خبرنگاران حوادث طبیعی بیش از هزار میلیارد تومان به کشاورزان یزد خسارت زد

به گزارش مجله پارمیسفان، یزد - خبرنگاران - رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد می گوید: بر اثر حوادث طبیعی از اواخر اسفند ماه 98 و فروردین ماه جاری به دلیل جاری شدن سیلاب ، وقوع توفان ، بارش تگرگ و سرمازدگی ، هزار و 119 میلیارد تومان به کشاورزان استان خسارت وارد شد.

خبرنگاران حوادث طبیعی بیش از هزار میلیارد تومان به کشاورزان یزد خسارت زد

سیدجمال سجادی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه نمود: بر پایه برآوردهای اولیه در این مدت 963 میلیارد تومان زیان مربوط به سرمازدگی ، 92.7 میلیارد تومان مربوط بارش تگرگ ، 49 میلیارد تومان ناشی از جاری شدن سیل و بقیه هم خسارت مربوط به وزش توفان است .

وی با بیان اینکه عمده خسارت مربوط محصولات باغی سیاه ریشه (زردآلو ، گوچه سبز ، پسته و بادام) است، اظهارکرد : کشاورزان در موعد مقرر نسبت به بیمه محصولات اقدام تا بتوانند از فواید صنعت بیمه استفاده نمایند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با تاکید براینکه از سوی ستاد مدیریت بحران استانداری یزد میزان خسارت وارده نیز به نهادهای ذی ربط منعکس شد ، اضافه نمود: این سازمان خسارت وارده در بخش های مختلف کشاورزی و دامداری را نیز برآورد و به وزارت جهاد کشاورزی گزارش کرد .

این مسوول ارشد بخش کشاورزی یزد با تاکید بر اینکه دولت برای بیمه محصولات کشاورزی و دامداری یارانه پرداخت می نماید، اضافه نمود: در سال زراعی گذشته 30 هزار و 747 فقره بیمه نامه در استان صادر شد.

سجادی پور توضیح داد: پارسال 13 هزار و 275 نفر از کشاورزان و دامداران خسارت دیده مشمول دریافت غرامت شدند که 36.3 میلیارد تومان غرامت دریافت کردند.

یاری بلاعوض دولت در بخش کشاورزی و دامداری

وی با توجه به بند خ ماده 33 قانون برنامه توسعه ششم ، توضیح داد: دولت برای امهال وام کشاورزان سال گذشته یاری خوبی کرد و در این زمینه برای امهال 9 هزار و 436 پرونده وام های کشاورزان خسارت دیده 75 میلیارد تومان پرداخت شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ، اعلام نمود: سال گذشته دولت برای جبران خسات بخش زراعت و باغبانی نیز پنج میلیارد و 700 میلیون تومان یاری بلاعوض نیز پرداخت کرد.

سجادی پور همچنین اضافه نمود: پارسال دولت برای جبران زیرساخت های خسارت دیده ناشی از سیل به قنات ها، راه های روستایی و کانال های آبرسانی 19.9 میلیارد تومان در قالب 657 پروژه یاری بلاعوض پرداخت کرد.

وی خاطر نشان کرد: سالانه 76 هزار خانوار از 114 هزار هکتار سطح زیرکشت افزون بر یک میلیون و 720 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی به ارزش هزار و 200 میلیارد تومان فراوری و علاوه بر عرضه در بازار استان و استان های هم جوار بخشی از آن را به خارج از کشور صادر می نمایند.

وی ادامه داد: از این مبلغ سه هزار میلیارد تومان آن سهم زیربخش فراوریات دامی با 390 هزار تن فراوری ، هزار و 200 میلیارد تومان آن سهم فراوریات گلخانه ای با 526 هزار تن محصولات گلخانه ای و مابقی نیز سهم فراوری محصولات زراعی و باغی است که کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت ، توجه به کشت های متراکم و با استفاده از آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری فراوری می نمایند.

اجرای حدود 30 هزار هکتار آبیاری نوین در یزد

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ، اعلام نمود: هم اکنون حدود 30 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به آبیاری نوین قطره ای ، زیرسطحی ، تیپ و کم فشار تجهیز شد و سال گذشته دولت برای اجرای سه هزارو 650 هکتار آبیاری نوین حدود 40 میلیارد تومان یاری بلاعوض به کشاورزان پرداخت کرد.

استان یزد با 10 شهرستان ، 21 شهر و حدود هزار روستا و آبادی دارای سکنه ،یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد که 87 درصد در شهرها و بقیه در روستاها زندگی می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 990

به "خبرنگاران حوادث طبیعی بیش از هزار میلیارد تومان به کشاورزان یزد خسارت زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حوادث طبیعی بیش از هزار میلیارد تومان به کشاورزان یزد خسارت زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید