تقاضای اقدام عاجل برای نجات ویلای نمازی

به گزارش مجله پارمیسفان، رئیس کمیته میراث فرهنگی، گردشگری بافت های تاریخی و فرسوده شورای اسلامی شهر تهران از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نیز معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران خواست از ویلای نمازی محافظت نمایند، تا تجربه تلخ خانه توران در چند ماه گذشته رخ ندهد.

تقاضای اقدام عاجل برای نجات ویلای نمازی

جهت دریافت خدمات طراحی و اجرای ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران، ویلای نمازی در 22 آبان 1386 به شماره 20154 و با رضایت مالک بنا حاج احمد ابریشمچی در خیابان نیاوران تهران، خیابان عمار، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این بنا در دوره پهلوی دوم، دقیقا در سال 1339 به سفارش شفیع نمازی - بازرگان ثروتمند و فرزند مهدی نمازی (نماینده وقت مجلس شورای ملی و مجلس سنا) - توسط جوپونتی، معمار مشهور ایتالیایی ساخته شد.

گویا نمازی در مشورت با دوستش محسن فروغی (معمار، فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا از پاریس، استاد و رییس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران) شنیده بود که اگر خواهان ویلایی خاص است، باید از هنر جوپونتی بهره بگیرد. او این ویلا را بر مبنای مفهوم شادیِ زندگی خلق کرد. می گویند، او جزء به جزء مسائل محیطی این قطعه زمین را در نیاوران مطالعه کرد و نهایتِ استفاده را از همه امکانات محلی برده است، دیوارهای حیاط خلوتِ ویلا نمازی با طرح های سرامیکی هنرمند معروف ایتالیایی فائوستو ملوتی تزئین شده که آثارش در نوع خود بسیار مدرن هستند.

بر این اساس، این اعتقاد وجود دارد که ویلای نمازی اهمیت دارد؛ چون به همراه ساختمان شورای برنامه ریزی و توسعه در بغداد، تنها آثار جوپونتی در خاورمیانه محسوب می شوند. اثر جوپونتی در بغداد در جنگ سال 2003 آسیب فراوان دید که اکنون توسط یونسکو در حال مرمت است و مرمت این بنا توسط یونسکو نشان از اهمیت کارهای این معمار در دنیا از نگاه یونسکو دارد اما به دنبال پیگیری های مالک بنا، این عمارت تاریخی در حال حاضر از فهرست میراث ملی کشور خارج شده است.

احمد حکیمی پور، نائب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و رییس کمیته میراث فرهنگی، گردشگری بافت های تاریخی و فرسوده شورای اسلامی شهر تهران، در دو نامه جداگانه به زهرا احمدی پور - معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری- و پژمان پشمچی زاده - معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران- نخست ارزش های تاریخی این بنای تاریخی و ارزشمند را متذکر شده، سپس از آن ها خواسته با توجه به موقعیت های سازمانی خود هر اقدامی که باید را برای حفاظت از این بنای تاریخی انجام دهند.

با دیوان عدالت اداری برای تغییر رای ویلای نمازی مذاکره کنید

در نامه حکیمی پور به زهرا احمدی پور، معاون ربیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آمده است: ویلای نمازی اثر معمار معروف ایتالیایی به شماره 20154 در 22 آبان 1386 در فهرست آثار ملی کشور به آدرس خیابان نیاوران، خیابان عمار، پلاک 10 ثبت شده بود که متاسفانه با اهمال مدیر کل سابق میراث فرهنگی تهران و مجوز غیرقانونی وی در رابطه با تخریب و نوسازی و 20 طبقه هتل، زمینه خروج از ثبت بنا فراهم شده است و متاسفانه در رای دادگاه بدوی نیز رای به خروج این اثر داده شده است. اهمیت این بنا در جامعه دنیای و خصوصا سازمانعلمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) به دلیل ساخته شدن این اثر توسط جوپونتی بسیار بالاست و اهمیت آن کمتر از حریم کاخ دنیای گلستان و موضوع سراسی دلگشا نیست.

توجه به حساسیت جامعه دنیای و یونسکو و با توجه به این که مجوز صادر شده از سوی میراث فرهنگی در زمینه تخریب و نوسازی و موافقت اولیه اصولی هتل دارای اعتبار یک ساله بوده که با گذشت چهار سال از این مجوز، منقضی شده است و از سویی قرارگیری این اثر در کنار حریم بلافصل خانه باغ تاریخی و ثبت شده زین العابدین رهنما و مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر ساخت عین به عین بناهای تا قبل از 1340، خواهشمند است دستور فرمائید اقدامات لازم حقوقی از طرف سازمان میراث فرهنگی کشور برای مذاکره با دیوان عدالت اداری جهت تغییر در رای خود صورت گیرد. کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در این راستا از هر گونه کمکی دریغ نخواهد کرد تا بتوان این موضوع را به وسیله مجموعه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر تهران حل کرد.

از شهربان ها بخواهید به طور مرتب از ویلای نمازی بازدید نمایند

به گزارش خبرنگاران، حکیمی پور همچنین در نامه ای جداگانه خطاب به پژمان پشمچی زاده، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از وی نیز خواسته است تا از بروز هر نوع اقدامی که می تواند سرنوشت این بنای تاریخی را مشابه خانه توران کند، جلوگیری کند.

در بخش دوم این نامه نیز آمده است: حال با توجه به حساسیت جامعه دنیای و تجربه مجموعه مدیریت شهری در موضوع خانه توران و ویلای پناهی و با توجه به این که مجوز صادر شده از سوی سازمان میراث فرهنگی در زمینه تخریب و نوسازی و موافقت اصولی هتا دارای اعتبار یک سال بوده که با گذشت چهار سال از این مجوز، منقضی شده است و از سویی با توجه به باغ بودن بنا در طرح تفضیلی و مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر ساخت عین به عین بناهای تا قبل از 1340، تقاضامند است از هر نوع اقدام در زمینه این بنا که باعث تکرار تجربه تلخ خانه توران گردد، خودداری کنید و حتی المقدور شهربان ها از این مجموعه به صورت مرتب بازدید داشته باشند تا مالک یک شبه اقدام بع تخریب نکند تا شرایط حقوقی این بنا معین گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 781

به "تقاضای اقدام عاجل برای نجات ویلای نمازی" امتیاز دهید

1 کاربر به "تقاضای اقدام عاجل برای نجات ویلای نمازی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقاضای اقدام عاجل برای نجات ویلای نمازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید