راهکارهای مبارزه با رودخانه خواری

به گزارش مجله پارمیسفان، خبرنگاران/گلستان سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: رودخانه خواری معضلی است که کل کشور و استان و شهرستان گرگان به آن مبتلا است و برای حل آن باید نقشه برداری و کاداستر، مشخص حد بستر و حریم، رپرگذاری و صدور سند به عنوان گام های اساسی در همه رودخانه ها انجام گردد.

راهکارهای مبارزه با رودخانه خواری

جهت دریافت خدمات اجرای گاردن روف با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

سیدمحسن حسینی در ملاقات با فرماندار گرگان که با حضور بعضی معاونین و مدیران شرکت و مدیر امور منابع آب گرگان و آق قلا برگزار گردید، اظهار کرد: در استان 2700 تا 2850 کیلومتر رودخانه وجود دارد و قانون برای مشخص حد بستر و رپرگذاری این رودخانه ها به ما تکلیف نموده است که در حد امکانات به آن بپردازیم که تا به امروز توانسته ایم بیش از 1300 کیلومتر مشخص بستر و حریم و 650 کیلومتر رپرگذاری را انجام دهیم.

وی اضافه نمود: بدون نقشه برداری و مشخص حد بستر و در ادامه رپرگذاری و صدور سند برای رودخانه ها نمی توان به شکل کامل و سریع با رودخانه خواری مبارزه کرد و تقاضای ما از فرمانداری، سازمان برنامه، استانداری و مجمع نمایندگان مجلس این است که در اعتبارات مربوط به نقشه برداری، مشخص حد بستر و حریم و ... به ما یاری نمایند تا بتوانیم این موضوع را در استان به خاتمه برسانیم چرا که اعتبارات اجرای آن به نسبت فواید آن بسیار اندک است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان در مورد شرایط اقلیمی شهرستان گرگان، گفت: از ابتدای سال آبی جاری (مهر 98) تا سرانجام سال 98، حدود 386 میلی متر باران در شهرستان گرگان بارید که نسبت به درازمدت 13 درصد افزایش را نشان می دهد.

حسینی توضیح داد: متوسط دمای گرگان طی این مدت 8 درجه بود درحالی که متوسط دمای درازمدت 7.7 درجه بوده است که 3 دهم درجه افزایش دما را نشان می دهد که این افزایش دما، افزایش تبخیر را نیز به دنبال دارد.

فرماندار گرگان نیز در این جلسه گفت: با وجود بارش های فروردین سال جاری که طبق آمار ارائه شده، بیش از دو برابر متوسط درازمدت بوده، به دلیل تدابیر خوب شرکت آب منطقه ای، دغدغه خاصی نداشتیم، درعین حال که پیش بینی های خوبی هم انجام شد.

محمد حمیدی اضافه نمود: موضوع تأمین آب شرب گرگان به عنوان مرکز استان موضوع نگران نماینده ای است. با توجه به افزایش جمعیت گرگان و کاهش منابع آب زیرزمینی باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

وی بابیان اینکه حدود 95 درصد آب شهر گرگان از منابع آب زیرزمینی تأمین می گردد، اضافه نمود: از مهم ترین اولویت های شهرستان در تأمین آب شرب، سد شصت کلاته است که هنوز در مراحل اولیه است و ضروری است مشخص تکلیف گردد و باید از همه ظرفیت ها در تسریع اجرای این طرح استفاده کنیم.

فرماندار گرگان اعلام کرد: خط انتقال آب مخزن 20 هزار مترمکعبی گرگان که 5 کیلومتر آن ساخته شده است و 6 کیلومتر دیگر باقی مانده است، در اولویت قرار گیرد تا در تابستان سال جاری بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

حمیدی، اخذ سند برای رودخانه های استان را بسیار مهم دانست و گفت: این موضوع در کنار سایر موارد مطرح شده برای حفاظت رودخانه ها، برای پیگیری در دستور کار فرمانداری قرار می گیرد چرا که می تواند در جلوگیری از ساخت وساز غیرمجاز و حفظ حقوق بیت المال مؤثر باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 867

به "راهکارهای مبارزه با رودخانه خواری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای مبارزه با رودخانه خواری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید