بازسازی اقلیم شهر سوخته در هزاره سوم

به گزارش مجله پارمیسفان، مطالعه بقایای جانوری و گیاهی به منظور بازسازی طبیعت و اقلیم شهر سوخته در هزاره سوم پیش از میلاد در قالب پروژه مشترک گروه ایرانی و ایتالیایی در حال اجرا است.

بازسازی اقلیم شهر سوخته در هزاره سوم

جهت دریافت خدمات بازسازی اداری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حسین مرادی - سرپرست ایرانی پروژه مطالعات میان رشته ای و بازنگری عرصه و حریم در شهر سوخته - با اعلام این خبر گفت: نخستین فصل مطالعات میان رشته ای و بازنگری عرصه و حریم شهر سوخته با همکاری مشترک گروه ایرانی و گروه ایتالیایی به سرپرستی انریکو اسکالونه از دانشگاه سالنتو ایتالیا در این محوطه باستانی به اجرا درآمد.

او اضافه کرد: آنالیز مواد باستانی مانند اسکلت ها، استخوان های جانوری و نمونه های گیاهی با حضور گروهی از باستان شناسان و محققان میان رشته ای ایرانی و ایتالیایی در شهر سوخته در حال اجراست.

به گفته مرادی، این پژوهشگران قصد دارند با مطالعه روی بقایای انسانی به دست آمده از گورستان شهر سوخته علاوه بر پی بردن به بخشی از روش زندگی در هزاره سوم پیش از میلاد در این محوطه، به مسائلی از قبیل تنوع نژادی با تمرکز بر مطالعات مرتبط با دانش ژنتیک روی استخوان های انسانی به دست آمده از شهرسوخته نیز بپردازند .

این باستان شناس با بیان این که نخستین فصل این پروژه در امسال و با هدف فراهم کردن مقدمات مطالعات گسترده انجام می گردد، اضافه کرد: محققان ایتالیایی علاوه بر بازدید از شهر سوخته با مواد فرهنگی و بقایای باستانی که در 15 فصل کاوش، گروه ایرانی به سرپرستی دکتر سیدمنصور سیدسجادی از شهر سوخته به دست آمده است، آشنا شدند.

وی با اشاره به این که علاوه بر آشنایی اولیه با منطقه، برآورد دقیق تری برای انجام مطالعات گسترده در سال های آینده خواهند داشت، اظهار کرد: گروه باستان شناس را محققان میان رشته ای مرتبط با باستان شناسی مانند انسان شناس، جانورشناس و گیاه باستان شناس و همچنین گروهی از متخصصان نقشه برداری همراهی می نمایند.

تهیه نقشه دقیق تر از شهر سوخته

این باستان شناس تأکید کرد: یکی از اهداف عمده این گروه بازنگری در عرصه و حریم شهرسوخته است تا ضمن تهیه نقشه های توپوگرافی دقیق از تپه شهرسوخته، چشم انداز دقیق تری از محدوده اصلی و بخش های مختلف شهرسوخته ارائه نمایند.

او اضافه کرد: این پژوهشگران همچنین در نظر دارند با مطالعات مرتبط با ژنتیک، به بخشی از پاسخ های مرتبط با سوالات موجود در ارتباط با انسان شناسی شهرسوخته و گوناگونی قومی نژادی و همچنین آسیب ها و بیماری هایی که مردمان ساکن در این محوطه باستانی را شامل می شده، پی ببرند.

مرادی هدف اصلی از این پروژه را توسعه دانش میان رشته ای در کاوش های باستان شناسی شهرسوخته گفت و ادامه داد: در این اقدام علاوه بر دست یابی به اطلاعات ارزشمند، بازسازی دقیق تری از روش زندگی، ارتباطات و محیط طبیعی دشت سیستان در هزاره سوم پیش از میلاد به دست آید.

براساس این گزارش، پروژه مشترک گروه ایرانی و ایتالیایی درباره مطالعات میان رشته ایی و بازنگری عرصه و حریم در شهر سوخته با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال اجرا است .

بر مبنای یافته های باستان شناسان شهر سوخته 280 هکتار وسعت دارد و بقایای آن نشان می دهد که این شهر دارای پنج قسمت اساسی بوده که شامل بخش مسکونی واقع در شمال شرقی شهر سوخته، بخش های مرکزی، منطقه صنعتی، بناهای یادمانی و گورستان است که به صورت تپه های متوالی و چسبیده به هم واقع شده اند. هشتاد هکتار از شهر سوخته را بخش مسکونی تشکیل داده است.

چشم مصنوعی متعلق به 4800 سال پیش، پیدایی نشانه های کهن ترین جراحی مغز، یک خط کش ساخته شده از چوب آبنوس، کهن ترین تخته نرد دنیا به همراه 60مهره آن،کشف جامی هزار ساله با نقش یک بز همراه با یک درخت از نمونه کشفیات نفیس و ارزشمند در این محوطه دنیای در طول کاوش های اجرا شده در فصل های مختلف هستند.

به گزارش خبرنگاران، پیش از این یعنی از سال 1352 تا امروز سیدمنصور سیدسجادی سرپرست کاوش در محوطه دنیای شهر سوخته را برعهده داشته است. او علاوه بر سال ها کاوش محوطه های داخلی و خارجی، در شهر سوخته کار نموده، محوطه ای تاریخی و ارزشمند که ریچارد فرای - ایران شناس آمریکایی - آن را بهشت باستان شناسان نامید. اصلا شاید بتوان گفت که داستان شهر سوخته داستان کاوش های باستان شناسی سید منصور سید سجادی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 810

به "بازسازی اقلیم شهر سوخته در هزاره سوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی اقلیم شهر سوخته در هزاره سوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید