرار داشته است و در سال 1375 در محدوده شهرستان مینودشت قرار گرفته است.

از نظر وجه تسمیه کلمه دشت حلقه برگرفته از قلعه ای است که از دوره هخامنشیان بوده و این قلعه هم اکنون در خارج بافت روستا قرار گرفته است که جمعیت در اطراف آن ساکن شده اند. از آنجایی که قلعه در منطقه دشتی قرار گرفته است به دشت قلعه معروف شده است.

جاهای دیدنی روستای تاریخی دشت حلقه مینودشت

جنگل چهل چای

مینودشت شهری سرسبز است که در هرجای شهر که باشید، تا چشم بچرخانید، سبزی و دار و درخت خواهید دید. جنگل چهل چای یا همان تنگه مینودشت گلستان، یکی از مهم ترین و وسیع ترین جاذبه های طبیعی این شهر است که در اطراف آن قرار گرفته است.

آبشار ریگ چشمه

یکی دیگر از روستاهایی که در اطراف مینودشت گلستان قرار گرفته است و زیبایی های طبیعی فراوانی را پنهان کرده است، روستای ریگ چشمه است.

آبشاری با همین نام نیز در میان جنگل های انبوه روستا، پنهان شده است. آبشاری که رسیدن به آن، مستلزم طبیعت گردی کوتاه و ساده ای است که در نهایت به مقصدی خیال انگیز می رسد.

آبشار لولوم

آبشار لولوم نیز از دیگر جاهای دیدنی روستای تاریخی دشت حلقه مینودشت و روستاهای اطراف است که در میان جنگل های مینودشت گلستان قرار گرفته است. بعد از اینکه به روستای لولوم رسیدید، برای رسیدن به آبشار، حدود 15 دقیقه پیاده روی در پیش خواهید داشت.

این آبشار از روی صخره های سنگی کم ارتفاع در میان جنگل، جاری شده است و در نهایت نیز چشمه ای را به وجود می آورد. برای اینکه بتوانید با خیالی راحت از زیبایی های این آبشار لذت ببرید، بهتر است فصل بهار و یا تابستان را برای سفر خود انتخاب کنید. برای دیدن جاذبه های دیگر از ایران روستای ایرانی که کوچه و خیابان ندارد را بخوانید.

منطقه لوه

یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی مینودشت گلستان، منطقه لوه است. این منطقه در میان جنگل های هیرکانی قرار گرفته است و مهم ترین دیدنی طبیعی داخل آن نیز، آبشاری پله ای به همین نام است. برای رسیدن به این منطقه باید بعد از گالیکش، 20 کیلومتر دیگر برانید تا به مقصد برسید. انواع جنگل های مختلف و از جمله مهم ترین جنگل بلوط گلستان در این منطقه قرار گرفته است.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری خطرناک ترین غار ایران در قعر قزوین را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 10 آبان 1401 بروزرسانی: 10 آبان 1401 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2187

به "شهر هشت ضلعی در مینودشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر هشت ضلعی در مینودشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید