خبرنگاران کنیا به جمع اعضای غیر دائم شورای امنیت راه یافت

به گزارش مجله پارمیسفان، نیویورک- خبرنگاران- رقابت کنیا و جیبوتی برای راهیابی به شورای امنیت سازمان ملل متحد، در نهایت به نفع کنیا تمام شد و این کشور در سال های 2021 و 2022 یکی از 10 عضو غیر دائم این شورا خواهد بود.

خبرنگاران کنیا به جمع اعضای غیر دائم شورای امنیت راه یافت

رای گیری برای انتخاب پنج عضو غیر دائم شورای امنیت روز چهارشنبه در حالی برگزار گردید که نروژ، ایرلند، مکزیک و هند توانستند به جمع مهم ترین نهاد بین المللی در امور صلح و امنیت بپیوندند اما کنیا و جیبوتی نتوانستند حد نصاب 128 رای را از آن خود نمایند.

از این رو، نمایندگان 192 عضو سازمان ملل متحد، روز پنج شنبه بار دیگر به صف شدند و در شرایط خاص کرونا و رای گیری فیزیکی به پای صندوق رای رفتند تا تکلیف این کرسی باقی مانده از گروه آفریقا را مشخص نمایند.

در نهایت، کنیا با 129 رای و تنها یک رای بیشتر از حد نصاب لازم توانست حضور خود در این نهاد بین المللی را برای 2 سال آینده قطعی کند.

کشورهای تازه انتخاب شده، جایگزین آلمان، بلژیک، جمهوری دومنیکن، اندونزی و آفریقای جنوبی خواهند شد.

اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم روز پنج شنبه از انتخاب اعضای جدید غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال کرد و اضافه نمود: همزمان با آنکه دستورکار کلیدی شورای امنیت برای دوره 2022-2021 باید حمایت کارآمد از چندجانبه گرایی و حقوق بین الملل برابر ایدئولوژی ها و حکومت های بدطینت باشد، ایران آماده همکاری با اعضای جدید است.

شورای امنیت از 15 عضو تشکیل شده که پنج عضو آن دائمی و 10 عضو آن غیر دائمی هستند. 10 عضو غیر دائم شورای امنیت را مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به مشارکت اعضای این سازمان در حفظ صلح و امنیت بین­ الملل و دیگر اهداف سازمان و همچنین بر مبنای توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می­ کند.

اعضای غیر دائم شورای امنیت برای یک دوره­ 2 ساله انتخاب می­ شوند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 1096

به "خبرنگاران کنیا به جمع اعضای غیر دائم شورای امنیت راه یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کنیا به جمع اعضای غیر دائم شورای امنیت راه یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید